![]() | ||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||
Katalog Beata Kowalczyk Zajęcia zintegrowane, Ćwiczenia Konsultacje dla uczniów kl. III z gramatyki - zestaw ćwiczeńZestaw ćwiczeń przygotowujących uczniów kl. III do udziału w konkursie z gramatykiKONSULTACJE DLA UCZNIÓW KL. III Z GRAMATYKI1. Przepisz zdanie sylabami: - W lesie dojrzały poziomki i czarne jagody. - Zwierzątka krzątały się w swoich norkach i dziuplach. - W gniazdach dorastały pisklęta różnych ptaków. 2. Ułóż 2 zdania z rozsypanki i napisz je: - ma, go, mu, o, tu, sia, je, biad, I, ka, jej, po, won, ma, ga - a, u, to, sta, przed, nął, bus, łą, szko, dzie, ja, na, wy, ci, dą, ciecz, kę - wczo, by, bu, raj, ła, rza, wiatr, ga, mał, zła, łąź 3. Podziel tekst na zdania i napisz je: - na przerwę uczniowie wyszli na dwór po chwili rozległ się brzęk co się stało chłopcy niechcący rzucili piłką w szybę kto zapłaci za nią - jaka to pora roku pada śnieg wieje zimny wiatr ptaszki z trudem znajdują pożywienie - dzieci siedzą przy stole jedni rysują inni czytają książki i gazety posłuchajcie posłuchajcie co tu piszą czytaj Janku kosmonauci wrócili na ziemię 4. Uporządkuj zdania i wyrazy w zdaniach: - włożył palto Tomek czapkę i. zimno jest. płaszcz i włożyła Kasia chustkę. do i Kasia idą Tomek do szkoły. - zbierała Ola do kasztany koszyka. tam kasztany zbierały. dzieci parku poszły do. trzy mała do schowka fartuszka Aneczka kasztany. - uszyła i Ewa misia żyrafę. mieli dla harcerze robić przedszkola zabawki. uplótł z koszyk Krzyś zgrabny wikliny. harcerzom nauczyciel zadanie wyznaczył ciekawe. 5. Podkreśl rzeczowniki raz, czasowniki dwa razy: - usnął, chłopiec, grzyby, rosną, grzeją, ucieka, tam, daleko, szyje, stolarz, Hania, - morze, rośnie, dwa, brzoza, dąb, kolej, jedzie, późno, stoi, kasztany, piszą, idzie, - trawka, drzewko, pięknie, spóźnia się, tchórz, zerwał, spostrzegł, róża, Józio, sprząta, daje, śpiewa, 6. Podkreśl rzeczowniki w liczbie pojedynczej, a czasownik w liczbie mnogiej: - grzyby, rosną, brzoza, stoi, rów, ołówki, piszemy, stół, niesie, krzyczą, - tramwaj, okno, lecą, mówi, niosą, koszyk, wózki, harcerz, wożą, mówią, kosi, kot, - ławki, skowronek, śpiewamy, poluje, róża, trawa, motyle, grają, gram, stoją, mówili, skakały, dziecko, krzesło, szafy, leci, książka, leżymy, 7. Uzupełnij zdania przymiotnikami stopniu wyższym i najwyższym: - Zosia jest wyższa od Iwonki, ale..................... od Kasi. Która z nich jest ............................? - Staś jest mniejszy, ale cięższy od Jasia. Jaś jest Stasia..............................., ale............................. - Strzyżyk to mały ptaszek. Wróbel jest od niego................................., ale ........................... od wrony. Który z tych ptaków jest.........................., a który.................................? 8. Wypisz z rozsypanki: trzy, orzeł, wolno, prędko, dwa, pięć dziesiąty, piękny, zając, ławka, różowy, śpi, pięć, tulipan, jeden, mały, porządny, idzie, długo, żółta przymiotniki -............................................................. liczebniki -................................................................. 9. Utwórz z podanych wyrazów przymiotniki: - złość -............................... - długość -............................ - leń -.................................. - krzyk -............................... - zdrów -.............................. - honor -.............................. - moc -................................ 10. Napisz zdania stosując odpowiednie formy wyrazów w nawiasach: Na podwórzu szkolnym było dużo (uczniowie).........................., (rodzice) ......................... i (sąsiedzi).............................. Starsi przyglądali się (dzieci)............................. Dyrektor rozdawał świadectwa (chłopcy).............................. i (dziewczynki)....................... Sąsiedzi zaopiekowali się (chłopiec)............................. i (dziewczynka) .................................., których rodzice byli chorzy. Tomek wypuścił trzy gołębie, a Olek kilka (baloniki)............................ Wszyscy przyglądali się (latające)............................ (ptaki)..................... i (baloniki)................................. 11. Napisz wyrazy w nawiasach w odpowiedniej formie: Nadejdzie zima i spadnie śnieg. Chłopcy (przygotować)................................. sanki, narty i łyżwy. Dziewczynki (uszyć)..................... ciepłe rękawice. Dzieci nie (zapomnieć)............................... o ptaszkach i zwierzętach. Codziennie (nasypać)......................... do karmników okruszyn i ziaren, (zanieść)............................. (zwierzęta).............................. w lesie siano. Dni (będzie)................ krótsze. Książki (stać się).................. najlepszymi przyjaciółmi. 12. Zastosuj w zdaniach liczbę mnogą: - Ciekawy chłopiec zajrzał do dębowej skrzyni. Pilna dyżurna starła ze skrzyni kurz. - Mały chłopiec zwiedził ogród zoologiczny. Starsza koleżanka opowiadała mu o zwyczajach zwierząt. Młodszy uczeń słuchał uważnie opowiadania. - Po dróżce dreptał kolczasty jeż. Mały piesek doskoczył do niego. Z ciekawością trącał go noskiem i łapką. Nagle zaskomlał i uciekł. Chłopiec przyglądał się z daleka, jak jeż się obronił. 13. Zmień zdania według wzoru: Mama kupiła chleb. Mama nie kupiła chleba. - Zosia wstała rano. Ubrała się. Zjadła kromkę chleba i wypiła mleko. Jest zdrowa. Poszła do szkoły. - Dzieci bawią się zgodnie. Chłopcy rozmawiają o samochodach. Dziewczynki śpiewają lalkom wesołą kołysankę. W pokoju słychać dziecięce głosy. Jest wesoło i miło. - Mama sadzi kwiaty w ogródku. Ojciec kopie ziemniaki. Dziewczynka podlewa grządki. Chłopiec przycina trawę. Babcia przygląda się z okna. Dziś; zaplanowano prace w ogródku. 14. Ułóż zdania z rozsypanki, napisz je: - sia, i do, szko, Zo, dzie, ły - sia, ma, Zo, nie, ła, sie, ki, Książ - sia, ma, Zo, wra, ła, z, tecz, ca, ką, do, mu, do - ma, pod, Zo, ła, we, sia, ło, so, ska, wa, ku, śpie, je, i 15. Podkreśl samogłoski w wyrazach: - domek, igła, telefon, ule, stoi, wieczór, mądry, ósemka, zęby, pięknie - ile, Ilonka, gąska, idą, boimy, ręka, rękawki, Ela, pięść, dziupla, wróbelek - pilnuję, szyje, późno, Iwona, Marysia, ucieczka, brązowy, dzieciaki, gąszcz 16. Wpisz wyrazy do tabelki: kucharz, stoi, łóżko, wiewiórka, rośnie, skacze, róża, pracuje, kamień, brzoza, czyta, gotuje, uczeń, dzieci, skakanka, mama.
- przymiotnik rzeczownik czasownik rzeczownik przymiotnik rzeczownik np.: Dobra siostra zacerowała bratu podarty sweterek. - rzeczownik czasownik rzeczownik rzeczownik przymiotnik rzeczownik np.: Zosia namalowała farbami domek starego krasnoludka. 18. Podkreśl czasowniki w czasie przeszłym: - idą, śpiewa, czytała, szła, napisze, kupili, spałeś, jest, pojadą, malowały, będą, odrabiała, śpi, nadejdzie, grała, rysuje, polecimy, widzieliśmy, dostaliście. 19. Rozwiń zdania: - Michałek przyniósł. ............................................................................ - Dzieci idą. ............................................................................ - Mama gotuje. ............................................................................ 20. Wstaw brakujące wyrazy: w, ze, pod, do, w, z, przez, dla, na, po. ......... polu......... lasem stała mała chatka. ..... tej chatce mieszkał stary pszczelarz....... swym wnuczkiem Jankiem. Janek codziennie chodził....... szkoły......... las. ....... drodze zbierał opadłe szyszki i żołędzie. ....... szkole dzieci robiły zapasy...... zwierząt....... zimę. 21. Jacek narysował obrazek, na którym był domek, drzewa, dróżka, góry, słońce, chmurki. Narysuj obrazek z tymi samymi przedmiotami i opisz go stosując niektóre wyrazy przedmiotami ramki:
................................................................................................... ................................................................................................... ................................................................................................... 23. Napisz podane zwroty w liczbie mnogiej: jeden kot - .......................................................................................................... jedna brzózka -................................................................................... chłopiec poszedł -............................................................................... 24. Napisz po dwa zdania: oznajmujące: ................................................................................. ................................................................................ .......................................................................................... pytające: ........................................................................................................... ........................................................................................................... rozkazujące: ........................................................................................................... ........................................................................................................... 25. Zestaw w pary rzeczowniki i czasowniki: kogut, chłopcy, samochód, statki, łódź, słońce, płyną, ćwiczą, pieje, jedzie, świeci, płynie
szyba -............................. trąba -....................................... żaba -............................... koza -....................................... buda -.............................. broda -...................................... 27. Dopisz wyrazy o znaczeniu przeciwnym: silny -.............................. duży -....................................... pracowity -......................... wąski -...................................... wesoły -............................ mądry -.................................... wysoki -............................ biedny -.................................... 28. Loteryjka synonimiczna: Dajemy uczniom kartkę z wypisanymi w słupku wyrazami oraz rozsypankę. Uczniowie do podanych wyrazów dobierają inne bliskoznaczne. kamienica, ulica, wieżowiec, szosa, podnośnik, budynek, jezdnia, autostrada, dźwigarka, blok, barwa, żuraw, chata dom -........................................................................ droga -..................................................................... kolor -..................................................................... dźwig -..................................................................... 29. Podane niżej zdanie napisz w czasie przeszłym i przyszłym: Pada deszcz. ............................................................................................. Opracowanie: mgr Beata Kowalczyk Wyświetleń: 13183
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |