Katalog Jolanta Migowska Matematyka, Plany metodyczne Plan metodyczny lekcji matematyki w klasie IV "Dodawanie i odejmowanie ułamków dziesiętnych - Parki Narodowe w Polsce"Dodawanie i odejmowanie ułamków dziesiętnych - Parki Narodowe w PolscePLAN METODYCZNY LEKCJI MATEMATYKI W kl. IVEDUKACJA EKOLOGICZNA I CZYTELNICZO-MEDIALNA CEL GŁÓWNY Kształcenie umiejętności stosowania algorytmów dodawania i odejmowania ułamków dziesiętnych, CELE POŚREDNIE Uczeń: - umie zastosować poznane działania do rozwiązywania zadań o tematyce ekologicznej i przyrodniczej - rozumie związki między danymi wielkościami - umie rozwiązywać zadania dotyczące porównywania różnicowego - umie formułować wnioski - wyrabia umiejętność współpracy w grupie METODY - Pogadanka - Ćwiczenia praktyczne - Wykreślanka FORMY PRACY - Praca zespołowa - Praca indywidualna ŚRODKI DYDAKTYCZNE - Kartki z zadaniami dla poszczególnych grup (załącznik 1). - Tabele z nazwami i powierzchnią parków narodowych (załącznik 2). - Mapki Polski dla grup (załącznik 3). - Duża mapa Polski. - Wykreślanka z instrukcją i zadaniami dla każdego ucznia (załącznik 4). CZAS TRWANIA ZAJĘĆ - 45 minut PRZEBIEG LEKCJI 1. Część wstępna lekcji - Podział klasy na cztery grupy. Każda grupa wybiera swojego dowódcę. - Dowódcy odbierają od nauczyciela zestawy do pracy w grupach - załącznik 1 i załącznik 2. - Uczniowie w grupach zapoznają się z otrzymanymi materiałami. 2. Zasadnicza część lekcji Nauczyciel rozpoczyna rozmowę z uczniami. Zadaje pytanie: - Kto pamięta, jak nazywają się duże, prawnie chronione obszary o szczególnych wartościach przyrodniczych? To są Parki Narodowe. - Na lekcjach matematyki mówiliśmy już o parkach narodowych w Polsce. Dzisiaj obliczymy sumę powierzchni parków narodowych. Przypomnimy sobie ich nazwy oraz wskażemy je na mapie Polski. - Wszystkie grupy po kolei czytają głośno zadanie 1, które otrzymali na kartkach. Po przeczytaniu przedstawiciele zespołów pokazują na dużej mapie obszary Polski: północno-zachodni, północno-wschodni, południowo-zachodni, południowo-wschodni - Nauczyciel prosi o wykonanie zadania 1. W czasie obliczeń nauczyciel pomaga tym, którzy mają trudności. - Po wykonaniu zadania nauczyciel prosi przedstawicieli grup o zapisanie wyników na tablicy. Wszyscy uczniowie zapisują w zeszytach zapis:
Po zakończeniu zadania dowódcy grup oddają mapki nauczycielowi do oceny. - Nauczyciel prosi aby każdy uczeń policzył samodzielnie sumę powierzchni parków w Polsce - Nauczyciel zadaje pytanie całej klasie: W której części Polski parki zajmują największą powierzchnię, a w której najmniejszą? Odczytaj powierzchnię tych parków. W północno-wschodniej części Polski, parki zajmują największą powierzchnię i jest ona równa 1307,06 km2. W południowo-zachodniej części Polski, parki zajmują najmniejszą powierzchnię i jest ona równa 409,61 km2. - Nauczyciel zadaje kolejne pytanie i zapisuje je na tablicy: O ile km2 większą powierzchnię mają parki w północno-wschodniej Polsce od powierzchni parków w południowo-zachodniej Polsce? Uczniowie zapisują w zeszytach pytanie i działanie oraz odpowiedź.
Obecnie powierzchnia parków jest równa 3136,19 km2. Uczniowie mają obliczyć powierzchnię parku Ujście Warty. Uczeń, który wykona pierwszy działanie, zapisuje je na tablicy.
- Co robiliśmy na dzisiejszej lekcji? - Czego dowiedzieliście się na dzisiejszej lekcji? - Nauczyciel rozdaje uczniom karty z wykreślanką (załącznik 4). Informuje uczniów, że jest to ich praca domowa. Załącznik 1 GRUPA 1 Zadanie 1 Skorzystajcie z tabeli i obliczcie, ile km2 zajmują parki narodowe: Woliński Słowiński Bory Tucholskie Drawieński Wielkopolski położone w północno-zachodniej części Polski. Zadanie 2 Na mapce, którą otrzymaliście, w prostokątach, są liczby. Takimi samymi liczbami ponumerowane są parki w tabelce do zadania 1. Wpiszcie na mapce obok liczb, nazwy parków narodowych. GRUPA 2 Zadanie 1 Skorzystajcie z tabeli i obliczcie, ile km2 zajmują parki narodowe: Wigierski Biebrzański Narwiański Białowieski Kampinowski położone w północno-wschodniej części Polski. Zadanie 2 Na mapce, którą otrzymaliście, w prostokątach, są liczby. Takimi samymi liczbami ponumerowane są parki w tabelce do zadania 1. Wpiszcie na mapce obok liczb, nazwy parków narodowych. GRUPA 3 Zadanie 1 Skorzystajcie z tabeli i obliczcie, ile km2 zajmują parki narodowe: Karkonoski Gór Stołowych Pieniński Ojcowski Babiogórski Tatrzański położone w południowo-zachodniej części Polski. Zadanie 2 Na mapce, którą otrzymaliście, w prostokątach, są liczby. Takimi samymi liczbami ponumerowane są parki w tabelce do zadania 1. Wpiszcie na mapce obok liczb, nazwy parków narodowych. GRUPA 4 Zadanie 1 Skorzystajcie z tabeli i obliczcie, ile km2 zajmują parki narodowe: Poleski Świętokrzyski Roztoczański Magurski Gorczański Bieszczadzki położone w południowo-wschodniej części Polski. Zadanie 2 Na mapce, którą otrzymaliście, w prostokątach, są liczby. Takimi samymi liczbami ponumerowane są parki w tabelce do zadania 1. Wpiszcie na mapce obok liczb, nazwy parków narodowych. Załącznik 2 Nazwy parków narodowych w Polsce i ich powierzchnie. (Dane: GUS 1998r.)
Załącznik 3 PARKI NARODOWE Karta zawiera mapkę Polski z zaznaczonymi miejscami Parków Narodowych. Uczniowie mają wpisać w odpowiednie miejsca nazwy parków. Załącznik 4 Praca domowa Z poziomych rzędów wykreśl kolejno litery, które tworzą słowny zapis wyników działań: a) różnica liczb 24,94 i 21,05 b) suma liczb 16,99 i 8,08 Pozostałe litery czytane rzędami poziomymi utworzą hasło. Zapisz działania, odczytaj hasło i zapisz je pod tabelą.
Opracowanie: Jolanta Migowska - nauczycielka matematyki Wyświetleń: 4921
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |