Katalog

Małgorzata Wośkowska
Pedagogika, Artykuły

Ortograffiti

- n +

Ortograffiti

Od czterech lat nasza placówka uczestniczy w programie edukacyjno - terapeutycznym rekomendowanym przez Polskie Towarzystwo Dysleksji ORTOGRAFFITI.

Program adresowany jest do gimnazjalistów i uczniów szkół ponadgimnazjalnych, którzy doceniając znaczenie sprawnego posługiwania się językiem pisanym, chcą zdobyć i doskonalić umiejętność poprawnego pisania.

Seria Ortograffiti prezentuje kolejno zasady pisowni języka polskiego. Gruntowne opracowanie poszczególnych reguł ortograficznych połączono z ćwiczeniami usprawniającymi procesy percepcyjno- motoryczne. Ćwiczenia rozwijają spostrzegawczość, percepcję i pamięć wzrokowo- słuchową, poprawiają koncentrację uwagi, a także rozbudzają wyobraźnię przestrzenną i doskonalą umiejętności grafomotoryczne. Ortograffiti to pierwsza tego typu propozycja dla młodzieży.

Materiał został uporządkowany następująco: prezentacja zasady, ćwiczenia, sprawdzian nabytych umiejętności, słowniczek. Wewnątrz książki, na wkładce, umieszczono kartę pracy ucznia.

Ortograffiti to kompleksowy program terapii, przeznaczony do realizacji przez trzy lata nauki w gimnazjum, liceum lub technikum. Dla nauczycieli języka polskiego jest skutecznym narzędziem pomagającym zapobiegać pogłębianiu się niepowodzeń szkolnych u uczniów. Wystarczy, aby nauczyciel raz w tygodniu przejrzał kartę pracy, zatwierdził wykonywane zadania, wyjaśnił ewentualne wątpliwości i wyznaczył kolejne zadania.

Ćwiczenia poprawnego pisania, stymulowanie wszechstronnego rozwoju sprawności językowej uczniów oraz mobilizowanie ich do korzystania ze słownika języka polskiego gwarantują widoczne postępy.

Ortograffiti jest szczególnie pomocne dla rodziców dzieci mających specyficzne trudności w uczeniu się. Można z nimi pracować również wtedy, gdy w pobliżu nie ma specjalisty. Zeszyty zawierają gotowy materiał do wszechstronnego utrwalania zasad pisowni z jednoczesnym usprawnieniem funkcji zaburzonych i rozwijaniem najsłabiej opanowanych umiejętności.

Opanowanie przez ucznia kolejno prezentowanych zasad pisowni języka polskiego opiera się na różnorodnych ćwiczeniach, zawierających bogaty materiał wyrazowy. Uczeń nabywa umiejętności: stosowania zasady ortograficznej w praktyce i samodzielnego przeprowadzania kontroli pisanego tekstu. Stopień opanowania tych umiejętności można sprawdzić, rozwiązując test, który znajduje się na końcu każdego zeszytu ćwiczeń. Przejrzysta punktacja umożliwia dokonanie samooceny uzyskanych wyników.

KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROGRAMIE EDUKACYJNO-TERAPEUTYCZNYM ORTOGRAFFITI

Uczeń, który zna sposoby pokonywania niepowodzeń i wierzy we własne możliwości, może osiągnąć sukces. To właśnie ma umożliwić terapia. Podczas zajęć terapii rozwijane są procesy poznawcze, uczestniczące w nauce czytania i pisania (uwaga i pamięć, postrzeganie wzrokowo- przestrzenne, słuchowo- językowe, dotykowo- kinestetyczne, motoryka, literalizacja, oraz integracja percepcyjno- motoryczna), które u uczniów z dysleksją są zaburzone, oraz kształcone są umiejętności szkolne.

Zakłada się, że uczeń raz w tygodniu uczestniczy w zajęciach terapeutycznych na terenie szkoły oraz trzy razy w tygodniu przez 30 minut dziennie pracuje w domu.

Głównym celem serii jest podniesienie kompetencji ortograficznych uczniów, gdyż dysleksja w starszym wieku szkolnym sprowadza się głównie do trudności z ortografią. Jego realizacji towarzyszą również ważne cele jednostkowe:
- usprawnianie funkcji analizatorów wzrokowego, ruchowego i w mniejszym stopniu słuchowego;
- nabywanie umiejętności stosowania zasad ortograficznych;
- wyrabianie nawyku autokontroli i autokorekty;
- wyrabianie nawyku korzystania ze słownika ortograficznego i języka polskiego;
- rozwijanie twórczego myślenia;
- motywowanie do pokonywania trudności;
- redukowanie stresu;
- eliminowanie lęku przed popełnieniem błędów;

Osiągnięcie oczekiwanych celów terapeutycznych i dydaktycznych zależy od systematyczności w wykonywaniu ćwiczeń.

Przewidywane efekty pracy z programem ORTOGRAFFITI:

Uczeń pracujący systematycznie powinien:
- znać zasady pisowni języka polskiego;
  umieć praktycznie je zastosować;
- w razie wątpliwości korzystać ze słownika języka polskiego;
- umieć tworzyć rodziny wyrazów;
- wypracować sobie system korekty błędów;
- tworzyć własne skojarzenia ortograficzne;
- mieć motywację do pracy;
- znać swoją wartość, czyli mieć świadomość swoich mocnych stron;
- dostrzegać zależności między systematycznością a efektami własnej pracy.

Od listopada rozpoczęła działalność druga grupa, składająca się z pięciu uczniów klasy I "a" LO. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu - w poniedziałek na siódmej godzinie lekcyjnej. Dodatkowo uczniowie pracują samodzielnie trzy racy w tygodniu przez trzydzieści minut.

 

Opracowanie: mgr Małgorzata Wośkowska

Wyświetleń: 692


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.