![]() |
![]() |
Katalog Elżbieta Grabda, Jolanta Kasperek, Aleksandra Czupryś Zajęcia zintegrowane, Artykuły Projekt - bezpieczne wakacjeProjekt działania lokalnego "Wakacyjna szkoła"Wypoczynek wakacyjny dzieci powinien być źródłem nowych wrażeń i przeżyć. Najlepsze efekty daje wypoczynek aktywny, polegający na realizowaniu określonego programu zajęć nie zaś pozbawiony jakichkolwiek czynności rekreacyjnych lub wysiłku fizycznego. Brak zorganizowanych form życia codziennego i bierny wypoczynek dla dynamicznie rozwijającego się organizmu dziecka stwarzają poczucie nudy i zmęczenia.CEL OGÓLNY - otoczenie dzieci troskliwą i rozsądną opieką, zapewnienie im zdrowego i racjonalnego wypoczynku oraz poczucia bezpieczeństwa CELE SZCZEGÓŁOWE - kształtowanie stosunków społecznych poprzez kładzenie dużego nacisku na koleżeństwo - kształcenie umiejętności współdziałania w zespole (np. ocenianie wyżej zespołu, który wykonał wspólnie jakąś pracę od zespołu, w którym każdy wykonał pracę indywidualnie), - zapewnienie pożytecznego spędzania wolnego czasu poprzez organizowanie ciekawych zajęć, - wspomaganie rodziców w opiece nad dziećmi w czasie prac polowych, - stwarzanie możliwości różnorodnej zabawy, - budzenie poczucia odpowiedzialności za siebie, odwagi, wytrwałości, zaradności, samodzielności i zdyscyplinowania Do tego bardzo interesującego przedsięwzięcia pozyskałyśmy przychylność rodziców, którzy wyrazili zgodę na udział swoich dzieci w tej formie wypoczynku , a także zaoferowali pomoc w organizacji tego projektu. Zajęcia będą prowadzone przez okres jednego miesiąca dwa razy w tygodniu w godzinach od 9:00 do 12:00. Projekt będą realizowali uczniowie klas 1 - 3 i dzieci z oddziału przedszkolnego. Bazą "wakacyjnej szkoły" jest budynek szkolny z terenem do niego przylegającym. Dzieci będą otoczone specjalną troską i staranną opieką, żeby nie zrobiły sobie krzywdy. Zajęcia w "wakacyjnej szkole" będą prowadzone z podziałem na grupy. Dzieci będą też przyjmowały na siebie obowiązki, np. przygotowanie lub przyniesienie z domu rekwizytów potrzebnych do zabaw. FORMY ZAJĘĆ I. Zajęcia plastyczno - techniczne: - rysowanie, - układanie, - lepienie z gliny, - wydzieranki, - budowanie II. Zajęcia językowe i umuzykalniające: - czytanie, - opowiadanie, - nauka wierszy i piosenek, - teatr bez słów. III. Zajęcia turystyczno - krajoznawcze: - spacery, - wycieczki, - rajd rowerowy. IV. Zajęcia sprawnościowe: - mecz w pudełku po butach, - gra "kukułka", - zabawy ruchowe. V. Zajęcia ćwiczące umysł: - gry dydaktyczne, - konkursy, - krzyżówki, zagadki. VI. Zajęcia gimnastyczne: - wesoła gimnastyka, - kolorowe baloniki, - pląsy. EWALUACJA - olimpiada sportowa - festyn (prezentacja efektów prac dzieci) - śpiewanie piosenek i recytacja wierszy - "skrzynia skarbów" (gromadzenie materiałów podczas spacerów i wycieczek). Dziecko zaplątane w skomplikowany system reguł i formalnych wymagań współczesnej szkoły nie zawsze odkrywa, że świat jest interesujący. Dzięki takiej formie wypoczynku wyzwolimy u dzieci spontaniczne zainteresowanie otaczającą je rzeczywistością, damy im w ręce umiejętności ułatwiające realizację własnych zainteresowań, nauczymy cenić uzyskiwane efekty. Podajemy kilka opisów zajęć lub zabaw Mecz w pudełku po butach. Na boisku wykonanym z kartonowego pudełka po butach można rozegrać za pomocą piłeczki pingpongowej bardzo wesoły mecz "dmuchanej" piłki. Zwycięża ten, kto dmuchając w piłeczkę pierwszy strzeli przeciwnikowi 3 albo 5 goli. Konkursy dla najmłodszych. Kto najszybciej zasznuruje bucik i zawiąże sznurowadło na kokardkę? Kto najszybciej zapnie wszystkie guziczki przy sweterku? Kto najszybciej zdejmie fartuszek lub koszulę i ułoży w kostkę? Kto najszybciej ułoży w całość pocięty obrazek lub pocztówkę? Kto najszybciej poda nazwę: zwierzęcia, drzewa, kwiatu, zaczynającą się na literę...? Wesoła gimnastyka. Dzieci stoją w kole. Prowadzący gimnastykę mówi: "Zdrowy, wesoły nie chce chorować, zaraz będziemy się gimnastykować". Następnie dzieci naśladują ruchy prowadzącego gimnastykę. Prowadzący mówi i jednocześnie wykonuje ruchy: Ukłon i skok, i ręce w górę, i w przód, i w bok. Podskok i bieg, i jeszcze raz - czy te ćwiczenia ty także znasz? Ćwiczenia można powtórzyć kilka razy z przerwami na odpoczynek. Kolorowe baloniki. Dzieci stoją w kręgu tak, aby każde dobrze widziało, co się dzieje wewnątrz koła. Kładziesz tam 3 - 5 kolorowych baloników lub krążków kartonu, wstążek itp. Wyznaczone dziecko staje nad leżącymi mu u stóp balonikami, a ty wywołujesz: "Basia poda mi balonik...czerwony!" Jeżeli Basia bez wahania i bez namysłu sięgnie po czerwony balonik - brawo! Jeśli się pomyli - powtarzasz wywołanie, ale zmieniasz żądany kolor i tak... aż do pozytywnego rezultatu. W ten sposób maluchy uczą się rozpoznawania kolorów. W podobny sposób można bawić się w "duże, średnie, małe", "długie, krótkie" lub "ciężkie, lekkie". Kukułka. Jest to gra, którą przeprowadzić można w lasku lub parku. Gdzieś ukrywa się "kukułka". Któreś z dzieci w odstępach kilkusekundowych "kuka" i zmienia za każdym razem kryjówkę. Zwycięża ten, kto odnajdzie "kukułkę". W podobny sposób można bawić się w "dzięcioła" (stuka kijkiem w kij), w "kosa" (gwiżdże), w "sowę" lub "puchacza" (pohukiwanie) itd. Teatrzyk bez słów. Zacznijmy od zagadek mimicznych. Pierwszą taką zagadkę demonstrujesz sam. Mówisz: "teraz pokażę ruch, który wykonuje się przy pewnej pracy - odgadnijcie, jaka to praca i jak nazywa się człowiek, który ją wykonuje". Następnie siadasz na stołku i udajesz, że bierzesz but, oglądasz go, wykrawasz kawałek skóry lub gumy na zelówkę, przybijasz ją do podeszwy. Na podobnej zasadzie można przedstawić czynności: kierowcy samochodu, krawcowej, kelnera, dyżurnego ruchu, policjanta regulującego ruch itd. Zamiast pojedynczych zagadek można pokazać całe scenki, np. poranek ucznia, jego pobyt w szkole, przygodę lub zabawę w drodze ze szkoły do domu. Jeśli taki teatrzyk przypadnie dzieciom do gustu, to można nawet zainscenizować jakieś bajki, np. świetnie się do tego nadaje "Bajka o rzepce". Opracowanie: Jolanta Kasperek, Elżbieta Grabda, Aleksandra Czupryś Wyświetleń: 1783
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |