![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Katalog Urszula Kowalska Zajęcia zintegrowane, Ćwiczenia Propozycje ćwiczeń dla dzieci mających trudności w czytaniu i pisaniuPropozycje ćwiczeń dla dzieci mających trudności w czytaniu i pisaniuNauka czytania i pisania jest sztuką trudną, wymagających długofalowych ćwiczeń. Wśród uczniów dość często spotyka się takich, którzy przejawiają szczególne trudności w opanowaniu czytania i pisania. Zadaniem nauczyciela jest więc szybkie rozpoznanie dzieci nie radzących sobie z czytaniem i pisaniem oraz ustalenie sposobu pomocy. Zastosowanie atrakcyjnych ćwiczeń czyni dla takich uczniów naukę przyjemniejszą i dającą większe efekty.Proponuję zestaw ćwiczeń do wykorzystani w pracy dydaktyczno- wyrównawczej. Ciche czytanie ze zrozumieniem. Różnicowanie wybranej grupy liter b- d, g- p, n- u, w zależności od potrzeb. Koło domu, pod oknami, stoi pan z balonami. Głowami kiwają, w okna zaglądają Balony, balony balony. Jeden nos ma jak trąba. Drugi głowę jak bomba. Ten ma kolor sałaty. Tamten cały jak w łaty. A ten mały, wesoły, barwny jak papuga, zadarł głowę do góry i do mnie mruga. Zadaniem uczniów jest wypisać z wiersza wyrazy do odpowiedniej rubryki: t d g p n u a następnie narysować balony pana Baltazara. Szukanie liter. W podanych niżej zdaniach brakuje w każdym wyrazie jednej- takiej samej litery. Odgadnij je i dopisz poprawnie. Ola obiera owoce. .rysia. armi. ury. .iotruś. isze. iórem. .enek. nalazł. apałkę .anda. idziała. arszawę. .asia. upuje. alafiora. .ola. e. ajko. .azik. upił. otka. .ujek. aży. arzywa. .asia. awi. artka. .iesia. osi. ojkta. Czytanie i analizowanie wyrazów różniących się tylko jedną głoską, np.:
Tworzenie nowych wyrazów z pierwszych liter podanych wyrazów, np.: noc, okno, sok- nos rower, olcha, kura- rok koc, okno, tama- kot sos, ekran, ryba- ser lody, echo, kopa- lek sowa, osa, kora- sok rama, aparat, kawa- rak lek, okręt, taśma- lot mak, agrest, płot, arbuz- mapa klej, ul, rano, akacja- kura rak, agrafka, most, abażur- rama sen, okulary, woda, auto- sowa nos, obraz, rosa, afisz- nora Wydłużanie wyrazów przez dodanie głoski (y- i- e) na końcu wyrazu, np. (przy wybrzmiewaniu) i dopisanie litery (czytanie), np.: list- listy słoik- słoiki mlecz- mlecze autobus- autobusy tulipan- tulipany piórnik- piórniki goździk- goździki zając- zające parasol- parasole krokodyl- krokodyle stół- stoły mazak- mazaki świecznik- świeczniki pług- pługi itp. Tworzenie nowych wyrazów z liter: kotlet- kot, kotek, tok, lok, lot, to, lek, cebula- cel, Cela, bal, bale, bela, ul, Ula, cela, lub, zegarek- rak, kra, zegar, gar, gaz, gra, Grek, era, kwiatek- kwiat, kwit, kwitek, wikt, kat, teka, kwik, tak, kwa, kapusta- pusta, kapa, pasta, ta, kap, kusa, kasa, pas, pustak, tak, kat, kasta, usta, kuta, upust, parasolka- para, pas, pora, paka, rasa, rosa, ropa, rak, rok, sala, sok, kos, los, las, laska, krasa, kosa, klasa, por, polka, rolka, lok, lak karp, kopa, kapa, kora, kara itp. Wierszyki zawierające wyrazy z dwuznakami. 1) można je czytać, 2) zakreślić w nich dwuznaki, 3) narysować tyle kresek, ile jest dwuznaków, 4) wziąć tyle klocków (patyczków), ile występuje dwuznaków, 5) wypisać wyrazy z dwuznakami itp.
Szłam koło sadu (osa). Trzeba zbierać mak- (ćma). Zważ kartofle- (ważka). Ukraj mu chałki- (mucha). Weź ze sobą Kasię- (bąk). Zjedz szybko marchew- (komar). Przeczytaj, namyśl się i napisz zgodnie z prawdą. Inka leci kominem. Jurek jest podkuty. Koń je zupę. Łyżwiarz ma korale. Dym lata samolotem. Indyk ma łyżwy. Krowa znosi jajka. Kura daje mleko. Dzieci lecą do ciepłych krajów. Ptaki piszą wypracowanie. Krawiec szyje buty. Szewc robi ubrania. Do podanych rzeczowników dobierz przymiotniki zaczynające się ta samą literą. sok- słodki sól- słona sernik- smaczny stół- składany sędzia- sprawiedliwy sklep- spożywczy smok- straszny samolot- sportowy sen- spokojny Uporządkuj wyrazy i napisz poprawnie zdania: W naszej klasie 1. dużo klasie stolików jest W naszej. 2. tu Stoją nowe meble. 3. oknie pelargonie Na mamy 4. szafie W na i regałach są książki. 5. tablicą Nad znajduje się godło polski 6. akwarium stoi przyrody W kąciku A może jeszcze coś napisz o swojej klasie? Bibliografia: 1. Jeżeli dziecko źle czyta i pisze- Barabara Sawa: WsiP W-wa 1987 r. 2. Podstawy reedukacji uczniów z trudnościami w czytaniu i pisaniu- Maria Szurmiak, WsiP 1987 r. W- wa. 3. Wybrane opracowania z "Nauczania Początkowego" Opracowanie: Urszula Kowalska Wyświetleń: 31274
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |