Katalog

Bartosz Tymiński
Różne, Artykuły

Twórcze notatki? (cz. 3)

- n +

Notatki są po to, by z nich korzystać, a nie po to by czas na lekcjach zapełnić notowaniem

Obserwując pracujących uczniów, niejeden raz miałem możliwość utwierdzenia się w przekonaniu, że niezwykle cenią oni sobie - żeby nie powiedzieć uwielbiają trwonienie czasu na lekcjach. Kiedy już naprawdę "nie ma co robić", bo nauczyciel nie pozwala czytać książki ani gazety, nie wolno rozmawiać ani pisać listów, niektórzy uczniowie zaczynają... pisać. I to nie byle co - bo notatki! Często nie potrafią ich potem wykorzystać, równie często nie mogą ich odczytać.

Trudno przekonać ucznia, że warto mieć swoje notatki. Mnie przekonało dwóch nauczycieli. Kiedy byłem w liceum, matematyczka nie korzystała z żadnych znanych nam książek - nieposiadanie zeszytu wiązało się więc z możliwością niezdania do następnej klasy. Drugim nauczycielem był historyk, który mówił niezwykle ciekawie, przekazując przy tym taką dawkę wiadomości, że po pierwszej klasówce okazało się, że bez notowania nie ma szans. Dlatego też nie będę Was przekonywał; pozostawię to nauczycielom i waszej decyzji.

Pozwolę sobie jednak powiedzieć, że siedzenie i gapienie się na nauczyciela jest jedną z najmniej efektywnych metod pracy na lekcji.

Dlatego też proponuję przyjęcie następującego planu działania:

Ustalamy sobie cel

Nie można założyć, że opanujemy umiejętność notowania w kilka dni. Nie zakładałbym również, że same chęci wystarczą. Najważniejszy jest CEL.
Cel powinien być jasny i powinien zawierać planowany czas osiągnięcia celu. Ale uwaga! Podany przez Was czas musi być REALNY!!!.

Każde dobrze zaplanowane działanie można rozłożyć na etapy, i to właśnie Wam proponuję. Załóżcie sobie, że:
  • Będziecie pamiętać, że na każdych zajęciach musicie mieć zeszyt.
  • Potem, że będziecie zapisywać tematy lekcji i daty.
  • Potem, że w waszych notatkach zapanuje porządek. [ten element uważam za jeden z najistotniejszych - sprawia uczniom najwięcej problemów]
  • Następnie postarajcie się być konsekwentni, nie tylko w prowadzeniu zeszytu ale i w notowaniu.
  • Dopiero dotrzymanie czterech pierwszych założeń sprawia, że możecie przystąpić do opanowywania innych metod notowania (np. mapy myśli).

Praca na tworzeniem czytelnych i wartościowych notatek nie jest łatwa. Trzeba być przekonanym, że są one potrzebne (zachęcam do zrobienia ćwiczenia pierwszego) . Proponuję zacząć od głównego celu i celów podrzędnych, które zostaną naniesione przez was do kalendarzy. A potem "tylko" ćwiczenia, ćwiczenia... Wszak to one czynią mistrza!

Twoje cele
  1. Pamiętam o zeszytach.
  2. Zawsze zapisuję datę i temat zajęć.
  3. Porządkuję swoje notatki.
  4. Jestem konsekwentny w swoich postanowieniach dotyczących notowania.

Opracowanie: Bartosz Tymiński

Wyświetleń: 824


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.