Katalog

Edyta Łukasiewicz
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Dni tygodnia - obliczenia kalendarzowe

- n +

Nazwy i kolejność dni tygodnia - obliczenia kalendarzowe

SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH DLA KLASY I

Cele: uczeń
- wymienia kolejne dni tygodnia
- odgrywa scenki improwizowane na podst. wiersza
- posługuje się zegarem tygodniowym określając związki czasowe
- rozwiązuje zadania tekstowe dotyczące upływu czasu
- układa rytmy do podanych zdań

Metody: pogadanka, met. ćwiczeń i zadań inspirujących, pokaz

Środki dydaktyczne: kartoniki z nazwami dni tygodnia, wiersz "Tydzień" J. Brzechwy, rekwizyty występujące w wierszu, zegar z nazwami dni tygodnia, karty pracy z zadaniami, symbole nut

Przebieg:

1. Wprowadzenie do tematu.
- N. rozpoczyna pogadankę na temat sposobów określania czasu. Na tablicy przypina tabliczki z napisami:
miesiąc   rok   godzina   tydzień
- U. odczytują je i porządkują według długości trwania danej jednostki (od najdłuższej do najkrótszej) Określają wg. tych wytycznych obecny czas.

2. Porządkowanie nazw dni tygodnia.
- U. odszukują porozwieszanych w klasie kartek z dniami tygodnia, przylepiają je sobie i tworzą uporządkowany ciąg dni tygodnia. Przedstawiają się klasie, łączą w koło i zaczynają się kręcić w koło. Pozostali odczytują nazwy dni rozpoczynając, np. od środy, czy niedzieli, sprawdzając, czy za każdym razem jest ich 7.

3. Improwizacja wiersza.
- U. odczytuje tekst, reszta dzieci zastanawia się kto i co będzie potrzebne, aby przedstawić scenki do wiersz. Następuje przydział ról, wybór rekwizytów, próbne ustawienia.
- U. odgrywają scenki do tekstu czytanego przez innego narratora. Pozostali siłą braw oceniają występ.

4. Obliczenia na zegarze.
- N. demonstruje zasadę działania zegara(tarcza z nazwami dni tygodnia i obracająca się wskazówka).
-U. siedzą w kręgu i rozwiązują praktycznie polecenia wydane przez N. np.:
- Mamy środę- jaki dzień był wczoraj, przedwczoraj, jaki będzie jutro, pojutrze, popojutrze?,
- Jest niedziela, a w czwartek mamy klasówkę - ile dni do niej zostało?,
- Dziś jest sobota, 3 dni temu Adam był u lekarza- jaki to był dzień? itp.

5. Rozwiązanie zadania.
- N. rozdaje każdemu kartę pracy z 2 zadaniami.

ZADANIE 1

Madzia była u cioci na feriach 1 tydzień i 4 dni.
Oblicz ile dni dziewczynka spędziła u cioci?

...... +...... =......

Madzia była u cioci........ dni.

ZADANIE 2

Kasia wyjechała na ferie. Jeden tydzień spędziła u babci,
a drugi u cioci. Ile dni była poza domem?
_____________________________________________

- U. analizują treść pierwszego zadania i rozwiązują je na tablicy. Karty wklejają do zeszytu, a zadanie drugie rozwiązują w domu.

6. Układanie rytmów.
- N. rozdaje dzieciom papierowe nuty.



- U. pracują w parach. Układają rytm ósemkowo- ćwierćnutowy do zapisanego na tablicy dwuwersu:

Tydzień dzieci miał siedmioro
Niech się wszyscy tutaj zbiorą.

- U. wyklaskują zbudowane rytmy. Na koniec przypominają "dzieci tygodnia".

 

Opracowanie: mgr Edyta Łukasiewicz

Wyświetleń: 11845


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.