Katalog Małgorzata Szymczyk Przedsiębiorczość, Scenariusze Gospodarstwo domowe jako podmiot ekonomicznyScenariusz lekcji "Gospodarstwo domowe jako podmiot ekonomiczny"Cele lekcji:1. uczeń interpretuje nowe pojęcia ekonomiczne (konsumpcja, konsument, gospodarstwo domowe, budżet) 2. potrafi zidentyfikować podstawowy cel gospodarstwa domowego 3. potrafi wskazać główne źródła dochodów gospodarstwa domowego oraz ustalić strukturę wydatków własnego gospodarstwa domowego 4. uświadomienie wpływu wzrostu dochodów na strukturę wydatków i zdefiniowanie zależności między wysokością dochodów a strukturą wydatków 5. kształtowanie umiejętności planowania budżetu własnego (rodziny) Metody nauczania: 1. wykład 2. dyskusja 3. ćwiczenia praktyczne Środki dydaktyczne: 1. papier, mazaki 2. Roczniki Statystyczne Formy organizacji pracy uczniów: - praca indywidualna i zespołowa Przebieg lekcji: 1. Wprowadzenie do tematu poprzez ustalenie w wyniku dyskusji pojęć: konsument, konsumpcja, gospodarstwo domowe, gospodarstwo domowe a rodzina. 2. Wyjaśnienie, co oznacza majątek gospodarstwa domowego, czyli jego aktywa. Uczniowie podają przykłady, wymieniając poszczególne elementy. Na tablicy rysujemy tabelę z podziałem na składniki rzeczowe (ruchomości i nieruchomości), środki pieniężne i papiery wartościowe.
4. Kolejnym zagadnieniem jest wskazanie źródeł dochodów gospodarstwa domowego. Uczniowie pracują w grupach 4-5 osobowych i wypisują na małych karteczkach wszystkie możliwe dochody, które następnie porządkują i wskazują najistotniejsze posługując się metodą rankingu trójkątnego.
5. Każda grupa prezentuje na dużych arkuszach ustaloną hierarchię dochodów, prace porównujemy i wnioski uczniowie zapisują do zeszytów. 6. Następnie ustalamy strukturę wydatków gospodarstwa domowego. Uczniowie byli proszeni o przygotowanie się do dyskusji poruszając ten temat wcześniej w swoich rodzinach. Uczniowie wskazują najważniejsze wydatki w swoich gospodarstwach domowych, zastanawiając się, od czego zależy ich struktura. Ciekawym podsumowaniem tej części dyskusji będzie porównanie własnych obserwacji z danymi statystycznymi dotyczącymi Polski a także wybranych krajów Unii Europejskiej (praca z Rocznikiem Statystycznym), a następnie wyciągnięcie wniosków dotyczących przyczyn zaobserwowanych rozbieżności. Uczniowie sporządzają w zeszytach zestawienia wydatków w postaci wykresów kołowych: a) Struktura wydatków mojego gospodarstwa domowego b) Struktura wydatków przeciętnego gospodarstwa domowego w Polsce c) Struktura wydatków gospodarstwa domowego wybranego kraju UE 7. Uczniowie poznają prawa Engla, ukazujące zależność między wzrostem dochodów a strukturą wydatków. 8. Omówienie źródeł dochodów oraz struktury wydatków prowadzi do wyjaśnienia pojęcia budżet domowy, deficyt budżetowy i sposoby jego zmniejszenia. 9. Jako pracę domową uczniowie mają przygotować prosty budżet tygodniowy uwzględniający szacunkowe dochody i wydatki tygodniowe ucznia. Opracowanie: Małgorzata Szymczyk Wyświetleń: 7276
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |