Dziedzina aktywności ruchowej: Piłka siatkowa
Cele: Nauczanie zbicia (ataku), doskonalenie zagrywki oraz ćwiczenia ukierunkowane przygotowujące do nauczania blokowania.
Czas trwania: 45 minut
Sprzęt: piłki do mini-siatkówki i mini-koszykówki
Klasa: VI
Część lekcji |
Treść stosowanych ćwiczeń |
Czas trwania (min.) |
I. Wstępna |
- Ćwiczenia wszechstronnie rozwijające mięśnie rąk, nóg i tułowia.
- Zabawa - gra ożywiająca.
- Z rozbiegu z odbicia z dwóch nóg, naskok na cztery części skrzyni do przysiadu podpartego. Z tej pozycji wyskok w górę z lądowaniem na materac. W locie dotknięcie ugiętych kolan dłońmi.
- Skok kuczny przez cztery (pięć) części skrzyni.
|
7 - 10 |
II. Główna |
- Ustawienie w dwójkach po obydwu stronach siatki. Po paru próbach, zadaniem dzieci jest odbić 20 - 30 razy bez straty piłki.
- W tym samym ustawieniu, każde dziecko ma piłkę, jedno piłkę do siatkówki, drugie do mini-koszykówki. Piłkami do siatkówki odbijają oni raz nad głową, drugi raz do partnera. W tym czasie partner rzuca piłkę oburącz sprzed piersi kozłem pod siatkę (następnie toczeniem po podłodze, a później podaniem nogą).
- Ustawienie w dwójkach po obydwu stronach siatki. Jeden z piłką do mini-koszykówki na linii ataku, drugi w głębi boiska. Pierwszy z 2 - 3 kroków rozbiegu, z wyskoku z dwóch nóg rzuca piłkę oburącz zza głowy ponad siatką w partnera. Ten w obniżonej pozycji stara się ją złapać z równoczesnym padem w tył- przejściem do "kołyski".
- Atak ze strefy IV-tej ( z pozycji lewego ataku) z podrzutu nauczyciela.
- Gra 2:2, wymiary boiska 3m x 5m. Gra toczy się o wyłonienie zwycięskich zespołów w trzech grupach. Każde spotkanie odbywa się do przewagi 2 pkt. Wynik może być 2:0, 3:1, 4:2, 5:2, piąty punkt jest docelowy. W wyjątkowych wypadkach mecz kończy się wynikiem 5:4. Zespół, który wygrywa pozostaje na boisku. Na miejsce przegranego wchodzi drużyna, która czekała na swoją kolejkę. Po określonym czasie np. 10 - 15 min. Ustala się kolejność miejsc w grupach według ilości odniesionych zwycięstw.
|
30 - 35 |
III. Końcowa |
Podsumowanie zajęć i turnieju. |
3 - 5 |
Opracowanie: Roman Palacz