Katalog Urszula Fabisiak Różne, Scenariusze Scenariusz zajęć logopedycznychScenariusz zajęć logopedycznych1.Wada: Parasygmatyzm- zastępowanie głosek dentalizowanych sz, rz, cz, dż głoskami s, z, c, dz realizowanymi prawidłowo.2. Etap terapii: głoska "sz" wywołana w izolacji utrwalona pionizacja języka. 3.Cele: - mobilizacja aparatu oddechowego - usprawnienie ruchomych narządów artykulacyjnych: warg, języka, żuchwy - przypomnienie prawidłowej artykulacji głoski "sz" - utrwalenie prawidłowej artykulacji głoski "sz" 4. Metody: wzrokowa, mechaniczna, uczulania. 5. Pomoce: szpatułki, waciki, paski bibuły, piłeczki tenisowe, karty świeca, słomki, kubki z wodą, "jeżyk", materiał obrazkowy. Przebieg zajęć 1.Nawiązanie kontaktu z dziećmi podczas luźnej rozmowy. 2.Ćwiczenia oddechowe: - dmuchanie na waciki - dmuchanie na płomień świecy tak, aby się wychylił - dmuchanie na piłeczki tenisowe - dmuchanie przez słomkę do szklanki z wodą, tzw. "burza w szklance wody" 3.Ćwiczenia warg - parskanie - cmokanie - ryjek / uśmiech, "u" - "e" - zakładanie wargi górnej na dolną i odwrotnie - zamykanie ust i przesuwanie raz w lewo, raz w prawo - trzymanie kredki wargami - trzymanie kredki wargą górną pod nosem - przy rozchylonych ustach wciąganie warg do środka 4.Ćwiczenia języka - otwórz szeroko buzię, tak jak groźny lew, pokazując przy tym zęby - wysuń język do przodu jak najdalej, aby nie opierał się na zębach, tak jak to robi głodny mrówkojad - otwórz buzię, wysuń język i przesuwaj go od prawego do lewego kącika ust, tak by przypominał ruch wahadła zegara. - umyj językiem górne zęby, tak jakby język udawał szczoteczkę do zębów - obliż górną wargę językiem, tak jak kotek po wypiciu mleka - otwórz buzię i dotknij czubkiem języka wałka dziąsłowego, wypręż go i postaw na baczność, tak jak stoi żołnierz na warcie. - przesuń językiem po podniebieniu - od górnych zębów w głąb jamy ustnej - tak jak pędzel, którym malarz maluje sufit. 5. Przypomnienie prawidłowej artykulacji głoski "sz" - obejrzyj ilustrację (labiogram) i przypomnij sobie układ narządów artykulacyjnych w czasie wymawiania głoski "sz". - unieś czubek języka do wałka dziąsłowego - zbliż do siebie zęby - wargi wysuń do przodu - mocno i długo dmuchaj wymawiając "sz" - pobaw się w naśladowanie wiatru: szszszszszsz...............,szszszszszsz........ 6. Utrwalenie prawidłowej wymowy głoski "sz" - w sylabach: sza, szo, sze, szu, szy asza, oszo, esze, uszu, yszy asz, osz, esz, usz, ysz - w wyrazach: w nagłosie, śródgłosie, wygłosie
Pod szafą były myszy. W szatni wiszą wieszaki. Tata wszedł do mieszkania w brudnych kaloszach Leszek ma w kieszeni kasztany i szyszki. Mateusz nie poszedł do szkoły, bo kaszle. Apoloniusz finiszuje szybko szybowcem na szyszki. Kapelusz szefa szokował Jonasza i Eugeniusza. Szampan na głowie szatyna to nie szampon. Szymon miesza gulasz i przyprawia szałwią. - zagadkach
Materiał słowno- obrazkowy do utrwalania głoski "sz" Opracowanie: Urszula Fabisiak Wyświetleń: 10827
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |