![]() |
![]() |
Katalog Agnieszka Szostak Sztuka, Scenariusze Scenariusz lekcji plastyki w klasie II gimnazjum: Kubizm jako kierunek i środek ekspresjiKubizm jako kierunek i środek ekspresji - scenariusz lekcji plastyki w klasie II gimnazjumTemat 1 lekcji: "Autoportret widziany w rozbitym lustrze" - model jako źródło inspiracji; analiza formy.Temat 2 lekcji: Kubizm- sztuka pierwszej połowy XX wieku. Czas trwania: 2 godziny Klasa II gimnazjum Program nauczania: DKW-4014-153/99 Metody: podająca, poszukująca, praktyczna Formy pracy: zespołowa, indywidualna praca uczniów Techniki plastyczne: szkic, malowanie farbami Środki dydaktyczne: podręcznik A.Stopczyk "Plastyka dla II gimnazjum" , reprodukcje dzieł Pabla Picassa i Georga Braqua Narzędzia i przybory: farby plakatowe, pędzle, ołówek, blok A-3 Cel główny: Zapoznanie uczniów z kierunkiem w sztuce XX wieku oraz rozwijanie własnej działalności kreacyjnej. Cele dydaktyczno- wychowawcze: Uczeń wie: - czym charakteryzuje się portret, - w jaki sposób dokonać deformacji rzeczywistych kształtów, - czym charakteryzuje się kubizm analityczny, - kto był przedstawicielem kubizmu. Uczeń rozumie pojęcia: analiza, synteza, deformacja. Uczeń potrafi: - stworzyć portret analityczny, posługuje się deformacją podkreślającą jego cechy szczególne - na podstawie wykonanych prac omówić fazy rozwoju kierunku - na przykładzie dzieł Picassa i Braqua scharakteryzować fazę syntetyczną i analityczną kubizmu (odrzucenie perspektywy zbieżnej, modelunku światłocieniowego) . Uczeń doskonali: - umiejętności manualne - poczucie estetyki - przeżywanie sztuki Ogniwa lekcji 1 Część wstępna: 1. Przygotowanie przez uczniów stanowisk pracy, odpowiednich materiałów i przyborów. 2. Wprowadzenie do tematu - omówienie cech szczególnych autoportretu oraz pojęcia "deformacja" . 3. Przypomnienie uczniom na czym polega analiza i synteza. Część główna: 1. Podanie zadania plastycznego, wyjaśnienie sposobu wykonania. 2. Praca twórcza uczniów- wykonanie szkicu portretu analitycznego posługując się deformacją. Malowanie portretu dowolnie wybranymi przez siebie barwami. 3. Korekta nauczyciela- pomoc słowna uczniom mającym problemy plastyczne. Część końcowa: 1. Prezentacja wykonanych prac. 2. Wspólna analiza i ocena wytworów z uwzględnieniem prawidłowości wykonania zadania. 3. Czynności porządkowe. 4. Informacja o temacie następnej lekcji. Uwaga: W związku z tym że są to prace malarskie czas trwania lekcji można wydłużyć o 1 godzinę. Ogniwa lekcji 2 Część wstępna: 1. Przygotowanie przez uczniów stanowisk pracy (podręczników oraz swoich prac z poprzednich lekcji). 2. Swobodna rozmowa na temat pracy z poprzedniej lekcji oraz nawiązanie do kierunku w sztuce- kubizmu. Część główna: 1. Przeczytanie na głos informacji na temat kubizmu z podręcznika. 2. Demonstracja reprodukcji dzieł Pabla Picassa i Georga Braqua. 3. Omówienie na podstawie w/w dzieł fazy analitycznej i syntetycznej kierunku. 4. Analiza własnych wytworów plastycznych uczniów oraz uchwycenie analogii z podstawowymi założeniami kubizmu. Część końcowa: 1. Rekapitulacja lekcji (krótka powtórka wiadomości uzyskanych w toku zajęć). Ocena aktywności uczniów. 2. Czynności porządkowe. 3. Informacja o temacie następnej lekcji oraz niezbędnych przyborach.
Opracowanie: Agnieszka Szostak Wyświetleń: 6444
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |