Katalog

Elżbieta Kozica
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Zaczarowany świat baśni H. Ch. Andersena

- n +

Zaczarowany świat baśni H. Ch. Andersena

SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH DLA KLASY II

Cele:
- rozwijanie umiejętności swobodnego i poprawnego wypowiadania się,
- doskonalenie umiejętności wyróżniania postaci i wydarzeń,
- doskonalenie umiejętności właściwego porządkowania tytułów i ilustracji,
- utrwalenie wiadomości o przymiotniku,
- wzbogacenie wiadomości o autorze baśni H. Ch. Andersenie,
- bogacenie słownictwa uczniów,
- doskonalenie techniki mnożenia w zakresie 50,
- doskonalenie umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych,
- kształtowanie wyrozumiałości i tolerancji w stosunku do innych ludzi.

Uczeń umie i potrafi:

- płynnie odczytywać tekst,
- zawrzeć myśl w obrębie zadania,
- prawidłowo porządkować tytuły wydarzeń,
- odróżnić zdarzenia istotne od mniej istotnych,
- rozpoznawać przymiotniki,
- szanować innych,
- prawidłowo mnożyć w zakresie 50,
- poprawnie rozwiązywać zadania tekstowe.

Metody:

Oparte na słowie, aktywizujące praktyczne, poszukujące, pokaz.

Formy pracy:

Zbiorowa, grupowa, indywidualna.

Czas trwania zajęć: 90 minut.

Środki dydaktyczne: ilustracje wydarzeń baśni "Brzydkie kaczątko", tytuły wydarzeń, książka "Baśnie" H. Ch. Andersena, szablon kaczątka, karteczki, karty pracy.

Przebieg zajęć:
1. Mnożenie i dzielenie w zakresie 50. Podział klasy na dwie grupy. Uczniowie porządkują wyniki rosnąco, odczytują hasło - "Brzydkie kaczątko"
Karty pracy dla każdego ucznia. Zał. 1.
2. Przypomnienie przez nauczyciela postaci H. Ch. Zapoznanie z tytułami innych baśni oraz prezentacja ilustracji do tych baśni.
3. Wyodrębnienie postaci występujących w baśni "Brzydkie kaczątko" - praca z tekstem.
4. Omówienie losów kaczątka, które stanowiło przebieg wydarzeń. Porządkowanie ilustracji.
5. Nawiązanie do przeżyć dzieci - czy cieszy ich takie zakończenie baśni? Czego można się z niego nauczyć? Zwrócenie przez nauczyciela uwagi, że wygląd zewnętrzny nie świadczy o wartości człowieka.
Układanie planu wydarzeń z rozsypanki - praca dwupoziomowa (uczniowie mniej zdolni mają część wydarzeń ponumerowanych).
Karty pracy dla każdego ucznia. Zał. 2.
6. Sprawdzenie wykonanej pracy przez wspólne układanie tytułów wydarzeń na tablicy.
7. Utrwalenie wiadomości o przymiotniku. Nauczyciel przypina na tablicy szablon kaczątka, uczniowie zapisują na małych karteczkach przymiotniki, określające cechy brzydkiego kaczątka. Każde dziecko zapisuje jeden przymiotnik, który, jego zdaniem, najlepiej określa kaczątko, następnie karteczkę przypina na szablon.
8. Odszukanie w tekście baśni zdania wypowiedzianego przez kaczkę na temat walorów brzydkiego kaczątka: "Nie jest wprawdzie ładne, ale ma dobre serduszko i urnie świetnie pływać..."
9. Rozdanie kart pracy. Uczniowie mają wypisać z tekstu 6 przymiotników (uczniowie mniej zdolni 3 przymiotniki).
Karta pracy dla każdego ucznia. Zał. 3.
10. Uczniowie naśladują ruchem i słowami kaczątka i łabędzie - przerwa śródlekcyjna.
11. Rozwiązywanie zadań z treścią. Praca wielopoziomowa.
Karta pracy dla każdego ucznia. Zał. 4.
12. Ocena pracy uczniów, podsumowanie zajęć.
Ewaluacja metodą niedokończonych zdań:
Dzisiaj na zajęciach...

Zał. 1

Wykonaj obliczenia, wyniki uporządkuj rosnąco, odczytaj hasło.
I gr.  II gr.
3 ∙ 7 =....... Y  5 ∙ 7 =....... Ą
5 ∙ 5 =....... K  2 ∙ 6 =....... K
10 ∙ 1 =...... B  1 ∙ 20 =...... A
6 ∙ 4 =....... D  6 ∙ 7 =....... K
9 ∙ 2 =....... Z  9 ∙ 4 =....... T
8 ∙ 6 =....... I  4 ∙ 8 =....... Z
4 ∙ 4 =....... R  7 ∙ 4 =....... C
7 ∙ 7 =....... E  8 ∙ 6 =....... O
Zał. 2
Uporządkuj wydarzenia według właściwej kolejności.
(I poziom)
- Przemiana kaczątka w łabędzia.
- Wylęgnięcie się kaczątka. - Pobyt u wieśniaka.
- Trudne życie w kaczym dworze. Tułaczka po świecie.
- Przybycie do starej chatki.
(II poziom)
Uporządkuj wydarzenia według właściwej kolejności.
- Przemiana kaczątka w łabędzia.
- Wylęgnięcie się kaczątka.
- Pobyt u wieśniaka.
- Trudne życie w kaczym dworze.
- Tułaczka po świecie.
- Przybycie do starej chatki.

Zał. 3
(I poziom)
Wypisz z tekstu 6 przymiotników.
Wszyscy prześladowali biedne kaczątko, nawet rodzeństwo było dla niego bardzo niedobre. Wreszcie kaczątko postanowiło, że ucieknie. Przefrunęło przez płot, a małe ptaszki w krzakach uniosły się przerażone w górę. Zmęczone kaczątko biegło przed siebie, aż przyleciało nad wielkie bagno, gdzie mieszkały dzikie kaczki. Siedziało tam całą noc, bo było bardzo zmęczone i smutne.
przymiotniki:
.......................................................................
.......................................................................
.......................................................................
.......................................................................
.......................................................................
.......................................................................

(II poziom)
Wypisz z tekstu 3 przymiotniki.
Wszyscy prześladowali biedne kaczątko, nawet rodzeństwo było dla niego bardzo niedobre. Wreszcie kaczątko postanowiło, że ucieknie. Przefrunęło przez płot, a małe ptaszki w krzakach uniosły się przerażone w górę. Zmęczone kaczątko biegło przed siebie, aż przyleciało nad wielkie bagno, gdzie mieszkały dzikie kaczki. Siedziało tam całą noc, bo było bardzo zmęczone i smutne.
przymiotniki:
.......................................................................
.......................................................................
.......................................................................
Zał. 4
Tomek wypożyczył z biblioteki książkę "Baśnie" H. Ch. Andersena. Pierwszego dnia przeczytał 9 stron książki, a drugiego dnia dwa razy więcej stron niż pierwszego. Ile stron książki przeczytał Tomek?
Rozw.
.......................................................................
.......................................................................
.......................................................................
.......................................................................
Odp.
.......................................................................
.......................................................................
.......................................................................
.......................................................................
W bibliotece szkolnej na pierwszej półce stoi 5 książek. Na drugiej półce stoi siedem razy więcej książek niż na półce pierwszej. Ile książek stoi na drugiej półce?
Rozw.
.......................................................................
.......................................................................
.......................................................................
.......................................................................
Odp.
.......................................................................
.......................................................................
.......................................................................

Literatura:
E Misiorna i E. Ziętkiewicz: Zintegrowana edukacja w klasach I - III, WOM, Poznań 1999.
Życie Szkoły Nr 1, 2000.

 

Opracowanie: Elżbieta Kozica

Wyświetleń: 4122


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.