Twierdzenie sinusów jest jednym z ważniejszych twierdzeń często wykorzystywanym w różnorodnych zadaniach. Dlatego szczególnie istotne jest by uczniowie zrozumieli jego sens i umieli stosować je w potrzebnych sytuacjach.
Lekcja przeprowadzona została w klasie II TO liczącej 27 osób. Założone cele zostały zrealizowane, a dzięki wybranym metodom uczniowie pracowali aktywnie i z dużym zaangażowaniem.
Temat lekcji
Twierdzenie sinusów.
Poziom nauczania
Technikum Odzieżowe, klasa II.
Czas
jednostka lekcyjna, 45 minut.
Kompetencje
- porządkowanie i przetwarzanie informacji,
- stosowanie zdobytej wiedzy w praktyce,
- skuteczne komunikowanie się w grupie.
Cele
uczeń:
- poznaje twierdzenie sinusów,
- potrafi zastosować twierdzenie sinusów w konkretnym zadaniu.
Środki dydaktyczne
karty z przydziałami ról i grup, z zadaniami i wnioskami,
papier szary, kolorowe mazaki, magnesy, kalkulatory, kątomierze, linijki.
Metody pracy
miniwykład, metoda projektu, tarcza strzelecka.
Formy
praca grupowa i z całą klasą.
Czynności nauczyciela i uczniów |
Metody |
Formy |
Materiały |
Wskazówki |
Uwagi |
PRZYGOTOWANIE
Przed rozpoczęciem lekcji przygotuj:
- oznakowane stanowiska dla grup (załącznik nr 1)
- wycięte kartki do losowania z przydziałem dla grup
|
|
|
Załącznik nr 1 |
|
|
ZAANGAŻOWANIE
Wyjaśnij uczniom nad jakim za-gadnieniem będą pracować. Poproś uczniów o wylosowanie grup i ról. Uczniowie zajmują miejsca w swoich grupach i przedstawiają swoje role:
- prezenter - osoba prezentująca wyniki pracy na forum klasy
- pisarz - uczeń, który notuje pomysły, problemy i uwagi kolegów
- stoper - uczeń, który dba o tempo pracy
- lider - koordynuje pracę poszczególnych członków grupy
- łącznik - dostarcza materiały
|
Miniwykład "Przewodnik"
str. 255
|
Praca z całą klasą |
|
|
|
BADANIE I
Zleć łącznikom pobranie załączników nr 2 i 3. Uczniowie w grupach pracują nad przydzielonymi im zadaniami. Zwróć uwagę na właściwe zaangażowanie poszczególnych członków grup. Poproś uczniów o przygotowanie rozwiązań i wniosków dla całej klasy na dużych kartkach papieru.
|
Metoda projektu "Przewodnik",
str. 185
|
Praca w grupach |
Załącznik nr 2 i 3, kątomierz, kalkulator, papier, mazaki |
Metodę stosuj w zmodyfikowanej formie osobno dla grup A i B, C i D, E i F |
|
PREZENTACJA
Przedstawiciele poszczególnych grup prezentują efekty pracy grupy.
|
|
|
Magnesy |
Grupy A i B, C i D, E i F przypinają rozwiązania obok siebie
|
|
EWALUACJA I WNIOSKI Z PRACY
Poproś uczniów o porównanie wyników pracy poszczególnych grup. Wyjaśnijcie ewentualne wątpliwości i poprawcie błędy, jeżeli wystąpią. Ustalcie wniosek - treść twierdzenia sinusów.
|
|
Praca z całą klasą |
Załącznik nr 4 |
|
|
BADANIE II
ZASTOSOWANIE
Poproś łącznika o pobranie załącz-nika nr 5.
Uczniowie wszystkich grup pracują nad tym samym zadaniem.
Prezenter jednej z grup przedstawia rozwiązanie, a pozostali sprawdzają poprawność swoich odpowiedzi.
Przedstaw i omów uczniom pracę domową.
|
Metoda projektu |
Praca w grupach
Praca z całą klasą
|
Załącznik nr 5, kalkulatory
Załącznik nr 6
|
|
|
EWALUACJA II
Poproś przedstawicieli grupy o ocenę pracy grupy, sposobu jej organizacji i komunikacji na forum grupy.
Poproś o uzupełnienie załącznika nr 7.
|
Tarcza strzelecka "Przewodnik"
str. 238
|
|
Załącznik nr 7 |
|
|
Załącznik nr 1
A
A PISARZ
A ŁĄCZNIK
A LIDER
A STOPER
A PREZENTER
B
B PISARZ
B ŁĄCZNIK
B LIDER
B STOPER
B PREZENTER
C
C PISARZ
C ŁĄCZNIK
C LIDER
C STOPER
C PREZENTER
D
D PISARZ
D ŁĄCZNIK
D LIDER
D STOPER
D PREZENTER
E
E PISARZ
E ŁĄCZNIK
E LIDER
E STOPER
E PREZENTER
F
F PISARZ
F ŁĄCZNIK
F LIDER
F STOPER
F PREZENTER
Załącznik nr 2
INSTRUKCJA
W danym trójkącie
- zmierz długości boków i miary kątów,
- odczytaj sinusy odpowiednich kątów korzystając z załącznika nr 3,
- oblicz stosunek:
Opisz na danym trójkącie okrąg. Zmierz długość jego promienia i wyznacz 2R= .
Porównaj otrzymane wyniki i sformułuj wniosek.
Załącznik nr 2 gr. A i B
Załącznik nr 2 gr. C i D
Załącznik nr 2 gr. E i F
Załącznik nr 3
Załącznik nr 4
Twierdzenie sinusów
Jeżeli trójkąt ABC jest wpisany w okrąg o promieniu R, przy czym
Załącznik nr 5
Oblicz odległość trzech punktów leżących na okręgu o promieniu R=30cm, jeśli punkty te są wierzchołkami trójkąta o kątach
Załącznik nr 6
PRACA DOMOWA
Oblicz długości boków trójkąta mając dane:
Załącznik nr 7
TARCZA STRZELECKA
Opracowanie: Monika Ogłoza
nauczyciel matematyki
w Zespole Szkół Zawodowych Nr 2
w Końskich