Katalog

Urszula Kowalska
Zajęcia zintegrowane, Ćwiczenia

Propozycje ćwiczeń dla dzieci mających trudności w czytaniu i pisaniu

- n +

Propozycje ćwiczeń dla dzieci mających trudności w czytaniu i pisaniu

Nauka czytania i pisania jest sztuką trudną, wymagających długofalowych ćwiczeń. Wśród uczniów dość często spotyka się takich, którzy przejawiają szczególne trudności w opanowaniu czytania i pisania. Zadaniem nauczyciela jest więc szybkie rozpoznanie dzieci nie radzących sobie z czytaniem i pisaniem oraz ustalenie sposobu pomocy. Zastosowanie atrakcyjnych ćwiczeń czyni dla takich uczniów naukę przyjemniejszą i dającą większe efekty.

Proponuję zestaw ćwiczeń do wykorzystani w pracy dydaktyczno- wyrównawczej.

Ciche czytanie ze zrozumieniem.

Różnicowanie wybranej grupy liter b- d, g- p, n- u, w zależności od potrzeb.
Koło domu, pod oknami,
stoi pan z balonami.
Głowami kiwają,
w okna zaglądają
Balony,
balony
balony.
Jeden nos ma jak trąba.
Drugi głowę jak bomba.
Ten ma kolor sałaty.
Tamten cały jak w łaty.
A ten mały, wesoły,
barwny jak papuga,
zadarł głowę do góry
i do mnie mruga.

Zadaniem uczniów jest wypisać z wiersza wyrazy do odpowiedniej rubryki:
t   d   g   p   n   u
a następnie narysować balony pana Baltazara.

Szukanie liter.

W podanych niżej zdaniach brakuje w każdym wyrazie jednej- takiej samej litery. Odgadnij je i dopisz poprawnie.
Ola obiera owoce.
.rysia. armi. ury.
.iotruś. isze. iórem.
.enek. nalazł. apałkę
.anda. idziała. arszawę.
.asia. upuje. alafiora.
.ola. e. ajko.
.azik. upił. otka.
.ujek. aży. arzywa.
.asia. awi. artka.
.iesia. osi. ojkta.

Czytanie i analizowanie wyrazów różniących się tylko jedną głoską, np.:
kosa- rosa  k: r  woda- soda
bilet- balet  i: a  rzepa- rzeka
tama- tara  m: r  chata- szata
huta- nuta  h: n  Jola- Tola
rogi- nogi    beczka- teczka
kora- nora    sobota- robota
hak- mak    kufer- kuter


Tworzenie nowych wyrazów z pierwszych liter podanych wyrazów, np.:

noc, okno, sok- nos
rower, olcha, kura- rok
koc, okno, tama- kot
sos, ekran, ryba- ser
lody, echo, kopa- lek
sowa, osa, kora- sok
rama, aparat, kawa- rak
lek, okręt, taśma- lot
mak, agrest, płot, arbuz- mapa
klej, ul, rano, akacja- kura
rak, agrafka, most, abażur- rama
sen, okulary, woda, auto- sowa
nos, obraz, rosa, afisz- nora

Wydłużanie wyrazów przez dodanie głoski (y- i- e) na końcu wyrazu, np. (przy wybrzmiewaniu) i dopisanie litery (czytanie), np.:

list- listy
słoik- słoiki
mlecz- mlecze
autobus- autobusy
tulipan- tulipany
piórnik- piórniki
goździk- goździki
zając- zające
parasol- parasole
krokodyl- krokodyle
stół- stoły
mazak- mazaki
świecznik- świeczniki
pług- pługi itp.

Tworzenie nowych wyrazów z liter:

kotlet- kot, kotek, tok, lok, lot, to, lek,
cebula- cel, Cela, bal, bale, bela, ul, Ula, cela, lub,
zegarek- rak, kra, zegar, gar, gaz, gra, Grek, era,
kwiatek- kwiat, kwit, kwitek, wikt, kat, teka, kwik, tak, kwa,
kapusta- pusta, kapa, pasta, ta, kap, kusa, kasa, pas, pustak, tak, kat, kasta, usta, kuta, upust,
parasolka- para, pas, pora, paka, rasa, rosa, ropa, rak, rok, sala, sok, kos, los, las, laska, krasa, kosa, klasa, por, polka, rolka, lok, lak karp, kopa, kapa, kora, kara itp.

Wierszyki zawierające wyrazy z dwuznakami.

1) można je czytać,
2) zakreślić w nich dwuznaki,
3) narysować tyle kresek, ile jest dwuznaków,
4) wziąć tyle klocków (patyczków), ile występuje dwuznaków,
5) wypisać wyrazy z dwuznakami itp.
Berecik czerwony  Miska
Ma białe kropeczki  Duża miska obok dzbana
Nie chcą go brać dzieci  W misce woda jest nalana,
ani wiewióreczki.  Mydło, gąbka i miseczka,
Ale mech zielony gwarzy:  Kubek, gąbka i miseczka,
- Patrzcie, jak mi z nim do  czysty ręcznik wisi tam,
twarzy!  Teraz chłopcze myj się sam.
(Stefania Szuchowa)  (W. Szuman)
   
   Kto to?
Idzie Grześ przez wieś,  Ponad wodą
worek piasku niesie,  brzegiem rzeczki
a przez dziurkę,  chodzi rycerz śmiały.
piasek ciurkiem  Zobaczyły go kumeczki
sypie się za Grzesiem.  I pouciekały.
(J. Tuwim)  (Płomyczek 13/68)
Szukanie i wypisywanie wyrazów krótkich ukrytych w wyrazie dłuższym, np.:
kosmonauta  kos auta
listonosz  lis list sto nos
tulipan  lipa pan ul tu tuli
traktor  rak tor kto trakt
ulewa  ul ule lew lewa
storczyk  sto tor
samolot  sam molo lot
koszula  kosz ul kos
W zdaniach poniżej są ukryte nazwy owadów. Znajdź je.

Szłam koło sadu (osa).
Trzeba zbierać mak- (ćma).
Zważ kartofle- (ważka).
Ukraj mu chałki- (mucha).
Weź ze sobą Kasię- (bąk).
Zjedz szybko marchew- (komar).

Przeczytaj, namyśl się i napisz zgodnie z prawdą.

Inka leci kominem. Jurek jest podkuty. Koń je zupę. Łyżwiarz ma korale.
Dym lata samolotem. Indyk ma łyżwy. Krowa znosi jajka. Kura daje mleko. Dzieci lecą do ciepłych krajów. Ptaki piszą wypracowanie. Krawiec szyje buty. Szewc robi ubrania.

Do podanych rzeczowników dobierz przymiotniki zaczynające się ta samą literą.

sok- słodki
sól- słona
sernik- smaczny
stół- składany
sędzia- sprawiedliwy
sklep- spożywczy
smok- straszny
samolot- sportowy
sen- spokojny

Uporządkuj wyrazy i napisz poprawnie zdania:

W naszej klasie
1. dużo klasie stolików jest W naszej.
2. tu Stoją nowe meble.
3. oknie pelargonie Na mamy
4. szafie W na i regałach są książki.
5. tablicą Nad znajduje się godło polski
6. akwarium stoi przyrody W kąciku

A może jeszcze coś napisz o swojej klasie?

Bibliografia:

1. Jeżeli dziecko źle czyta i pisze- Barabara Sawa: WsiP W-wa 1987 r.
2. Podstawy reedukacji uczniów z trudnościami w czytaniu i pisaniu- Maria Szurmiak, WsiP 1987 r. W- wa.
3. Wybrane opracowania z "Nauczania Początkowego"
 

Opracowanie: Urszula Kowalska

Wyświetleń: 31274


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.