Katalog

Jolanta Migowska
Matematyka, Plany metodyczne

Plan metodyczny lekcji matematyki w klasie IV "Dodawanie i odejmowanie ułamków dziesiętnych - Parki Narodowe w Polsce"

- n +

Dodawanie i odejmowanie ułamków dziesiętnych - Parki Narodowe w Polsce

PLAN METODYCZNY LEKCJI MATEMATYKI W kl. IV

EDUKACJA EKOLOGICZNA I CZYTELNICZO-MEDIALNA

CEL GŁÓWNY
Kształcenie umiejętności stosowania algorytmów dodawania i odejmowania ułamków dziesiętnych,

CELE POŚREDNIE
Uczeń:
- umie zastosować poznane działania do rozwiązywania zadań o tematyce ekologicznej i przyrodniczej
- rozumie związki między danymi wielkościami
- umie rozwiązywać zadania dotyczące porównywania różnicowego
- umie formułować wnioski
- wyrabia umiejętność współpracy w grupie

METODY
- Pogadanka
- Ćwiczenia praktyczne
- Wykreślanka

FORMY PRACY
- Praca zespołowa
- Praca indywidualna

ŚRODKI DYDAKTYCZNE
- Kartki z zadaniami dla poszczególnych grup (załącznik 1).
- Tabele z nazwami i powierzchnią parków narodowych (załącznik 2).
- Mapki Polski dla grup (załącznik 3).
- Duża mapa Polski.
- Wykreślanka z instrukcją i zadaniami dla każdego ucznia (załącznik 4).

CZAS TRWANIA ZAJĘĆ
- 45 minut

PRZEBIEG LEKCJI

1. Część wstępna lekcji
- Podział klasy na cztery grupy. Każda grupa wybiera swojego dowódcę.
- Dowódcy odbierają od nauczyciela zestawy do pracy w grupach - załącznik 1 i załącznik 2.
- Uczniowie w grupach zapoznają się z otrzymanymi materiałami.

2. Zasadnicza część lekcji
Nauczyciel rozpoczyna rozmowę z uczniami. Zadaje pytanie:
- Kto pamięta, jak nazywają się duże, prawnie chronione obszary o szczególnych wartościach przyrodniczych?
To są Parki Narodowe.
- Na lekcjach matematyki mówiliśmy już o parkach narodowych w Polsce. Dzisiaj obliczymy sumę powierzchni parków narodowych. Przypomnimy sobie ich nazwy oraz wskażemy je na mapie Polski.
- Wszystkie grupy po kolei czytają głośno zadanie 1, które otrzymali na kartkach. Po przeczytaniu przedstawiciele zespołów pokazują na dużej mapie obszary Polski: północno-zachodni, północno-wschodni, południowo-zachodni, południowo-wschodni
- Nauczyciel prosi o wykonanie zadania 1. W czasie obliczeń nauczyciel pomaga tym, którzy mają trudności.
- Po wykonaniu zadania nauczyciel prosi przedstawicieli grup o zapisanie wyników na tablicy. Wszyscy uczniowie zapisują w zeszytach zapis:
Powierzchnia parków w części północno-zachodniej Polski: 533,08 km2
Powierzchnia parków w części północno-wschodniej Polski: 1307,06 km2
Powierzchnia parków w części południowo-zachodniej Polski: 409,61 km2
Powierzchnia parków w części południowo-wschodniej Polski: + 806,88 km2
Powierzchnia parków w Polsce: 3056,63 km2
- Nauczyciel rozdaje grupom mapki Polski (załącznik 3) i prosi o przeczytanie treści zadania 2. Uczniowie przystępują do rozwiązania tego zadania.
Po zakończeniu zadania dowódcy grup oddają mapki nauczycielowi do oceny.
- Nauczyciel prosi aby każdy uczeń policzył samodzielnie sumę powierzchni parków w Polsce
- Nauczyciel zadaje pytanie całej klasie: W której części Polski parki zajmują największą powierzchnię, a w której najmniejszą? Odczytaj powierzchnię tych parków.
W północno-wschodniej części Polski, parki zajmują największą powierzchnię i jest ona równa 1307,06 km2.
W południowo-zachodniej części Polski, parki zajmują najmniejszą powierzchnię i jest ona równa 409,61 km2.

- Nauczyciel zadaje kolejne pytanie i zapisuje je na tablicy: O ile km2 większą powierzchnię mają parki w północno-wschodniej Polsce od powierzchni parków w południowo-zachodniej Polsce?
Uczniowie zapisują w zeszytach pytanie i działanie oraz odpowiedź.
1307,06
+ 409,61
897,45
- Nauczyciel jeszcze raz wraca do mapek Polski, które wypełniali uczniowie. Zwraca uwagę, że bez nazwy zostało jedno miejsce na mapce. Jest to Park Narodowy Ujście Warty. Ten Park powstał w 2001roku, a dane w tabeli pochodzą z 1998roku.
Obecnie powierzchnia parków jest równa 3136,19 km2. Uczniowie mają obliczyć powierzchnię parku Ujście Warty.
Uczeń, który wykona pierwszy działanie, zapisuje je na tablicy.
Powierzchnia parków w Polsce w 2001r.: 3136,19 km2
Powierzchnia parków w Polsce do 1998 r.: - 3056,63 km2
Powierzchnia parku Ujście Warty: 79,56 km2
3. Podsumowanie i zadnie pracy domowej
- Co robiliśmy na dzisiejszej lekcji?
- Czego dowiedzieliście się na dzisiejszej lekcji?
- Nauczyciel rozdaje uczniom karty z wykreślanką (załącznik 4). Informuje uczniów, że jest to ich praca domowa.

Załącznik 1

GRUPA 1

Zadanie 1
Skorzystajcie z tabeli i obliczcie, ile km2 zajmują parki narodowe:
Woliński
Słowiński
Bory Tucholskie
Drawieński
Wielkopolski
położone w północno-zachodniej części Polski.

Zadanie 2
Na mapce, którą otrzymaliście, w prostokątach, są liczby. Takimi samymi liczbami ponumerowane są parki w tabelce do zadania 1. Wpiszcie na mapce obok liczb, nazwy parków narodowych.

GRUPA 2

Zadanie 1
Skorzystajcie z tabeli i obliczcie, ile km2 zajmują parki narodowe:
Wigierski
Biebrzański
Narwiański
Białowieski
Kampinowski
położone w północno-wschodniej części Polski.

Zadanie 2
Na mapce, którą otrzymaliście, w prostokątach, są liczby. Takimi samymi liczbami ponumerowane są parki w tabelce do zadania 1. Wpiszcie na mapce obok liczb, nazwy parków narodowych.

GRUPA 3

Zadanie 1
Skorzystajcie z tabeli i obliczcie, ile km2 zajmują parki narodowe:
Karkonoski
Gór Stołowych
Pieniński
Ojcowski
Babiogórski
Tatrzański
położone w południowo-zachodniej części Polski.
Zadanie 2
Na mapce, którą otrzymaliście, w prostokątach, są liczby. Takimi samymi liczbami ponumerowane są parki w tabelce do zadania 1. Wpiszcie na mapce obok liczb, nazwy parków narodowych.

GRUPA 4

Zadanie 1
Skorzystajcie z tabeli i obliczcie, ile km2 zajmują parki narodowe:
Poleski
Świętokrzyski
Roztoczański
Magurski
Gorczański
Bieszczadzki
położone w południowo-wschodniej części Polski.

Zadanie 2
Na mapce, którą otrzymaliście, w prostokątach, są liczby. Takimi samymi liczbami ponumerowane są parki w tabelce do zadania 1. Wpiszcie na mapce obok liczb, nazwy parków narodowych.

Załącznik 2
Nazwy parków narodowych w Polsce i ich powierzchnie.
(Dane: GUS 1998r.)
L.P. NAZWA POWIERZCHNIA w km2
1 Babiogórski 33,92
2 Białowieski 105,03
3 Biebrzański 592,23
4 Bieszczadzki 278,34
5 Bory Tucholskie 47,89
6 Drawieński 113,42
7 Gorczański 70,19
8 Gór Stołowych 63,4
9 Kampinowski 385,44
10 Karkonoski 55,73
11 Magurski 199,62
12 Narwiański 73,5
13 Ojcowski 21,46
14 Pieniński 23,46
15 Poleski 97,59
16 Roztoczański 84,82
17 Słowiński 186,18
18 Świętokrzyski 76,32
19 Tatrzański 211,64
20 Wielkopolski 76,22
21 Wigierski 150,86
22 Woliński 109,37


Załącznik 3

PARKI NARODOWE
Karta zawiera mapkę Polski z zaznaczonymi miejscami Parków Narodowych. Uczniowie mają wpisać w odpowiednie miejsca nazwy parków.

Załącznik 4

Praca domowa
Z poziomych rzędów wykreśl kolejno litery, które tworzą słowny zapis wyników działań:

a) różnica liczb 24,94 i 21,05

b) suma liczb 16,99 i 8,08

Pozostałe litery czytane rzędami poziomymi utworzą hasło.
Zapisz działania, odczytaj hasło i zapisz je pod tabelą.
T Z R I Z E Y I O
S I M E M D Z I I
E A S I O Ą T D Z
I J E W I C Ę Ć Z
S E T Y N Y Z C H
N D W A Ą D Z I E
L Ś C I A P I Ę Ć
I U S I D E D E M
S Z E T N Y I C H
HASŁO: .........................................................................................

Opracowanie: Jolanta Migowska - nauczycielka matematyki

Wyświetleń: 4921


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.