Katalog Edyta Łukasiewicz Zajęcia zintegrowane, Scenariusze Dni tygodnia - obliczenia kalendarzoweNazwy i kolejność dni tygodnia - obliczenia kalendarzoweSCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH DLA KLASY ICele: uczeń - wymienia kolejne dni tygodnia - odgrywa scenki improwizowane na podst. wiersza - posługuje się zegarem tygodniowym określając związki czasowe - rozwiązuje zadania tekstowe dotyczące upływu czasu - układa rytmy do podanych zdań Metody: pogadanka, met. ćwiczeń i zadań inspirujących, pokaz Środki dydaktyczne: kartoniki z nazwami dni tygodnia, wiersz "Tydzień" J. Brzechwy, rekwizyty występujące w wierszu, zegar z nazwami dni tygodnia, karty pracy z zadaniami, symbole nut Przebieg: 1. Wprowadzenie do tematu. - N. rozpoczyna pogadankę na temat sposobów określania czasu. Na tablicy przypina tabliczki z napisami:
2. Porządkowanie nazw dni tygodnia. - U. odszukują porozwieszanych w klasie kartek z dniami tygodnia, przylepiają je sobie i tworzą uporządkowany ciąg dni tygodnia. Przedstawiają się klasie, łączą w koło i zaczynają się kręcić w koło. Pozostali odczytują nazwy dni rozpoczynając, np. od środy, czy niedzieli, sprawdzając, czy za każdym razem jest ich 7. 3. Improwizacja wiersza. - U. odczytuje tekst, reszta dzieci zastanawia się kto i co będzie potrzebne, aby przedstawić scenki do wiersz. Następuje przydział ról, wybór rekwizytów, próbne ustawienia. - U. odgrywają scenki do tekstu czytanego przez innego narratora. Pozostali siłą braw oceniają występ. 4. Obliczenia na zegarze. - N. demonstruje zasadę działania zegara(tarcza z nazwami dni tygodnia i obracająca się wskazówka). -U. siedzą w kręgu i rozwiązują praktycznie polecenia wydane przez N. np.: - Mamy środę- jaki dzień był wczoraj, przedwczoraj, jaki będzie jutro, pojutrze, popojutrze?, - Jest niedziela, a w czwartek mamy klasówkę - ile dni do niej zostało?, - Dziś jest sobota, 3 dni temu Adam był u lekarza- jaki to był dzień? itp. 5. Rozwiązanie zadania. - N. rozdaje każdemu kartę pracy z 2 zadaniami. ZADANIE 1 Madzia była u cioci na feriach 1 tydzień i 4 dni. Oblicz ile dni dziewczynka spędziła u cioci? ...... +...... =...... Madzia była u cioci........ dni. ZADANIE 2 Kasia wyjechała na ferie. Jeden tydzień spędziła u babci, a drugi u cioci. Ile dni była poza domem? _____________________________________________ - U. analizują treść pierwszego zadania i rozwiązują je na tablicy. Karty wklejają do zeszytu, a zadanie drugie rozwiązują w domu. 6. Układanie rytmów. - N. rozdaje dzieciom papierowe nuty. - U. pracują w parach. Układają rytm ósemkowo- ćwierćnutowy do zapisanego na tablicy dwuwersu: Tydzień dzieci miał siedmioro Niech się wszyscy tutaj zbiorą. - U. wyklaskują zbudowane rytmy. Na koniec przypominają "dzieci tygodnia".
Opracowanie: mgr Edyta Łukasiewicz Wyświetleń: 11845
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |