AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Joanna Pionke
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Tydzień wspomnień - Myszkowanie w spiżarni babci - scenariusz zajęć zintegrowanych.

- n +

1. Temat bloku: Tydzień wspomnień

2. Tematy dni w bloku:
  1. Tajemnicze spotkanie w klasie
  2. Opowiadamy zimowe przygody
  3. Pouczające rozmowy z dziadkiem
  4. Nieznajomy "S" ujawnia się
  5. Myszkowanie w spiżarni babci
3. Temat dnia:

Myszkowanie w spiżarni babci

4. Termin realizacji:

20 lutego 2001 r.

5. Rodzaje aktywności:

polonistyczna, środowiskowa, matematyczna, artystyczna, muzyczna, ruchowa

6. Cele całodziennych zajęć:

DYDAKTYCZNE

Uczeń:
  • potrafi pisać i rozpoznaje dwuznaki: dż, Dż
  • pisze sylaby i wyrazy z dwuznakami
  • samodzielnie czyta przepis na ciasto
  • dobiera składniki niezbędne do wykonania ciasta
  • potrafi grupować produkty spożywcze
  • rozpoznaje i zapisuje liczby drugiej dziesiątki : 19, 20.
  • uważnie słucha tekstu czytanego przez nauczyciela
  • potrafi naśladować ruchy nauczyciela podczas zabawy ruchowej "Pieczenie ciasta"
  • wypowiada się samorzutnie na temat ilustracji
WYCHOWAWCZE

a) poznawcze
Uczeń:
  • rozumie potrzebę robienia zapasów na zimę przez ludzi
  • zna zasady zachowania bezpieczeństwa podczas korzystania z miksera i innych urządzeń technicznych
b) emocjonalne:

Nauczyciel w uczniu:
  • rozwija wrażliwość estetyczną
  • budzi zaciekawienie pieczeniem ciasta
  • budzi poczucie więzi rodzinnej i przechodzenia tradycji z pokolenia na pokolenie
c) motywacyjno - działaniowe: Uczeń:
  • dobiera składniki do pieczenia ciasta
  • wchodzi w rolę miksera i produktów
  • symuluje ruchem fazy pieczenia ciasta
  • dekoruje upieczone ciasto
7. Metody wspierania aktywności edukacyjnej dzieci:

informacyjne - opis z wykorzystaniem modeli
heurystyczne - problemowe
drama

8. Formy organizacyjne aktywności edukacyjnej dzieci:

Indywidualna aktywność jednolita, zbiorowa aktywność jednolita, praca grupowa zróżnicowana

9. Środki dydaktyczne w inicjowaniu czynności uczenia się dzieci:

a) techniczne:

magnetofon, taśma magnetofonowa

b) konwencjonalne:

Przetwory, kartki z nazwami produktów spożywczych, produkty niezbędne do upieczenia ciasta drożdżowego, karty pracy, podręcznik, tekst piosenki "Najłatwiejsze ciasto w świecie"

10. Warunki pracy:

Zajęcia odbywały się w sali przystosowanej do pracy metodą nauczania zintegrowanego, w zespole 20 osobowym.

11. Przebieg zajęć:

L.p. Przebieg zajęć Rodzaje aktywności
1 Czynności organizacyjno - porządkowe:
  • powitanie "Ludzie do ludzi" - witanie się poszczególnymi częściami ciała np. pięta do pięty, kolano do kolana itp.
  • przygotowanie miejsc pracy - rozdanie kart pracy 65 i 66, przygotowanie podręczników
Ruchowa
2 Swobodne wypowiedzi na temat robienia zapasów na zimę przez ludzi i zwierzęta na podstawie własnych obserwacji (pokaz przetworów). Polonistyczna Środowiskowa
3 Słuchanie czytanego przez nauczyciela tekstu "W spiżarni naszej babci.." (P.s.48) Polonistyczna
4 Wypowiedzi uczniów na temat wysłuchanego tekstu:
  • Jakie zapasy zgromadziła babcia?
  • Co jeszcze babcia gromadzi?
  • Dlaczego te przepisy są jak skarby rodzinne?
  • Co to jest "skarb rodzinny?"
  • Co to znaczy, że przepisy przechodzą z pokolenia na pokolenie?
  • Jakie przepisy są skarbami rodzinnymi?
Polonistyczna Środowiskowa
5 Wypowiedzi na temat przyniesionych przetworów i sposobów ich przechowywania. Środowiskowa
6 Wyodrębnienie wyrazu dżem do wprowadzenia spółgłoski dż. Polonistyczna
7 Indywidualne, głośne czytanie tekstu "W spiżarni naszej babci..." (P.s.48) Polonistyczna
8 Chóralne czytanie wyrazów z marginesu. (P.s.48) Polonistyczna
9 Pisanie sylab i podpisywanie obrazków wyrazami z dż.(K.65, ćw.1) Polonistyczna
10 Uzupełnianie zdania wyrazami z dż. (K.65, ćw.2) Polonistyczna
11 Wysłuchanie piosenki "Najłatwiejsze ciasto w świecie" (kaseta nr 2) poprzedzone pytaniem:
- Jakie produkty potrzebne są do wykonania ciasta z piosenki?
Muzyczna Polonistyczna
12 Próba śpiewania fragmentu piosenki. Muzyczna
13 Samodzielne czytanie przepisu na ciasto drożdżowe. (P.s.49) Polonistyczna
14 Wypowiedzi na temat składników ciasta drożdżowego oraz kolejnych czynności przy jego wykonaniu (P.s.49):
  • zabawa w mikser w zespołach trzyosobowych - osoba stojąca w środku trzyma uniesione na boki ręce, sąsiadujące z nią osoby kręcą się wokół własnej osi naśladując łopatki miksera
  • przeprowadzenie wywiadu z mikserem - zwrócenie uwagi na zachowanie bezpieczeństwa podczas korzystania z urządzeń elektrycznych
  • podział klasy na zespoły 5 osobowe - każdy zespół ma za zadanie wybrać odpowiednie składniki niezbędne do upieczenia ciasta (spośród wielu leżących na podłodze kartek), a następnie uzasadnić swój wybór
Polonistyczna Ruchowa Środowiskowa
15 Symulowanie kolejnych czynności podczas wykonywania ciasta (uczniowie siedzą w kole):
  • na środek wychodzą osoby naśladujące mikser (kręcą produkty)
  • "kucharka" prosi na środek poszczególne produkty wg kolejności dodawania ich do ciasta
  • po dodaniu wszystkich niezbędnych składników następuje "pieczenie ciasta"
Ruchowa Polonistyczna
16 Łączenie ze sobą części zdania : początku i końca. (K.65, ćw.4) Polonistyczna
17 Liczby drugiej dziesiątki: 19 i 20 (K.66, ćw.1,2,3,4,5)
  • uzupełnianie działań zgodnie z rysunkami
  • wskazywanie w liczbach dwucyfrowych dziesiątek i jedności
  • malowanie ogórków zgodnie z podanymi liczbami
  • dorysowywanie brakujących fasolek tak, aby było 20
  • wyodrębnianie zbioru 10 rogalików i uzupełnianie działań
Matematyczna
18 Zabawa ruchowa przy muzyce "Pieczenie ciasta" (uczniowie naśladują poszczególne ruchy w rytm muzyki):
  • kręcenie ciasta 8x
  • otrzepywanie rąk 4x
  • otrzepywanie ubrania 4 x
  • wybijanie jajek 4x
  • ugniatanie ciasta 4x
  • wkładanie bakalii 4x
  • dekorowanie ciasta 4x
  • częstowanie ciastem w lewo i w prawo
Ruchowa
19 Wykonanie pracy plastyczno - technicznej "Dekorujemy ciasto"- technika dowolna. Plastyczna Techniczna
20 Zadanie pracy domowej: Naucz się czytać tekst "W spiżarni naszej babci..." oraz wykonaj ćw.3, K,65 i ćw.7, K.66 Ruchowa
21 Zabawa ze śpiewem "Mało nas do pieczenia chleba"- bawiący się wiążą koło, dwoje dzieci wchodzi do środka tworząc małe kółeczko. Wszyscy śpiewają posuwając się w prawą stronę śpiewając:

"Mało nas, mało nas do pieczenia chleba,
tylko nam, tylko nam ciebie tu potrzeba".

Koło zatrzymuje się, a dzieci ze środka zapraszają jedno dziecko do siebie, po czym wznawiają zabawę posuwając się w lewo. Kiedy wewnętrzne koło stanie się dostatecznie duże, następuje zmiana słów:

"Dużo nas, dużo nas do pieczenia chleba,
tylko nam, tylko nam ciebie już nie trzeba".

Wówczas wskazani kolejno uczestnicy wracają do zewnętrznego koła.
22 Pożegnanie.  


Podpis n-la prowadzącego

Opracowanie: Joanna Pionke

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 3745


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.