Katalog Małgorzata Konieczka Chemia, Scenariusze "Skrobia - materiał zapasowy dla roślin, a substancja odżywcza dla ludzi i zwierząt" - scenariusz lekcji chemii w klasie trzeciej gimnazjumSkrobia - materiał zapasowy dla roślin, a substancja odżywcza dla ludzi i zwierzątScenariusz lekcji chemiiKlasa: trzecia gimnazjum Cele operacyjne: Uczeń wie: - gdzie występuje skrobia (A), - jaka jest budowa skrobi (B), - jakie są właściwości skrobi (A), - do czego służy skrobia (B). - jaka jest rola skrobi w organizmach roślinnych i zwierzęcych. Uczeń umie: - zbadać właściwości fizyczne skrobi (C), - podać wzór skrobi (C), - zidentyfikować skrobię w różnych produktach za pomocą jodyny (C), Metody: - wiodąca: eksperyment badawczy - wspomagająca: pogadanka - praca z podręcznikiem Materiały dydaktyczne: - karty pracy do uzupełnienia, - podręcznik, - odczynniki: skrobia, woda zimna, woda wrząca, jodyna, - produkty spożywcze: ziemniak, mąka pszenna, śmietana, fasola, cukier puder, - przyrządy i sprzęt laboratoryjny: probówki, zlewki, szkiełka zegarkowe, bagietki, zestaw ćwiczeniowy do obserwacji mieszanin w świetle przechodzącym. Forma nauczania: Praca uczniów w grupach (2-3 uczniów w każdej grupie). Przebieg lekcji: 1. Podanie tematu lekcji i zapoznanie uczniów z celami operacyjnymi lekcji. 2. Przypomnienie wiadomości o cukrach z ostatniej lekcji (skład, właściwości i reakcje charakterystyczne cukrów prostych). 3. Przypomnienie (z lekcji biologii) roli skrobi w organizmach roślinnych i zwierzęcych. 4. Klasa zostaje podzielona na 5 grup, każda grupa dostaje zestaw ćwiczeniowy, instrukcje do przeprowadzenia doświadczenia, karty pracy. Zestaw ćwiczeniowy: - probówka, - zlewka, - pięć szkiełek zegarkowych, - bagietka, - zestaw ćwiczeniowy do obserwacji mieszanin w świetle przechodzącym, - skrobia, - zimna woda, - wrząca woda, - ziemniak, - mąka pszenna, - śmietana, - fasola, - cukier puder. Instrukcje dla grup: Doświadczenie 1 Zbadaj właściwości fizyczne skrobi. Doświadczenie 2 Do probówki wsyp pół łyżeczki skrobi, wlej 5 cm3 zimnej wody i rozmieszaj. Następnie zawartość probówki przelej do zlewki z wrzącą wodą i znowu zamieszaj. Doświadczenie 3 Za pomocą zestawu ćwiczeniowego do badania mieszanin w świetle przechodzącym określ, jak zachowuje się wiązka świetlna przechodząca przez kleik skrobiowy. Doświadczenie 4 Do probówki wlej około 2 cm3 kleiku skrobiowego i 2 krople jodyny (roztwór jodu w C2H5OH). Obserwuj zmianę zabarwienia. Następnie w podobny sposób zbadaj, czy w ziemniakach, mące, śmietanie, fasoli, cukrze pudrze znajduje się skrobia. W tym celu na te produkty wprowadź po 1 kropli jodyny. Wyniki obserwacji wpisz do tabelki. 5. Uczniowie przystępują do wykonywania doświadczeń w swoich zespołach wg instrukcji. Uzupełniają karty pracy (rysują schemat, zapisują obserwacje, podejmują próbę prawidłowego sformułowania wniosków). 6. Wspólne sformułowanie wniosków. Prawidłowo sformułowane wnioski 1. Właściwości skrobi: stan skupienia - stały, barwa - biała, zapach - bezwonna, smak - bez smaku, rozpuszczalność w zimnej wodzie - źle się rozpuszcza. 2. Po odgrzaniu pęcznieje, tworząc tzw. kleik skrobiowy. 3. Kleik skrobiowy wykazuje efekt Tyndalla jest, więc roztworem koloidalnym. 4. Skrobia z jodem (jodyną) daje ciemnoniebieskie zabarwienie. Jest to reakcja charakterystyczna skrobi i służy do wykrywania skrobi w różnych produktach. 7. Zapoznanie się z zastosowaniem skrobi na podstawie podręcznika. 8. Ocena pracy zespołów. Praca domowa: Wytłumacz, dlaczego chleb długo trzymany w ustach będzie miał słodki smak. Karta pracy Instrukcja wykonywania doświadczeń Doświadczenie 1 Zbadaj właściwości fizyczne skrobi. Doświadczenie 2 Do probówki wsyp pół łyżeczki skrobi, wlej 5 cm3 zimnej wody i rozmieszaj. Następnie zawartość probówki przelej do zlewki z wrzącą wodą i znowu zamieszaj. Doświadczenie 3 Za pomocą zestawu ćwiczeniowego do badania mieszanin w świetle przechodzącym określ, jak zachowuje się wiązka świetle przechodząca przez kleik skrobiowy. Doświadczenie 4 Do probówki wlej około 2 cm3 kleiku skrobiowego i 2 krople jodyny (roztwór jodu w C2H5OH). Obserwuj zmianę zabarwienia. Następnie w podobny sposób zbadaj, czy w ziemniakach, mące, śmietanie, fasoli, cukrze pudrze znajduje się skrobia. W tym celu na te produkty wprowadź po 1 kropli jodyny. Wyniki obserwacji wpisz do tabelki. Sprawozdanie z doświadczenia 1 Temat: "Badanie właściwości fizycznych skrobi" Schemat: Obserwacje: Wnioski: - stan skupienia- - barwa- - zapach- - smak- - rozpuszczalność w wodzie- Sprawozdanie z doświadczenia 2 Temat: "Otrzymywanie kleiku skrobiowego" Schemat: Obserwacje: W gorącej wodzie ziarna skrobi............................ tworząc tzw. kleik skrobiowy. Wnioski: Zjawisko jest nam dobrze znane z życia codziennego. W ten sposób otrzymujemy:.......................................................... Sprawozdanie z doświadczenia 3 Temat: "Przechodzenie promieni świetlnych przez kleik skrobiowy" Schemat: Obserwacje: Wnioski: Kleik skrobiowy wykazuje efekt Tyndalla, jest, więc roztworem .................................. Sprawozdanie z doświadczenia 4 Temat: "Wykrywanie skrobi" Schemat: Obserwacje:
Opracowanie: mgr inż. Małgorzata Konieczka Wyświetleń: 14894
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |