Poziom nauczania: II klasa technikum
Jednostki lekcyjne: 2
Cele lekcji (uczeń potrafi):
Wiadomości:
zapamiętane (A):
- utrwalić fakty z biografii poety
- wymienić tytuły utworów i daty ich powstania
- omówić tło historyczne i kulturowe romantyzmu
rozumiane (B):
- wskazać doświadczenia charakterystyczne dla biografii romantycznej
- wyjaśnić związki biografii poety z historią narodu i Europy
Umiejętności:
w sytuacjach typowych (C):
- dokonać umiejętnej selekcji materiału
- kojarzyć i zestawiać źródła
- przedstawić biogram Mickiewicza, posługując się terminologią historyczno - literacką
w sytuacjach problemowych (D):
- wykazać związki faktów biograficznych z tekstami literackimi
- krytycznie odnieść się do omawianych zjawisk - odbrązowić twórcę
- wyciągać samodzielnie wnioski
- dokonywać recepcji tekstów Mickiewicza
Metody pracy: problemowa, praca z komputerem
Formy pracy: indywidualna, zbiorowa, grupowa
Środki dydaktyczne:
- karty pracy z poleceniami
- komputery z programem multimedialnym : Mickiewicz - almanach multimedialny.
Przebieg lekcji
1.
Czynności wstępne
- czynności organizacyjne
- określenie celów lekcji oraz podanie tematu
- omówienie zasad pracy na lekcji
2.
Praca w grupach
- podział klasy na 5 grup
- pomoc nauczyciela podczas pracy z programem multimedialnym
- wskazanie zagadnień do opracowania
- Życie i młodość: dzieciństwo, Kowno, Rosja, podróże
- Życie i młodość: Rzym, powstanie, Drezno
- Życie i młodość: Paryż, Lozanna, towianizm, ostatnie lata
- Ilustracje: obrazy ilustrujące życie i twórczość poety
- Nagrania: wybór fragmentów z kronik filmowych
- praca w grupach według poleceń
- zapisywanie ustaleń na kartach pracy
- prezentacja wyników przez przedstawicieli
3.
Praca z komputerem
- korzystanie z programu multimedialnego
- dokonywanie wyboru najistotniejszych informacji
4.
Przedstawienie wyników pracy
- chronologiczne omówienie biografii poety
- zestawienie faktów z życia poety z wydrukowanymi fotografiami
- śledzenie trasy podróży poety według przygotowanych mapek
- wysłuchanie fragmentów nagrań dźwiękowych
5.
Podsumowanie
Dokonanie zapisów wyników prac do zeszytów
6.
Praca domowa
Zaproponuj własną bibliografię podmiotu i przedmiotu do tematu omawianego na lekcjach.
Opracowanie: Mgr Bożena Fulas
Zespół Szkół Energetycznych w Sosnowcu