Katalog Iwona Górska Język polski, Konkursy Jest się takim jak myślą ludzie, nie jak myślimy o sobie my" wina i kara bohatera powieści Zofii Nałkowskiej "Granica""Jest się takim jak myślą ludzie, nie jak myślimy o sobie my" wina i kara bohatera powieści Zofii Nałkowskiej "Granica"KONSPEKT LEKCJIz języka polskiego I. Czas lekcji: 2 jednostki lekcyjne II. Cele lekcji: 1. Główny: uczeń potrafi wskazać granicę odpowiedzialności moralnej, ma świadomość, że po przekroczeniu takiej granicy nie jest się sobą, nie można jej przejść bez konsekwencji. 2. Operacyjne: Uczeń: - umie ocenić postępowanie Zenona Ziembiewicza; - zna losy głównego bohatera; - zna motywację działań Zenona Ziembiewicza; - rozumie, że każdy człowiek powinien odpowiadać za swoje czyny; - umie posługiwać się cytatami w celu scharakteryzowania bohatera. III. Środki dydaktyczne: - lektura - "Granica" Zofii Nałkowskiej. IV. Przebieg lekcji: A. Dzieje kariery Zenona Ziembiewicza. 1. Syn zubożałego szlachcica ziemiańskiego. 2. Zakochany w Elżbiecie, koleżance z lat szkolnych - kończy gimnazjum. 3. Wyjeżdża na studia do Paryża - studiuje nauki polityczne - rozkochuje w sobie Adelę, którą porzuca. 4. Nawiązuje romans z Justyną Bogutówną córką kucharki, podczas ostatnich wakacji przed studiami. 5. Rozpoczyna współpracę z pismem Czechlińskiego pt. "Niwa". W ten sposób zapewnia sobie środki finansowe na ukończenie studiów. 6. Spotyka Elżbietę, której wyznaje miłość. 7. Kończy studia i pracuje na stanowisku redaktora "Niwy". 8. Spotyka Justynę, z którą romansuje, w wyniku czego ta zachodzi w ciążę. 9. Bierze ślub z Elżbietą, rodzi im się syn Walerian. 10. Robi karierę polityczną - zostaje prezydentem miasta. 11. Szczęśliwe małżeństwo Elżbiety i Zenona komplikuje Justyna. 12. Jako prezydent miasta najpierw pomaga ludziom, później wyrzeka się własnych poglądów. 13. Spotyka się z Justyną, która w akcie szału oblewa go kwasem. 14. Popełnia samobójstwo strzelając sobie w głowę. B. Próba oceny postępowania Zenona. Przekroczył granicę moralną dwukrotnie: wykorzystał Justynę i skrzywdził ją, wydał rozkaz strzelania do robotników; wyrzekł się swoich ideałów, cenniejsza była dla niego kariera niż ludzie. WNIOSEK: Zenon postępował nieetycznie, skrzywdził swoim postępowaniem drugiego człowieka (Justynę i robotników), zlekceważył granicę, której nie można przekroczyć bez konsekwencji i poniósł karę. Nie umiał wybrać między dobrem a złem. C. Próba oceny własnego widzenia siebie, a postrzegania nas przez innych. - Zenon o sobie samym: uczciwy w życiu osobistym i publicznym; - Zenon w oczach społeczeństwa: karierowicz z podwójną moralnością, uwodziciel. Próba przeanalizowania twierdzenia Nałkowskiej: "To czym jesteśmy dla ludzi jest ważniejsze, niż to, czym jesteśmy we własnych oczach". "Jest się takim jak myślą ludzie, nie jak myślimy o sobie my". Prawda obiektywna jest ważniejsza od prawdy subiektywnej opartej na miłości własnej, ale ta osobista nie może być pomijana przy ocenie człowieka. Obie prawdy muszą być brane pod uwagę i konfrontowane. D. Podsumowanie. "Granicę" Zofii Nałkowskiej możemy rozpatrywać w różnych aspektach jako: - granicę moralną - Zenon przekroczył granicę, której nie można przejść bez konsekwencji; - granicę psychologiczną - próba odpowiedzi na pytanie, gdzie jest granica subiektywna i obiektywna w poznaniu człowieka; - granicę filozoficzną - odpowiadając jak to się dzieje, że nasze własne "morale" maleje a wzrasta nasz konformizm. E. Zadanie domowe. Napisz wypracowanie na temat: "Skomplikowana prawda o człowieku - gdzie jej szukać?", wykorzystaj wnioski z interpretacji powieści Zofii Nałkowskiej.
Opracowanie: mgr Iwona Górska Wyświetleń: 6341
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |