1. Hasło tygodnia - "Mieszkańcy Ogrodów"
2. Tematy kolejnych ośrodków dziennych:
- Pn. - Chciany czy niechciany mieszkaniec ogrodu - kret.
- Wt. - Pożyteczna dżdżownica.
- Śr. - Poznajemy życie jeża.
- Czw. - Humor sytuacyjny i słowny.
- Pt. - W ogródku - klasowy teatrzyk.
3. Plan dnia w realizacji ośrodka dziennego. "Chciany czy niechciany mieszkaniec ogrodu - kret".
Rozmowa na temat wyglądu i trybu życia kreta na podstawie ilustracji i przeczytanego tekstu. Poznanie pozytywnych i negatywnych stron działalności kreta w ogrodzie. Śpiewanie piosenki "Kret Horacy". Rozwiązywanie zadań tekstowych. Wylepianie z plasteliny postaci kreta.
4. Cele całodziennych zajęć:
- Wiadomości - uczeń powinien:
- znać podstawowe wiadomości na temat wyglądu kreta
- znać podstawowe wiadomości na temat trybu życia kreta
- znać pozytywne i negatywne strony działalności kreta
- Stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych - uczeń potrafi:
- przeczytać tekst ze zrozumieniem
- odpowiedzieć na pytania do tekstu
- odpowiedzieć na zagadki
- rozwiązać zadania z treścią dotyczące dodawania i odejmowania w zakresie 100
- zaśpiewać piosenkę "Kret Horacy:
- inscenizować słowa piosenki ruchem
- wylepić kreta z plasteliny
- zastosować zasady gry "Kreci korytarz"
- wymienić i zapisać dni tygodnia
- Rozumie wiadomości:
- rozumie potrzebę ochrony kreta
- rozumie zasady gry "Kreci korytarz"
- Wychowawcze
- umie współdziałać w grupie
- szanuje przyrodę
- nie krzywdzi zwierząt
5. Metody pracy:
- słowna - czytanie tekstu o krecie, odpowiedzi na pytania, uczestnictwo w grze "Kreci korytarz", śpiewanie piosenki "Kret Horacy"
- oglądowa - oglądanie ilustracji przedstawiającej kreta i podziemne korytarze
- praktyczna - uzupełnienie kart pracy, uczestnictwo w zabawie "Kreci korytarz"
6. Formy pracy:
- zbiorowa - udział w rozmowach na temat wyglądu i trybu życia kreta, śpiewanie piosenki
- indywidualna - wypełnianie kart pracy, czytanie tekstu, wylepianie kreta z plasteliny
- grupowa - zabawa w "Kreci korytarz"
7. Środki dydaktyczne:
- plansza przedstawiająca kreta
- plansza do gry, przedstawiająca podziemny korytarz
- tekst "Kret"
- karta pracy
- magnetofon + kaseta
- plastelina + podkładki na ławkę
- pionki i kostki do gry
- znaczki - nagrody w zabawie
Przebieg całodziennych zajęć
L.p. |
Przebieg zajęć |
Edukacja |
1. |
- Odczytanie hasła tygodnia.
- Odczytanie przez nauczyciela zagadek:
- Mam futerko aksamitne, jak łopaty nóżki.
- Wędruję w głębi ziemi, przez ciemne długie dróżki.
- Mam bardzo małe oczy nie widzę prawie wcale, lecz w ciemnych korytarzach poruszam się doskonale.
- W aksamitnym czarnym futrze pod ziemiami chodzi, a tam gdzie szkodniki łowi, ziemia lepiej rodzi.
- Odpowiedzi dzieci na zagadki.
- Zawieszenie ilustracji przedstawiającej kreta.
|
polonistyczna |
2. |
- Rozdanie dzieciom tekstów pt. "Kret".
- ciche czytanie tekstu
- odczytanie tekstu przez wybrane dziecko
"KRET"
Kret jest niewielkim zwierzątkiem, którego długość wynosi 12 - 15 cm.
Ciało kreta ma wałeczkowaty kształt, można w nim wyróżnić: głowę z długim ryjkiem, tułów, dwie pary krótkich rąk, ogonek. Przednie nogi są grube i mocne, mają pięć palców i przypominają łopaty. Tylne nogi są cieńsze i mniejsze od przednich. Dzięki mocnym nogom i wałeczkowatemu kształtowi ciała kret może kopać korytarze. Kret jest prawie ślepy ale ma doskonały węch i słuch. Żywi się pędrakami i owadami, które żyją w ziemi i niszczą korzenie roślin. Kret kopiąc korytarze nawadnia i wietrzy ziemię. Dlatego jest zwierzęciem pożytecznym. Niestety ludzie nie lubią kreta, ponieważ podczas kopania korytarzy kret uszkadza korzenie roślin, a kretowiska niszczą trawniki.
- Rozmowa na temat wyglądu i trybu życia kreta na podstawie tekstu i ilustracji.
|
polonistyczna i środowiskowa |
3. |
- Zabawa "Kreci korytarz".
- Podział klasy na dwie grupy.
- Nauczyciel zawiesza na tablicy planszę przedstawiającą przekrój korytarzy kreta. Na początku korytarza umieszcza dwa krety (start). Aby kret mógł przejść z jednego kretowiska do drugiego, musi pokonać pewne przeszkody. Dzieci mogą mu pomóc odpowiadając na pytania.
- Grupy rzucają kostką i odpowiadają na pytania gdy kret staje na przeszkodzie. Dwoje dzieci przesuwa kreta. Wygrywa grupa której kret pierwszy dojdzie do drugiego kretowiska (meta).
Pytania do gry:
- Czym pokryte jest ciało kreta?
- Czym żywi się kret?
- Czy to prawda że kret ma doskonały wzrok?
- Co przypominają przednie nogi kreta?
- Dlaczego kret jest zwierzęciem pożytecznym?
- Jaki kształt ma ciało kreta?
- Dlaczego ludzie nie lubią kreta?
- Gdzie mieszka kret?
- Podsumowanie zabawy - wszyscy otrzymują nagrody (znaczki przyjaciela przyrody - załącznik nr 1).
|
środowiskowa |
4. |
- Śpiewanie piosenki pt. "Kret Horacy". Inscenizowanie słów piosenki ruchem.
|
muzyczno-ruchowa |
5. |
- Uzupełnianie kart pracy (załącznik nr 2).
|
polonistyczna i matematyczna |
6. |
Wylepianie z plasteliny postaci kreta.
- Oglądanie ilustracji przedstawiającej kreta
- Przygotowanie miejsca pracy.
- Wykonanie zadania.
|
plastyczna |
Załącznik 1

Przyjaciel przyrody
Załącznik 2
Imię i nazwisko
Karta pracy ucznia
ZADANIE 1
Odpowiedz na pytania:
Dlaczego jest pożyteczny? |
Dlaczego ludzie nie lubią kreta? |
1.
|
1.
|
2.
|
2.
|
ZADANIE 2
Rozwiąż zadanie:
Kret Horacy wykopał w środę 15 kopczyków. W czwartek było ich już 24. Ile kopczyków przybyło?
Odpowiedź:
ZADANIE 3
Rozwiąż zadanie:
Kret budował w ciągu dnia jedno kretowisko. Pierwsze zbudował w poniedziałek - pierwszy dzień tygodnia. Oblicz działania, a dowiesz się jakiego dnia tygodnia powstało dane kretowisko. Napisz nazwę tego dnia tygodnia.
 |
 |
 |
23 - 22 = 1 |
10 + 4 - 12 = |
19 + 1 - 16 = |
Poniedziałek |
|
|
 |
 |
 |
 |
32 + 3 - 30 = |
14 - 7 = |
33 - 30 = |
20 + 6 - 20 = |
|
|
|
|
Opracowanie: Edyta Brodowicz-Koźlak