Katalog

Barbara Rakoczy
Zajęcia zintegrowane, Artykuły

Test jako narzędzie badawcze

- n +

Test jako narzędzie pomiaru dydaktycznego

Pomiar dydaktyczny - przyporządkowanie symboli (ocen) uczniom w taki sposób, by relacja między symbolami odpowiadała relacjom między uczniami ze względu na określone osiągnięcia. Zasady przyporządkowania powinny być ustalone i możliwie dokładnie przestrzegane, a proces pomiaru powinien podlegać obiektywnej kontroli.

Główne rodzaje testów osiągnięć szkolnych


- Różnicujący
- układem odniesienia wyniku każdego ucznia są wyniki innych uczniów
- Sprawdzający - układem odniesienia wyniku są jednostopniowe wymagania programowe
- Sprawdzający wielostopniowy - układem odniesieniawyniku są wielostopniowe wymagania programowe; może być oparty na skali stopni szkolnych
- Nieformalny - nie był poddany analizom, recenzjom i próbom zastosowania
- Standaryzowany - przeszedł standaryzację, to jest proces prób, ulepszeń i normowanie
- Nauczycielski - stosowany wyłącznie przez autora testu

Szerokiego użytku - stosowany masowo powinien być standaryzowany i zaopatrzony w dostatecznie szczegółowy podręcznik testowania

Proces konstruowania pisemnego sprawdzianu osiągnięć ucznia

1. Sporządzić plan sprawdzianu - najprostrzy stan jest tabelą, w której zestawiono wymagania programowe oraz liczby potrzebnych zadań.
2. Zbudować zadania wg planu sprawdzianu - zadań powinno być więcej, gdyż nie wszystkie okażą się udane. W budowaniu zadań uwzględnić zadania krótkiej odpowiedzi jednym zdaniem lub co najmniej 2- zdaniami; kilka zadań może stanowić wiązkę o wspólnym założeniu sytuacyjnym.
3. Dokonać oceny treści i formy oraz selekcji i korekty zbudowanych zadań - jakoś- ciowa analiza zbudowanych zadań powinna objąć: poprawność merytoryczną zadań i poprawnych odpowiedzi, zgodność treści zadań, poprawność językową zadań, jasność, czytelność, atrakcyjność dla ucznia. Ocena może zostać dokonana przez autora testu lub (lepiej) przez kolegę nauczyciela.
4. Skonstruować sprawdzian w jednej lub kilku wersjach - zadania mogą być uporządkowane według materiału nauczania lub według pomiaru wymagań.
5. Ustalić normę ilościową zaliczenia sprawdzianu na każdym poziomie - normę ilościową stanowi liczba zadań np. 3 spośród 4 lub liczba punktów np. 70% niezbędnych do zaliczenia sprawdzianu na każdym poziomie.
6. Zastosować sprawdzian i przejrzeć odpowiedzi uczniów - dopiero zastosowanie testu w warunkach najbardziej sprzyjających: ambitnej i samodzielnej pracy uczniów, kończy proces konstruowania sprawdzianu.

Literatura:

B. Niemierko: "Pomiar wyników kształcenia" WSiP W-wa 1999.


Potwierdzenie dyrektora szkoły
 

Opracowanie: mgr Barbara Rakoczy

Wyświetleń: 2039


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.