Katalog Jarosław Kabza Wychowanie fizyczne, Wymagania Propozycja systemu oceniania w wychowaniu fizycznymPropozycja systemu oceniania w wychowaniu fizycznymJestem nauczycielem wychowania fizycznego w Liceum Ogólnokształcącym. W zawodzie pracuję od 1988 roku.Pragnę, w dużym zarysie przedstawić własny system oceniania, będący składową WSO szkoły, w której pracuję. Punktem wyjścia do opracowywania własnego systemu oceniania było rozporządzenie MEN z 19 kwietnia 1999 roku, które brzmi: "przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, muzyki i plastyki - jeżeli nie są one zajęciami kierunkowymi - należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć" Moim drogowskazem była koncepcja Dr Jerzego Pośpiecha (Kryteria oceny ucznia z wychowania fizycznego), która zgodnie z cytowanym rozporządzeniem wyżej od kompetencji ruchowych ceni wysiłek ucznia. Ocenę końcową z wychowania fizycznego wystawiam posługując się wzorem: U - umiejętności ruchowe W - wiadomości P - postawa wobec przedmiotu Umiejętności ruchowe oceniam na podstawie minimum sześciu sprawdzianów w roku (po trzy w semestrze) z następujących dyscyplin: 1. Koszykówka 2. Siatkówka 3. Piłka ręczna 4. Piłka nożna, 5. Gimnastyka 6. Lekkoatletyka 7. Aerobik 8. Akrobatyka Spośród wymienionych ośmiu sprawdzianów dla każdego rocznika uczeń może wybrać sześć. Ocenę końcową z umiejętności stanowi średnia ocen cząstkowych I. Wiadomości. Ocenie podlega: - rozumienie potrzeby aktywności ruchowej, - rozumienie potrzeby unikania działań szkodliwych dla zdrowia, - umiejętność dostrzegania i określania zmian zachodzących wraz z wiekiem we własnym organizmie, - umiejętność diagnozowania własnego rozwoju fizycznego, wydolności fizycznej za pomocą dowolnie wybranego testu, - znajomość terminologii związanej z wychowaniem fizycznym, - znajomość przepisów gier - umiejętność sędziowania, - umiejętność organizowania zawodów, gier i zabaw - umiejętność doboru przeprowadzenia ćwiczeń kształtujących przygotowujących do wysiłku i relaksacyjnych, - znajomość ćwiczeń kształtujących poszczególne partie mięśniowe - znajomość ćwiczeń korekcyjnych Sprawdzian wiadomości z wychowania fizycznego składa się z dwóch części: Część teoretyczna - test zawierający 10 pytań (raz w semestrze). 10 poprawnych odpowiedzi - ocena celująca 8-9 poprawnych odpowiedzi - ocena bardzo dobra 6-7 poprawnych odpowiedzi - ocena dobra 4-5 poprawnych odpowiedzi - ocena dostateczna 2-3 poprawnych odpowiedzi - ocena dopuszczająca 0-1 poprawnych odpowiedzi - ocena niedostateczna Część praktyczna - przeprowadzenie rozgrzewki (raz w roku) - sędziowanie dowolnie wybranej gry zespołowej Ocena końcowa stanowi średnią ocen części teoretycznej i praktycznej. Postawa wobec przedmiotu. Ocenie podlega frekwencja: - 91 - 100% - ocena celująca - 81 - 90 % - ocena bardzo dobra - 71 - 80% - ocena dobra - 61 - 70% - ocena dostateczna - 50 - 60% - dopuszczająca oraz: 1. aktywny udział w zajęciach - 2 pkt. 2. właściwe przygotowanie do lekcji - 1pkt 3. stosowanie zasady "fair play" - 1pkt 4. zaangażowanie i pomoc w przygotowaniu sportowych imprez szkolnych - 1pkt 5. uczęszczanie na zajęcia sportowo rekreacyjne w szkole i poza szkołą - 2 pkt 6. udział w szkolnych rozgrywkach sportowych - 1 pkt 7. reprezentowanie szkoły w międzyszkolnych zawodach sportowych - 2 pkt 9 - 10 pkt - ocena celująca 7 - 8 pkt - ocena bardzo dobra 5 - 6 pkt - ocena dobra 3 - 4 pkt - ocena dostateczna 1 - 2 pkt - ocena dopuszczająca 0 - pkt - ocena niedostateczna Tłustym drukiem zaznaczyłem punkty, których realizacja nie wymaga wybitnych uzdolnień sportowych ani organizacyjnych, stwarzając jednocześnie możliwość osiągnięcia wysokiej oceny. Ocena za postawę jest średnią powyższych dwóch ocen.
Opracowanie: Jarosław Kabza Wyświetleń: 2766
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |