Katalog Bartosz Tymiński Różne, Artykuły Twórcze notatki? (cz. 3)Obserwując pracujących uczniów, niejeden raz miałem możliwość utwierdzenia się w przekonaniu, że niezwykle cenią oni sobie - żeby nie powiedzieć uwielbiają trwonienie czasu na lekcjach. Kiedy już naprawdę "nie ma co robić", bo nauczyciel nie pozwala czytać książki ani gazety, nie wolno rozmawiać ani pisać listów, niektórzy uczniowie zaczynają... pisać. I to nie byle co - bo notatki! Często nie potrafią ich potem wykorzystać, równie często nie mogą ich odczytać. Trudno przekonać ucznia, że warto mieć swoje notatki. Mnie przekonało dwóch nauczycieli. Kiedy byłem w liceum, matematyczka nie korzystała z żadnych znanych nam książek - nieposiadanie zeszytu wiązało się więc z możliwością niezdania do następnej klasy. Drugim nauczycielem był historyk, który mówił niezwykle ciekawie, przekazując przy tym taką dawkę wiadomości, że po pierwszej klasówce okazało się, że bez notowania nie ma szans. Dlatego też nie będę Was przekonywał; pozostawię to nauczycielom i waszej decyzji. Pozwolę sobie jednak powiedzieć, że siedzenie i gapienie się na nauczyciela jest jedną z najmniej efektywnych metod pracy na lekcji. Dlatego też proponuję przyjęcie następującego planu działania: Ustalamy sobie cel Nie można założyć, że opanujemy umiejętność notowania w kilka dni. Nie zakładałbym również, że same chęci wystarczą. Najważniejszy jest CEL. Cel powinien być jasny i powinien zawierać planowany czas osiągnięcia celu. Ale uwaga! Podany przez Was czas musi być REALNY!!!. Każde dobrze zaplanowane działanie można rozłożyć na etapy, i to właśnie Wam proponuję. Załóżcie sobie, że:
Praca na tworzeniem czytelnych i wartościowych notatek nie jest łatwa. Trzeba być przekonanym, że są one potrzebne (zachęcam do zrobienia ćwiczenia pierwszego) . Proponuję zacząć od głównego celu i celów podrzędnych, które zostaną naniesione przez was do kalendarzy. A potem "tylko" ćwiczenia, ćwiczenia... Wszak to one czynią mistrza! Twoje cele
Opracowanie: Bartosz Tymiński Wyświetleń: 824
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |