Katalog Jolanta Migowska Matematyka, Plany metodyczne Plan metodyczny lekcji matematyki w klasie V "Książka mój przyjaciel"Książka - mój przyjacielPLAN METODYCZNY LEKCJI MATEMATYKI w klasie V EDUKACJA CZYTELNICZA I MEDIALNA CEL GŁÓWNY Utrwalenie umiejętności związanych z podzielnością liczb naturalnych i wykonywaniem działań na liczbach naturalnych. CELE POŚREDNIE Uczeń: - rozumie znaczenie książki w życiu człowieka - zna specyfikę języka matematycznego, stosowanych w matematyce symboli i znaków - zna podstawowe pojęcia: symbol, znak, język - doskonali umiejętność współpracy. METODY, TECHNIKI I FORMY - praca z całym zespołem klasowym - rozmowa, wspólne wyciąganie wniosków - praca w parach - praca z podręcznikiem, kartami pracy MATERIAŁY - podręczniki do matematyki (używane przez uczniów i nieznane uczniom) - podręczniki do innych przedmiotów - powieści, albumy, słowniki, encyklopedie - karta pracy - załącznik nr 1 - karta z pracą domową - załącznik 2 PRZEBIEG LEKCJI 1. Po wejściu uczniów do sali i zajęciu miejsc w ławkach nauczyciel prosi uczniów, aby każdy z nich powiedział po jednym zdaniu na temat tego, z czym kojarzy mu się pojęcie - książka. (Nauczyciel zachęca do dyskusji na temat funkcji jaką pełni książka w ich życiu. Wynikiem rozmowy powinno być sformułowanie tematu lekcji.) 2. Nauczyciel prosi uczniów, aby zastanowili się, czym charakteryzuje się książka, jak wygląda. Wynikiem powinno być wypracowanie definicji książki: KSIĄŻKA - to dokument graficzny zawierający znaki pisma oraz inne symbole i obrazy o określonej liczbie stron, zawierający utrwaloną myśl ludzką. KSIĄŻKA - to połączone arkusze papieru przeznaczone do zapisywania, np. książka hotelowa. Nauczyciel pokazuje różne rodzaje książek (powieść, słownik, encyklopedię, podręcznik). Uczniowie zastanawiają się, z jakimi rodzajami książek się zetknęli i do czego takie książki służą. Nauczyciel tak prowadzi rozmowę, aby uczniowie doszli do wniosku, że książka z której najczęściej korzystają w szkole i domu to podręcznik. 3. Nauczyciel prosi, aby uczniowie wyjęli podręczniki i w parach zastanowili się nad ich budową. Uczniowie wspólnie omawiają budowę podręcznika do matematyki, porównują go z podręcznikami do innych przedmiotów. 4. Nauczyciel prosi o opisanie jednej ze stron podręcznika. Dobrze jest wybrać stronę, na której występuje symbolika matematyczna i specyficzny język matematyczny. Następuje wspólna dyskusja: - Czym wyróżnia się podręcznik do matematyki spośród innych podręczników? - Czy istnieje specyficzny język używany tylko w książkach do matematyki? - Jakich znaków i symboli używa matematyka? - Czy każdy rozumie język matematyki i może się nim posługiwać? Wprowadzenie pojęcia: znak, symbol. język: ZNAK - przedmiot, właściwość, wydarzenie funkcjonujące w procesie porozumiewania się w ramach określonego języka. Służy do przekazywania pewnych treści SYMBOL - znak, przedmiot, pojecie zastępujące inne pojęcia lub przedmioty, mające poza znaczeniem dosłownym inne ukryte znaczenie odczytywane na podstawie doraźnej umowy, np.: symbol matematyczny, chemiczny. JĘZYK - zbiór zdań wyznaczony przez listę wyrażeń prostych oraz zbiór reguł składni, opisujących zasady konstruowania wyrażeń złożonych. Wyróżnia się języki sztuczne, np.: języki dyscyplin matematycznych, komputerowe oraz języki naturalne powstające w wyniku utrwalania się zwyczajów dotyczących porozumiewania się. 5. Nauczyciel pokazuje całej klasie uprzednio przygotowane książki (podręczniki, z których nie korzystają uczniowie z danej klasy). Prosi, aby nie patrząc na tytuł uczniowie określili, która z tych książek może być podręcznikiem do matematyki. Następnie nauczyciel zadaje pytania: - Jak rozpoznać książkę do matematyki? - Co pomaga w rozpoznaniu podręcznika do matematyki? - Jak poznać, że dana książka to podręcznik? Nauczyciel rozdaje karty pracy - załącznik 1. Uczniowie rozwiązują zadania w parach. PODSUMOWANIE LEKCJI 1.Nauczyciel zbiera karty pracy w celu ich ocenienia. Wspólna dyskusja: Jakie jeszcze można by postawić pytania? Jak uczniowie oceniają swoje umiejętności w zakresie podzielności liczb? 2. Zadanie pracy domowej - rozdanie kart z zadaniami (załącznik 2). Lekcję prowadziła: Jolanta Migowska - nauczycielka matematyki w Szkole Podstawowej nr 13 w Tomaszowie Maz. Załącznik 1 Imię i Nazwisko: 1............................................... 2..................................................
OCENA................................ Załącznik 2 Praca domowa Przeczytaj przysłowie polskie: Księga za mistrza stoi. Zapisz, z ilu liter składa się to przysłowie:.................................................... Czy zapisana przez ciebie liczba jest parzysta czy nieparzysta?............................ Wypisz dzielniki tej liczby:...................................................................... Podaj resztę z dzielenia tej liczby przez 5:..................................................... Zapisz trzy wielokrotności tej liczby:........................................................... Znajdź sumę cyfr tej liczby:...................................................................... Opracowanie: Jolanta Migowska Wyświetleń: 1330
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |