Katalog Małgorzata Bystron Zajęcia zintegrowane, Scenariusze Scenariusz zajęć zintegrowanych - W krainie bajekW krainie bajek - scenariusz zajęć w klasie ICele:- nazwie i podzieli grzyby na jadalne i trujące - potrafi skupić uwagę na słuchanym fragmencie utworu muzycznego - umie przedstawić nastrój za pomocą słowa i środków plastycznych - umie redagować odpowiedzi na postawione pytania i wypowiadać się pełnymi zdaniami - potrafi ułożyć zdanie z rozsypanki wyrazowej - umie współpracować z innymi uczniami - doskonali technikę czytania - potrafi uważnie słuchać tekstu Metody: - rozmowa kierowana - poszukująca - praca z tekstem - pogadanka Formy: - indywidualna - zbiorowa - zespołowa Środki: magnetofon, odtwarzacz CD, kaseta z nagraniem odgłosów zwierząt leśnych i lasu, płyta z nagraniem "Walc-Des dur nr l" F. Chopina, muzyczne drzewa przedstawiające instrumenty, karta pracy, plansza z grzybami, atlas grzybów, egzemplarz bajki "Sceny z życia smoków" Beaty Krupskiej PRZEBIEG ZAJĘĆ 1. Nawiązanie do tematu, wytworzenie odpowiedniego nastroju, stworzenie sytuacji problemowej. Dzieci siedzą pod ilustracjami drzew, na których rosną instrumenty muzyczne. Dla lepszej koncentracji dzieci mają zamknięte oczy. a) wysłuchanie z kasety odgłosów zwierząt leśnych i lasu b) rozpoznawanie odgłosów przyrody 2. Postawienie pytania "Czy muzykę słychać tylko w przyrodzie?" a) "Jakie instrumenty muzyczne znacie?" 3. Dzieci wymieniają instrumenty muzyczne, których rysunki są zawieszone na drzewach, pod którymi siedziały na początku zajęć. 4. Przyklejanie nazw pod ilustracjami instrumentów wiszących na drzewie muzycznym fortepian skrzypce bęben. saksofon gitara 5. Nauczyciel po uprzednim postawieniu pytania "Czy bajkowe smoki umiały słuchać muzyki"? Czyta rozdział "Zapoznajemy się ze smoczą muzyką" bajki pt. "Sceny z życia smoków" Beaty Krupskiej 6. Sprawdzenie zrozumienia tekstu, Podział zespołu na 3 grupy. Każda grupa losuje l zestaw pytań.
8. Uczniowie opowiadają, co wyobrażali sobie podczas słuchania utworu. 9. Malowanie swoich wyobrażeń na kartce za pomocą farb lub kredek świecowych 10. Prezentacja i omówienie prac. 11. Zabawa ruchowa pt. "Molekuły" Dzieci są "atomami" i biegają po całej Sali. Na hasło nauczyciela - "molekuła 3" - łączą się trójkami. Biegają dalej. Nauczyciel przerywa i woła - "molekuła 4" - itd. Zabawę można przeprowadzić przy muzyce. 12. Każdy zespół losuje po l zagadce: Ma on nóżkę, nie ma buta. Ma kapelusz nie ma głowy. Czasem gorzki i trujący. Częściej smaczny jest i zdrowy.(grzyb) Berecik czerwony ma w białe kropeczki. Nie chcą go brać dzieci ani wiewióreczki. Ale mech zielony gwarzy: - Patrzcie, jak mi z nim do twarzy, (muchomor) Jak król wśród grzybów stoję. Mój widok wszystkich wzrusza. Przed kapeluszem moim uchyl kapelusza.(borowik) 13. Czytanie fragmentu rozdziału z podziałem na role. Wybór dzieci dobrze czytających. 14. Rozmowa na temat przeczytanego fragmentu: a) Po co smoki: Antoni i Wincenty poszły do lasu? b) Jakich grzybów szukały? c) Co lubią jeść smoki? d) Nad czym zastanawiały się smoki po zjedzeniu muchomorów? 15. Postawienie pytania "Czy ludzie mogą jeść wszystkie grzyby?" a) Podział grzybów na jadalne i trujące na podstawie planszy i atlasu grzybów. b) Przyklejanie nazw do ilustracji grzybów: - borowik szlachetny, kurka, koźlarz, pieczarka, kania - muchomor sromotnikowy, muchomor czerwony 16. Układanie haseł z układanki wyrazowej: a) Zbieraj tylko znane Ci grzyby!
Literatura: Krupska B., Sceny z życia smoków,
Opracowanie: Małgorzata Bystron Wyświetleń: 3131
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |