![]() |
![]() |
Katalog Grażyna Wyskiel Zajęcia zintegrowane, Różne Program do zajęć "Pierwsze kroki na drodze"Program do zajęć "Pierwsze kroki na drodze"I. WstępKilka tysięcy dzieci rocznie zostaje poszkodowanych na polskich drogach. Dlatego należy uczynić wszystko, by do minimum ograniczyć liczbę wypadków z udziałem dzieci. W trosce o bezpieczeństwo swoich uczniów postanowiłam podjąć program "Bezpieczna Szkoła z PZU", którego zadaniem jest zapoznanie uczniów z zasadami ruchu drogowego, podstawowymi znakami drogowymi, przedstawienie reguł bezpiecznego poruszania się po drogach. W oparciu o pomoce, jakie otrzymałam od PZU będę tan program realizować w ciągu 5 godzin dydaktycznych. II. Czas wdrażania i obszar. Od 12.09.2005 do 16.09.2005 to jest 5 godzin dydaktycznych w tygodniu. Programem objęci będą uczniowie klasy drugiej Szkoły Podstawowej nr 2 w Dynowie. III. Cele a) główny - przekazanie informacji na temat zasad dotyczących reguł bezpiecznego poruszania się po drogach poprzez przeprowadzenie, tematycznych zajęć dydaktycznych, praktyczną działalność dziecka b) szczegółowe - uświadomienie dzieciom konieczności istnienia przepisów ruchu drogowego - nabywanie wiedzy z zakresu ruchu drogowego - zapoznanie z kodem graficznym (kolory i kształty) znaków poziomych i pionowych oraz sygnalizacją świetlną - wskazanie i wyjaśnienie zagrożeń wynikających z braku zachowania ostrożności - kształtowanie umiejętności przechodzenia przez jezdnię - uświadomienie konieczności noszenia odblasków - kształtowanie umiejętności poruszania się po drodze z uwzględnieniem warunków atmosferycznych - wdrożenie do kulturalnego zachowania się w środkach lokomocji i na przystankach - budzenia poczucia odpowiedzialności za swoje bezpieczeństwo na drodze - rozwijanie spostrzegawczości, wyobraźni myślenia przyczynowo skutkowego - wzmocnienie współpracy między szkołą a policją IV. Procedury osiągania celów Aby zrealizować wyżej wymienione cele zostanie przeprowadzone pięć zajęć edukacyjnych, na których dzieci dowiedzą się jak należy bezpiecznie poruszać się po drogach i dlaczego to jest tak ważny problem. Poznając zasady bezpiecznego przechodzenia prze ulicę, będą umiały rozpoznać i nazwać podstawowe znaki drogowe. Poznają też przyczyny powstawania wypadków z udziałem dzieci. Główne metody pracy na zajęciach to: rozmowa, pogadanka, pokaz, działanie praktyczne. Uczniowie będą pracować w formach zbiorowych jednolitych, indywidualnych, na zajęciach edukacyjnych. Aby osiągnąć cele będą stosowane odpowiednie środki dydaktyczne: - film edukacyjny pt. "Pierwsze kroki na drodze" - gra planszowa - ilustrowane rymowanki na temat bohaterów książeczki "Pierwsze kroki na drodze", konkurs - książeczki z zadaniami dla każdego dziecka - plakat ze znakami drogowymi - dyplom dla dzieci za aktywny udział w zajęciach V. Treści nauczania - prezentacja filmu pt. "Pierwsze kroki na drodze" - nauka wiersza W. Chotomskiej, "Gdy zamierzasz przejść ulicę" - praca z książka pierwsze kroki - układanie rymowanek, rozwiązywanie zagadek - prezentacja prawidłowego przechodzenia przez jezdnię po wyjściu z autobusu i w miejscach gdzie nie ma przejścia dla pieszych i sygnalizacji świetlnej - poznanie znaków drogowych (nakazu, zakazu, ostrzegawczych, informacyjnych) - zabawa ruchowa "Ruch uliczny" - reagowanie na zmianę światła (kolorowe wstążki) - wykonanie makiety ulic - symulacja ruchu ulicznego VI. Przewidywane osiągnięcia Uczniowie: - rozumieją zagrożenie ruchu ulicznego dla pieszych; - znają zasady bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię; - wiedzą, jak bezpiecznie korzystać z przejść dla pieszych; - potrafią poruszać się po drogach w terenie niezabudowanym; - umieją wykorzystać swoje zmysły w ruchu ulicznym; - znają niebezpieczne miejsca w ruchu drogowym, w najbliższej okolicy i umieją wybrać bezpieczniejszą drogę; - wiedzą, jak sami mogą zadbać o swoje bezpieczeństwo na drodze; - umieją bezpiecznie poruszać się jako piesi, uczestnicy ruchu drogowego - znają główne grupy znaków drogowych - rozumieją wpływ warunków atmosferycznych na bezpieczeństwo ruchu drogowego - znają najczęstsze przyczyny wypadków z udziałem pieszych; - wiedzą, jakie są konsekwencje wypadków drogowych; - znają zachowania sprzyjające poprawie bezpieczeństwa na drodze; - umieją zachować się w trudnych sytuacjach; - umieją przewidzieć następstwa nieodpowiednich zachowań w ruchu drogowym. - rozumieją konieczność bycia widocznym na drodze, szczególnie w nocy; - rozumieją znaczenie światełek odblaskowych i materiałów fluorescencyjnych w środowisku drogowym; - wiedzą, w którym miejscu na ubraniu najlepiej umieszczać odblaski; - wiedzą, dlaczego w ruchu drogowym stosuje się odblaski (znaki drogowe, tablice itp.); Efektem mojej działalności w oparciu o program będzie: - podniesienie wiedzy na temat zasad prawidłowego uczestnictwa w ruchu drogowym - ograniczenie liczby wypadków z udziałem dzieci VII. Ewaluacja programu "Pierwsze kroki na drodze" Programem objętych było 11 uczniów z klasy drugiej. Poprzez dyskusje i film mogłam sprawdzić w jakim stopniu dzieci opanowały wiadomości i przedstawione im zasady ruchu drogowego. Film składał się z krótkich scen, które w obrazowy sposób przybliżyły dzieciom wybrane zagadnienia związane z ich bezpieczeństwem na drodze. Film został opracowany w taki sposób, aby dzieci mogły aktywnie włączać się w jego akcję i aby same wskazywały jak należy poprawnie zachować się na drodze. Dzieci bezbłędnie odpowiedziały na wszystkie pytania zawarte w poszczególnych scenach filmu. Mogę stwierdzić, że program ten przyniósł oczekiwane efekty.
Opracowanie: Grażyna Wyskiel Wyświetleń: 1325
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |