![]() |
![]() |
Katalog Małgorzata Poznańska Różne, Ćwiczenia Zabawa z elementami kinezjologii pt. "Wyprawa w nieznane"Zabawa z elementami kinezjologii pt.: "Wyprawa w nieznane"Prowadzący wypowiada tekst:Jedzie pociąg z daleka, na nikogo nie czeka. Jadą w nim podróżni mali, krajobrazy podziwiają i przez okna wyglądają. Dzieci tworzą pociąg. Podczas zabawy odwracają głowy raz w jedną, raz w drugą stronę, jakby wyglądali przez okno. Wykonując ten ruch wydają radosny okrzyk np.: och. Wraz ze zmianą kierunku głowy zmieniają okrzyk: ach, oj. Nagle pociąg zahamował, dzieci wystraszone wielce, chowają głowę w swoje ręce. Dzieci krzyżują ręce na wysokości oczu, tak jakby tworzyły znak "X". W ciszy spokojnie oddychają. Pociąg dalej nie pojedzie. Trzeba wysiąść i iść dalej. Dzieci wyszły, patrzą w górę, a po niebie płyną chmury. Nagle zerwał się porywisty wiatr. Co tu robić, dokąd iść? Uczestnicy zabawy rysują oburącz w powietrzu chmury. Następnie przedstawiają wiatr za pomocą kolistych ruchów rąk. Patrzą, a przed nimi góra wielka, a zza góry słonko zerka. Dzieci utrudzone wielce, wspinają się na szczyt góry w wielkiej udręce. Dzieci kreślą w powietrzu krąg i promienie. Następnie wykonują ruchy naprzemienne, podnoszą do góry prawe kolano i dotykają go lewym łokciem, następnie podnoszą lewe kolano i dotykają go prawym łokciem, lekko skręcając przy tym całe ciało. Kiedy wspięły się na górę, zobaczyły nie tylko słońce i chmury, ale także słonia, żyrafę i węża boa. Uczestnicy naśladują wymienione zwierzęta. Słoń, żyrafa, wąż boa - dzieci stają w lekkim rozkroku z rozluźnionymi kolanami, przytulają ucho do ramienia i wyciągniętą ręką kreślą w przestrzeni leniwą ósemkę. Z radości podskoczyły do góry i spadły z wysokiej góry. Nagle oczy otworzyły i ze snu się przebudziły. Dzieci krzyżują nogi, ręce wyciągają do przodu, dłonie odwracają na zewnątrz, a kciuki kierują do dołu. Krzyżują ręce, splatają dłonie, przyciągają je do klatki piersiowej. Mają zamknięte oczy. Zabawę kończy masaż stawu żuchwowo-skroniowego, przy którym dzieci otwierają usta i głęboko ziewają. Małgorzata Poznańska Jedną z dysfunkcji zaobserwowanych u chłopca była obniżona percepcja wzrokowa i zahamowanie emocjonalne. W związku z tym przedstawię zabawę, której celem było usprawnienie percepcji wzrokowej, umiejętności grafomotorycznych, a także pobudzenie do twórczej ekspresji. Wprowadzeniem do zabawy była zagadka O motylu. Zagadka O motylu: Barwne skrzydła ogrzał w słonku. Ponad polem, ponad łąką leci, Leci sobie w świat. Czy to listek frunie w dali? Czy kokardka czyjejś lali? Czy też latający kwiat? Prowadzący rozkłada ilustracje przedstawiające różne motyle. Dziecko wybiera sobie jedną z nich, która najbardziej mu się podoba. Zachęcany przez osobę prowadzącą opisuje wybranego motyla. Prowadzący daje dziecku kalkę techniczną, następuje przekalkowywanie i kolorowanie motyla. Od pracy odtwórczej dziecka przechodzę stopniowo do pracy twórczej. Na dużym arkuszu papieru prowadzący rysuje "leniwą ósemkę". Zwraca się do dziecka: Wyobraź sobie motyla. Narysujmy go teraz w powietrzu - dłonie złączone, palce splecione. Rysujemy zaczynając lewą stroną do góry. Ćwiczenia powtarzamy kilka razy. Prowadzący zwraca się do chłopca: Przyjrzyj się swojej pracy, a także pozostałym ilustracjom przedstawiającym motyle. Zwróć uwagę na podobieństwo lewej i prawej strony. Weź teraz pędzel do prawej i lewej ręki i spróbuj jednocześnie oburącz namalować motyla. W czasie gdy praca schnie dziecko słucha opowiadania prowadzącego o motylach... i ruchem swojego ciała włącza się do zabawy. Po wyschnięciu pracy chłopiec wycina motyla, przypina go do swojego ubrania i w rytm słuchanej muzyki bawi się. Po skończonej zabawie odpowiada na pytanie: - Co ci się podobało? - Co sprawiło ci radość? Zabawy manipulacyjne, konstrukcyjne, ilustracje ruchowe piosenek z elementami orientacji przestrzennej, zabawy i gry dydaktyczne stanowiły podstawę mojej pracy z chłopcem. Kolejnym przykładem zabawy wykorzystanej w pracy, tym razem z trzyosobową grupą dzieci, o podobnych dysfunkcjach, jest zamieszczony na następnej stronie konspekt zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. Szereg ćwiczeń z zakresu usprawnienia percepcji wzrokowej i słuchowej, sprawności manualnej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, ćwiczenia z zakresu rozwoju mowy i myślenia pojmowane były przez dzieci w kategorii zabaw. Z zainteresowaniem, niekiedy z dużym zaangażowaniem brały w nich udział. Ćwiczenia te pozytywnie wpłynęły na rozwój dzieci, pogłębiając ich umiejętności, niwelując niektóre symptomy danej dysfunkcji. Opracowanie: Małgorzata Poznańska Wyświetleń: 2620
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |