Wielozmysłowe doświadczanie piękna jesiennego lasu i wykorzystanie tych doznań w kompozycjach plastycznych
nagranie muzyczne "Cztery pory roku" A. Vivaldiego
wiersze o jesieni "Jesień w lesie" G. Sajdok, "Klucz żurawi" H. Szajyerowa,
"Jesienne liście" L. Staff, "Gdzie jesteś jesieni" - H. Zdzitowiecka
|
Czynności nauczyciela |
Czynności ucznia |
|
Środki dydakt. |
Część wstępna
|
Pogadanka na temat źródeł inspiracji dla malarzy, muzyków,
poetów
Nauczyciel informuje dzieci o temacie lekcji i celu wycieczki.
Ukierunkowuje ich uwagę i podaje zadania do realizacji w drodze do miejsca akcji plastycznej
|
Uczniowie podają przykłady sytuacji, bodźców, które mogą być motywem twórczości artystów
Dzieci dzielą się na grupy i przyjmują na siebie kolejne zadania
|
uczeń ponosi odpowiedzialność za wykonane zadania indywidualne i grupowe |
|
Część główna
|
Wyjście do lasu.
Nauczyciel wielokrotnie zatrzymuje grupę i wskazuje na mijane najpiękniejsze miejsca i zjawiska w przyrodzie.
Nauczyciel odwołuje się do wiedzy uczniów zdobytej na lekcjach przyrody na temat czynników wpływających na zmianę kolorytu drzew jesienią
|
Dzieci z uwagą obserwują środowisko, spontanicznie reagują i dzielą się swoimi odczuciami
Uczniowie wypowiadają się na temat zjawisk przebarwienia i opadania liści oraz zmienności jesiennej pogody
|
Uczeń dostrzeże piękno jesiennego lasu
Uczeń potrafi wykorzystać informacje z innych dziedzin wiedzy.
|
|
|
Na miejscu nauczyciel poddaje dyskusji wybór miejsca do akcji plastycznej
Nauczyciel prowadzi akcję plastyczną, inicjuje zabawy dzieci, kieruje ich uwagę na wybrane zjawiska w celu dostarczenia im jak najbogatszych i najsilniejszych doznań.
|
Dzieci podają propozycje ciekawych miejsc przedstawiając zasadność wyboru
Zmysłowe doświadczanie lasu
- Uważna obserwacja terenu.
Dzieci dzielą się swoimi spostrzeżeniami na temat wielości barw i kształtów liści.
Dostrzegają zależność słońce a barwa, słońce a doznanie estetyczne (Wpływ pogody na budowanie nastroju), słońce a rzucany cień (organizacja przestrzeni)
- Marsz bieg po zeschniętych liściach wsłuchiwanie się w ich szelest i trzask łamiących się pod butami gałązek
- Improwizacja ruchowa "Taniec wśród drzew ". Dzieci zbierają liście kołyszą się z nimi poruszane wiatrem (wcielają się w rolę liści wirują pomiędzy drzewami i dookoła własnej osi, z wyskokiem wyrzucają liście do góry, śledzą ich lot aż do upadku na ziemię. Następnie ciałem naśladują ten ruch
|
Uczeń zaangażuje się w akcję plastyczną i za pomocą wszystkich zmysłów podda się wszelkim doznaniom estetycznym
Uczeń zinterpretuje ruchem
wybrane zjawiska
przyrodnicze
|
|
|
Nauczyciel opowiada dzieciom na temat energetycznego
oddziaływania drzew oraz pozytywnego wpływu środowiska leśnego na organizm człowieka
|
Dzieci obejmują drzewa, przytulając się do pni " przejmując ich energię"
Następnie obserwują fakturę kory.
Wzrokiem dostrzegają mnogość pęknięć i różnorodność linii oraz dotykiem wyczuwają rodzaj powierzchni używając określeń
- chropowata
- szorstka
- gładka
Leżąc na liściach wsłuchują się w dobiegające odgłosy lasu
|
Uczeń dostrzeże piękno jesiennego krajobrazu, zauważy w nim wielość kształtów, barw, faktur |
|
|
Nauczyciel wprowadza do słuchania utworu muzycznego, zachęcając do malowania w wyobraźni obrazów
Prezentacja utworu "Cztery pory roku" A. Vivaldiego Jesień
|
Uczniowie z zamkniętymi oczami słuchają |
Uczeń z zaangażowaniem wysłucha utworu muzycznego |
A.Vivaldi "Cztery pory roku"
|
|
Nauczyciel pyta o wyrażenie wywołane wysłuchanym utworem. |
Uczniowie określają nastrój utworu,
zainspirowani muzyką "malują słowem" jesienne obrazy.
|
Uczeń potrafi słowami wyrazić własne emocje i doznania |
|
|
Nauczyciel rozdaje na kartkach fragmenty poezji.
Nauczyciel poleca by uczniowie odnaleźli te obrazy w okolicy.
|
Dzieci odczytują na głos wiersze i odszukują opisów dostrzeżonych już zjawisk. |
Uczeń dostrzeże piękno słowa zawarte w poezji i dostrzeże związek poezji z muzyką |
Wiersze L.Staffa
H.Zdzitowieckiej
H.Szayerowa
G.Sajdok
|
|
Nauczyciel nawiązuje do lekcji o malarstwie. Egzekwuje od dzieci wiedzę na temat rodzajów malarstwa.
Nauczyciel wraz z uczniami omawia stworzone przez dzieci obrazy.
Nauczyciel ocenia stopień zaangażowania każdego z uczniów.
|
Uczniowie w grupach poszukują najpiękniejszych zakątków leśnych, kadrują je za pomocą ramy, tworząc własne kompozycje tematyczne.
- pejzaż
- martwa natura
- scena rodzajów
Grupy kolejno prezentują swoje prace. Najciekawsze ujęcia utrwalają na kliszy aparatu fotograficznego.
|
Uczeń wykadruje ramą jesienne obrazy i utrwali je na kliszy aparatu fotograficznego. Uczeń czuje odpowiedź za wykonanie zadań grupowych
|
|
Część końcowa
|
Nauczyciel prowadzi rozmowę z dziećmi na temat specyficznej atmosfery i klimatu lasu, na temat wrażeń jakie wyniosły z obcowania z przyrodą. |
Uczniowie dzielą się swoimi refleksjami
Wymieniają czynniki składające się na swoistość leśnego środowiska
- koloryt drzew
- zapach lasu
- odgłosy dolatujące z różnych stron, tworzące "muzykę lasu" trzask łamanych gałęzi, szelest liści, wiatr wśród drzew, głosy zwierząt, śpiewy ptaków, echo, cisza.
|
Uczeń stwierdzi, iż zarówno pora roku jak i miejsce są źródłem niezwykłych doznań i mogą być inspiracją do twórczej pracy wielu artystów. |
|
Pełne omówienie prac uczniów odbędzie się na kolejnej lekcji przy użyciu dokumentacji fotograficznej.