Cele nauczania:
Cele dydaktyczne:
1. Uczeń poznaje pojęcia dotyczące funkcji kwadratowej i jej wykresu.
Cele praktyczne:
- Uczeń potrafi:
- zbadać liczbę pierwiastków trójmianu kwadratowego;
- znaleźć pierwiastki funkcji kwadratowej, współrzędne wierzchołka oraz policzyć sumę i iloczyn pierwiastków;
- odczytać własności funkcji przedstawionej na wykresie;
- wskazywać miejsca zerowe funkcji; przedziały, w których funkcja przyjmuje wartości dodatnie i ujemne; przedziały, w których funkcja jest rosnąca lub malejąca; wartość największą i najmniejszą funkcji.
- Uczeń doskonali umiejętność korzystania z arkusza kalkulacyjnego Excel.
Cele wychowawcze:
- Uczeń przyzwyczaja się do stosowania zdobytej wiedzy w praktyce.
- Wdrażanie uczniów do aktywnej i zdyscyplinowanej pracy na lekcji.
Metody nauczania:
- poglądowa
- słowna
- aktywizująca
Zasady nauczania:
- poglądowości
- wiązania teorii z praktyką
Formy pracy:
- praca w parach
- praca grupowa
Pomoce dydaktyczne:
Przebieg lekcji
Część wstępna:
- Sprawy porządkowe związane ze sprawdzeniem listy obecności i zapisaniem tematu lekcji.
- Sprawdzenie pracy domowej.
- Przypomnienie pojęcia funkcji kwadratowej jako przesunięcia jednomianu o wektor.
Część właściwa:
- Obejrzenie prezentacji "Funkcja kwadratowa - wykres i własności"
- Rozmowa na temat informacji zawartych w prezentacji. Uczniowie odpowiadają na pytania dotyczące ilości rozwiązań trójmianu kwadratowego i położenia paraboli w układzie współrzędnych.
- Rozwiązywanie zadań przygotowanych przez nauczyciela.
- obliczanie ilości pierwiastków trójmianu kwadratowego;
- tworzenie prostych formuł pozwalających na uzyskanie wymaganych odpowiedzi (zadania nr 1).
- Odczytywanie z wykresów własności funkcji (zadania nr 2).
- Rysowanie wykresów funkcji kwadratowej.
Podsumowanie:
- Przypomnienie pojęć wprowadzonych na lekcji.
- Wyciągnięcie wniosków dotyczących zależności funkcji kwadratowej od wyróżnika i współczynnika "a".
- Praca domowa.
Opracowanie: mgr Katarzyna Banaszczak
nauczyciel matematyki
IV LO w Tomaszowie Maz.