Katalog

Jolanta Migowska
Matematyka, Plany metodyczne

Plan metodyczny lekcji matematyki w klasie V "Książka mój przyjaciel"

- n +

Książka - mój przyjaciel


PLAN METODYCZNY LEKCJI MATEMATYKI w klasie V

EDUKACJA CZYTELNICZA I MEDIALNA

CEL GŁÓWNY

Utrwalenie umiejętności związanych z podzielnością liczb naturalnych i wykonywaniem działań na liczbach naturalnych.

CELE POŚREDNIE

Uczeń:
- rozumie znaczenie książki w życiu człowieka
- zna specyfikę języka matematycznego, stosowanych w matematyce symboli i znaków
- zna podstawowe pojęcia: symbol, znak, język
- doskonali umiejętność współpracy.

METODY, TECHNIKI I FORMY

- praca z całym zespołem klasowym - rozmowa, wspólne wyciąganie wniosków
- praca w parach - praca z podręcznikiem, kartami pracy

MATERIAŁY

- podręczniki do matematyki (używane przez uczniów i nieznane uczniom)
- podręczniki do innych przedmiotów
- powieści, albumy, słowniki, encyklopedie
- karta pracy - załącznik nr 1
- karta z pracą domową - załącznik 2

PRZEBIEG LEKCJI


1. Po wejściu uczniów do sali i zajęciu miejsc w ławkach nauczyciel prosi uczniów, aby każdy z nich powiedział po jednym zdaniu na temat tego, z czym kojarzy mu się pojęcie - książka. (Nauczyciel zachęca do dyskusji na temat funkcji jaką pełni książka w ich życiu. Wynikiem rozmowy powinno być sformułowanie tematu lekcji.)

2. Nauczyciel prosi uczniów, aby zastanowili się, czym charakteryzuje się książka, jak wygląda. Wynikiem powinno być wypracowanie definicji książki:

KSIĄŻKA - to dokument graficzny zawierający znaki pisma oraz inne symbole i obrazy o określonej liczbie stron, zawierający utrwaloną myśl ludzką.
KSIĄŻKA - to połączone arkusze papieru przeznaczone do zapisywania, np. książka hotelowa.


Nauczyciel pokazuje różne rodzaje książek (powieść, słownik, encyklopedię, podręcznik). Uczniowie zastanawiają się, z jakimi rodzajami książek się zetknęli i do czego takie książki służą. Nauczyciel tak prowadzi rozmowę, aby uczniowie doszli do wniosku, że książka z której najczęściej korzystają w szkole i domu to podręcznik.
3. Nauczyciel prosi, aby uczniowie wyjęli podręczniki i w parach zastanowili się nad ich budową. Uczniowie wspólnie omawiają budowę podręcznika do matematyki, porównują go z podręcznikami do innych przedmiotów.

4. Nauczyciel prosi o opisanie jednej ze stron podręcznika. Dobrze jest wybrać stronę, na której występuje symbolika matematyczna i specyficzny język matematyczny. Następuje wspólna dyskusja:
- Czym wyróżnia się podręcznik do matematyki spośród innych podręczników?
- Czy istnieje specyficzny język używany tylko w książkach do matematyki?
- Jakich znaków i symboli używa matematyka?
- Czy każdy rozumie język matematyki i może się nim posługiwać?
Wprowadzenie pojęcia: znak, symbol. język:

ZNAK - przedmiot, właściwość, wydarzenie funkcjonujące w procesie porozumiewania się w ramach określonego języka. Służy do przekazywania pewnych treści
SYMBOL - znak, przedmiot, pojecie zastępujące inne pojęcia lub przedmioty, mające poza znaczeniem dosłownym inne ukryte znaczenie odczytywane na podstawie doraźnej umowy, np.: symbol matematyczny, chemiczny.
JĘZYK - zbiór zdań wyznaczony przez listę wyrażeń prostych oraz zbiór reguł składni, opisujących zasady konstruowania wyrażeń złożonych.
Wyróżnia się języki sztuczne, np.: języki dyscyplin matematycznych, komputerowe oraz języki naturalne powstające w wyniku utrwalania się zwyczajów dotyczących porozumiewania się.

5. Nauczyciel pokazuje całej klasie uprzednio przygotowane książki (podręczniki, z których nie korzystają uczniowie z danej klasy). Prosi, aby nie patrząc na tytuł uczniowie określili, która z tych książek może być podręcznikiem do matematyki. Następnie nauczyciel zadaje pytania:
- Jak rozpoznać książkę do matematyki?
- Co pomaga w rozpoznaniu podręcznika do matematyki?
- Jak poznać, że dana książka to podręcznik?
Nauczyciel rozdaje karty pracy - załącznik 1. Uczniowie rozwiązują zadania w parach.

PODSUMOWANIE LEKCJI

1.Nauczyciel zbiera karty pracy w celu ich ocenienia.
Wspólna dyskusja:
Jakie jeszcze można by postawić pytania?
Jak uczniowie oceniają swoje umiejętności w zakresie podzielności liczb?
2. Zadanie pracy domowej - rozdanie kart z zadaniami (załącznik 2).

Lekcję prowadziła:
Jolanta Migowska - nauczycielka matematyki w Szkole Podstawowej nr 13
w Tomaszowie Maz.

Załącznik 1

Imię i Nazwisko:

1...............................................

2..................................................
1. Ile stron ma wasz podręcznik do matematyki?  ........................
2. Ile ma kartek?  ........................
3. Ile ma rozdziałów?  ........................
4. Ilu cyfr użyto do ponumerowania stron w podręczniku?  ........................
5. Czy liczba zapisana na ostatniej stronie podręcznika jest parzysta?  ........................
6. Czy jest to liczba pierwsza czy złożona?  ........................
7. Czy jest podzielna przez 3?  .......................
8. Czy jest to liczba większa od 250?  .......................
9. Czy 1000 jest wielokrotnością tej liczby?  .......................
10. Wypisz dzielniki tej liczby.  ..............................
11. O ile liczba, którą oznaczony jest ostatni rozdział książki jest mniejsza od liczby zapisanej na ostatniej stronie podręcznika?  .......................
13. Oblicz NWW i NWD tych liczb?  ........................


OCENA................................

Załącznik 2
Praca domowa
Przeczytaj przysłowie polskie:

Księga za mistrza stoi.

Zapisz, z ilu liter składa się to przysłowie:....................................................

Czy zapisana przez ciebie liczba jest parzysta czy nieparzysta?............................

Wypisz dzielniki tej liczby:......................................................................

Podaj resztę z dzielenia tej liczby przez 5:.....................................................

Zapisz trzy wielokrotności tej liczby:...........................................................

Znajdź sumę cyfr tej liczby:......................................................................

 

Opracowanie: Jolanta Migowska

Wyświetleń: 1330


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.