Katalog

Anna Tomaszewicz
Zajęcia zintegrowane, Artykuły

Rozwijanie postaw patriotycznych u uczniów klas młodszych

- n +

Rozwijanie postaw patriotycznych u uczniów klas młodszych

Współczesne wychowanie zmierza do wszechstronnego rozwoju człowieka. Wszystkie elementy osobowości człowieka są wynikiem procesu wychowania i kształcenia, które w pracy powinny stanowić integralną całość. Od najmłodszych lat powinno kształtować się u dziecka właściwą postawę: dziecko w rodzinie, dziecko w szkole w społeczeństwie, dziecko a otaczająca przyroda.

Uczeń w szkole powinien mieć możliwość wszechstronnego rozwoju osobowości, rozwijać się fizycznie, moralnie i duchowo, kształcić zmysły, uczyć się kierować emocjami, nabywać sprawności intelektualne, które mu pomogą bardziej zrozumieć otaczający świat, kształtować właściwą postawę wobec ludzi i otoczenia.

Uczniowie klas młodszych poznają symbole narodowe, które posiadają bogatą treść i bogatą przeszłość narodu, którą dzieci będą poznawały w miarę swego rozwoju.

Poznają także miejsca drogie każdemu Polakowi, szczególnie pomniki ku czci poległych lub wielkich ludzi. Także treści historyczne przekazywane dzieciom w klasach niższych wpływają na kształtowanie się u uczniów pewnych postaw rozwoju uczuć patriotycznych. Trzeba wziąć pod uwagę, że patriotyzm to nie tylko uczucie lecz swoista złożona postawa społeczna i moralna. Kształtując u uczniów klas młodszych postawę patriotyczną, która swym zasięgiem obejmuje elementy intelektualne, emocjonalne i wykonawcze należy pamiętać o rozwoju gotowości do działania, aktywności dzieci. Sprzyjającymi okolicznościami do rozwijania aktywności uczniów są ich potrzeby i zainteresowania.

Szkoła jako instytucja oświatowo-wychowawcza ma duży wpływ na kształtowanie postaw patriotycznych u dzieci. Umożliwiają to zajęcia zintegrowane na które składa się edukacja polonistyczna, przyrodniczo-społeczna, artystyczna, matematyczna, motoryczno- zdrowotna. Podczas tych zajęć uczniowie zdobywają szeroki wachlarz wiedzy o Polsce i świecie, kształtują swoją postawę emocjonalną oraz pobudzani są do działania. Takie zajęcia w szkolnych kołach zainteresowań zwiększają zasób wiedzy uczniów. Dla kształcenia postaw patriotycznych szczególne znaczenie mają koła zainteresowań o charakterze humanistycznym i artystycznym. Pozwalają one na pełniejsze rozwinięcie niektórych elementów wiedzy i emocjonalnych postaw uczniów wobec własnej ojczyzny i innych krajów. Duże znaczenie mają również zajęcia o charakterze zabawowym, które spełniają szczególną rolę w wychowaniu dzieci klas młodszych. Podczas zabaw dzieci kształtują właściwe postawy wobec siebie samych, wobec innych, wobec otaczającej rzeczywistości.

Dziecko poznając swoje najbliższe środowisko najpierw zwyczaje, obyczaje domu rodzinnego, potem większej zbiorowości (przedszkole, szkoła) kształci odpowiednio swoją postawę.

Uczeń szkoły podstawowej już w młodszych klasach powinien znać terminy takie jak: Ojczyzna, patriotyzm. Gdyż już we wczesnym wieku szkolnym budujemy u dziecka właściwy stosunek do Ojczyzny. Patriotyzm jest pojęciem o szczególnie złożonej strukturze, ponieważ występować może na różnych płaszczyznach życia ludzi, przejawiać się w wielu sferach i w działaniach: naukowej, artystycznej, politycznej, w sferze życia zawodowego, w sferze wychowania.

Należy uczyć dzieci szacunku i miłości do Ojczyzny, do tego, co je otacza, a także do wypełniania swoich codziennych obowiązków wynikających z przynależności do narodu. Ważne jest, aby nauczyć przywiązania do własnej Ojczyzny, poczucia więzi społecznej oraz szacunku dla własnego narodu oraz innych narodów. Należy rozwijać u uczniów procesy poznawcze, bo dopiero pod wpływem zadań, jakie stawia szkoła przed dzieckiem doskonalą się operacje umysłowe, przekształca się myślenie, które jest niezbędnym czynnikiem w nauczaniu propedeutycznym historii w klasach młodszych. Należy umożliwić dzieciom poznanie i zrozumienie procesu dziejowego, cywilizacyjnego i kulturalnego dorobku. U dzieci trzeba tworzyć więzi patriotyczne, budzić szacunek do przeszłości, przygotować do uczestnictwa w realizacji zadań społecznych oraz rozwijać umiejętności myślenia. Najbardziej dostępnymi dla ucznia klas niższych treściami historycznymi są treści kultury materialnej, poprzez które można także rozwijać u dzieci patriotyzm. Dostarczają one bowiem przy dobrym ich wykorzystaniu szeregu wyobrażeń o kulturze narodu.

Wiadomości o rzeczach materialnych i wiadomości o ludziach wzajemnie wspierają się tworząc tło wydarzeń i procesów historycznych. Uczniowie poznają sylwetki wielkich Polaków, na przykład: Jana Pawła II, M. Kopernika, A. Mickiewicza, F. Chopina, J. Matejki, J. K. Dąbrowskiego, H. Sucharskiego, a omawianie tych sylwetek stwarza okazję do wartościowania czynów ludzkich pod względem ich wielkości, bohaterstwa, ofiarności i poświęcenia. Dzięki wspomnianym bohaterom uczniowie poznają w sposób epizodyczny dzieje całego narodu, toczoną w przeszłości walkę o wyzwolenie narodowe i społeczne. Odpowiednio wyeksponowane obrazy z życia wielkich Polaków działają na dzieci, rozwijając w nich poczucie dumy narodowej.

Na postawę patriotyczną dzieci wpływają trzy zasadnicze elementy, a mianowicie wiedza, emocjonalny czynnik oraz motywacja i aktywność. Dziecko najpierw w domu rodzinnym kształtuje i poznaje, że morze, góry, wsie i pola, lasy to jest nasza piękna Ojczyzna. Następnie w szkole w sposób systematyczny, uporządkowany jest zaznajamiane z wiedzą o Polsce dotyczącą tradycji historycznych oraz współczesnych dziejach naszej Ojczyzny.

Bibliografia

Bocheński A.: Jak chować nasze młode? Warszawa 1989, Instytut Wydawniczy Pax.

Iniewski F.: Ogólne prawidłowości wychowania patriotycznego uczniów w szkole. Warszawa 1985, WsiP.

Kuft G.: Kształtowanie wyobrażeń i pojęć historycznych u uczniów klas początkowych, Warszawa 1990, WsiP.

Misiorna E.: Zintegrowana edukacja w klasach I - III, Poznań 1999, Wojewódzki Ośrodek Metodyczny Pracownia Edukacji Elementarnej.

 

Opracowanie: Anna Tomaszewicz

Wyświetleń: 5014


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.