![]() | ||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||
Katalog Agnieszka Kielar Zajęcia zintegrowane, Artykuły Artykuł - Rozwiązywanie zadań metodą kruszeniaRozwiązywanie zadań metodą kruszeniaMetoda "kruszenia" jest jedną z nowoczesnych metod rozwiązywania zadań tekstowych."Kruszenie w czasie rozwiązywania zadań oznacza modyfikowanie, zwiększanie lub zmniejszanie danych i ich wartości, zastępowanie danych innymi, zmianę miejsca danych, a także przekształcanie zadania, jego odwracanie, wprowadzanie nowych związków i zależności, uszczegóławianie lub uogólnianie zadania." Proces "kruszenia" rozpoczyna się zawsze od tzw. zadania bazowego, które jest najczęściej złożone, otwarte, niestandardowe i nie zawiera pytań. Dzieci najchętniej rozwiązują zadania, których treść związana jest z ich przeżyciami oraz odzwierciedla ich zainteresowania. Oto wybrane wersje rozwiązywania zadań metodą kruszenia: I WERSJA: 1.PREZENTACJA ZADANIA BAZOWEGO: Zadanie: Iza znalazła 5 kasztanów i 8 żołędzi, a Karol znalazł tyle kasztanów, ile Iza razem kasztanów i żołędzi, a żołędzi o 5 mniej niż Iza. Uczniowie mogą przedstawić treść zadania w tabeli:
Pytania: a) Ile kasztanów zebrał Karol? b) Ile żołędzi zebrał Karol? c) Ile kasztanów i żołędzi zebrała Iza? d) Ile kasztanów i żołędzi zebrał Karol? e) Ile kasztanów i żołędzi zebrali razem? W tym etapie nie stwierdzamy czy pytania są logiczne i możliwe do rozwiązania. Ważna jest liczba ułożonych pytań. Uczniowie są zachęcani do głośnego formułowania swoich myśli. Mogą popełniać błędy na których będą się uczyć. Każdy pomysł jest przyjmowany i zapisywany. 3. ANALIZA PYTAŃ I UKŁADANIE DZIAŁAŃ DO NICH, OBLICZANIE. Działania zapisywane są obok pytań. Dopiero na tym etapie następuje ocena poprawności i logiczności pytań oraz poprawianie błędów (w wyniku dyskusji). 4. WYBÓR PRZEZ UCZNIA DOWOLNEGO PYTANIA, KTÓRE ZOSTAŁO NA TABLICY. Następnie uczeń samodzielnie układa treść zadania o podobnej tematyce. Wybrane pytanie: Ile kasztanów i żołędzi zebrali razem? Zadanie: Klasa III poszła na wycieczkę do lasu. Dziewczynki przyniosły 30 kasztanów i 20 żołędzi. Chłopcy zebrali 2 razy więcej kasztanów i tyle samo żołędzi, co dziewczynki. Ile kasztanów i żołędzi zebrali razem? 5. SAMODZIELNE ROZWIĄZANIE ZADANIA I ZAPIS ODPOWIEDZI. Dziewczynki: 30 + 20 = 50 Chłopcy: (2* 30) + 20 = 60 + 20 =80 Razem: 50+ 80 = 130 Odp. Chłopcy i dziewczynki z kl.III zebrali razem 130 kasztanów i żołędzi. II WERSJA: Polega na układaniu działań do zadania bazowego, a następnie pytań. Ta wersja jest więc odwrotna do I. Pozostałe wersje są rzadziej wykorzystywane w młodszych klasach, ale także są ciekawe. Stosowanie metody "kruszenia" jest bardzo ciekawym sposobem rozwiązywania zadań, gdyż uczy dzieci dostrzegania związków przyczynowo - skutkowych w zadaniu bazowym, rozwija płynność i oryginalność myślenia oraz mobilizuje do wnikliwej analizy tekstu. Literatura: Szpiter M., 1997, Edukacja matematyczna w klasach początkowych. Słupsk Hanisz J., Układanie i rozwiązywanie zadań metodą "kruszenia". "Życie Szkoły" 1990 nr 8
Opracowanie: Agnieszka Kielar Wyświetleń: 2750
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |