Katalog

Katarzyna Banaszczak
Matematyka, Scenariusze

Funkcja kwadratowa, jej wykres i własności - wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego EXCEL.

- n +

Cele nauczania:

Cele dydaktyczne:

1. Uczeń poznaje pojęcia dotyczące funkcji kwadratowej i jej wykresu.

Cele praktyczne:
  1. Uczeń potrafi:
    • zbadać liczbę pierwiastków trójmianu kwadratowego;
    • znaleźć pierwiastki funkcji kwadratowej, współrzędne wierzchołka oraz policzyć sumę i iloczyn pierwiastków;
    • odczytać własności funkcji przedstawionej na wykresie;
    • wskazywać miejsca zerowe funkcji; przedziały, w których funkcja przyjmuje wartości dodatnie i ujemne; przedziały, w których funkcja jest rosnąca lub malejąca; wartość największą i najmniejszą funkcji.
  2. Uczeń doskonali umiejętność korzystania z arkusza kalkulacyjnego Excel.
Cele wychowawcze:
  1. Uczeń przyzwyczaja się do stosowania zdobytej wiedzy w praktyce.
  2. Wdrażanie uczniów do aktywnej i zdyscyplinowanej pracy na lekcji.
Metody nauczania:
  • poglądowa
  • słowna
  • aktywizująca
Zasady nauczania:
  • poglądowości
  • wiązania teorii z praktyką
Formy pracy:
  • praca w parach
  • praca grupowa
Pomoce dydaktyczne:
Przebieg lekcji

Część wstępna:
  1. Sprawy porządkowe związane ze sprawdzeniem listy obecności i zapisaniem tematu lekcji.
  2. Sprawdzenie pracy domowej.
  3. Przypomnienie pojęcia funkcji kwadratowej jako przesunięcia jednomianu o wektor.
    Część właściwa:

    1. Obejrzenie prezentacji "Funkcja kwadratowa - wykres i własności"
    2. Rozmowa na temat informacji zawartych w prezentacji. Uczniowie odpowiadają na pytania dotyczące ilości rozwiązań trójmianu kwadratowego i położenia paraboli w układzie współrzędnych.
    3. Rozwiązywanie zadań przygotowanych przez nauczyciela.
      • obliczanie ilości pierwiastków trójmianu kwadratowego;
      • tworzenie prostych formuł pozwalających na uzyskanie wymaganych odpowiedzi (zadania nr 1).
    4. Odczytywanie z wykresów własności funkcji (zadania nr 2).
    5. Rysowanie wykresów funkcji kwadratowej.

    Podsumowanie:

    1. Przypomnienie pojęć wprowadzonych na lekcji.
    2. Wyciągnięcie wniosków dotyczących zależności funkcji kwadratowej od wyróżnika i współczynnika "a".
    3. Praca domowa.

    Opracowanie: mgr Katarzyna Banaszczak
    nauczyciel matematyki
    IV LO w Tomaszowie Maz.

Wyświetleń: 7454


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.