Cel ogólny: zapoznanie uczniów z mechanizmem powstawania kwaśnych deszczów i ich wpływem na nasze otoczenie.
Cele szczegółowe:
a) cel motywacyjny:
- kształtowanie pozytywnej postawy wobec przedmiotu nauczania w praktycznym działaniu
b) w zakresie wiadomości (uczeń potrafi):
- nazwać i napisać wzory kwasów występujących w kwaśnych deszczach,
- napisać reakcje otrzymywania kwasów
- zdefiniować pojęcie pH roztworu
c) w zakresie umiejętności (uczeń potrafi):
- zbadać odczyn roztworu za pomocą wskaźników
d) w zakresie postaw (uczeń potrafi):
- wykazać własną inicjatywę w działaniu
Metody:
Formy pracy:
Środki dydaktyczne:
- dyskietka z opracowaną lekcją
- notebook
- projektor multimedialny
- ekran
Przebieg lekcji:
I. Część wprowadzająca:
- sprawy organizacyjne,
- nawiązanie do tematu lekcji
II. Część właściwa:
- Krótka informacja o powstawaniu kwaśnych deszczów.
- Analiza plakatu: jak powstają kwaśne deszcze.
- Omówienie szkodliwości działania związków siarki i azotu.
- Źródła związków siarki i azotu.
- Analiza plakatu: jak kwaśne deszcze wpływają na rośliny i zwierzęta.
- Zapisanie reakcji otrzymywania kwaśnych deszczów.
- Omówienie źródeł zanieczyszczeń - analiza plakatu i tabelki.
- Przypomnienie modeli kwasów występujących w kwaśnych deszczach.
III. Część podsumowująca:
IV. Zadanie pracy domowej.
Używając wyciągu z czerwonej kapusty, wykryj w której zlewce znajduje się woda z kwaśnego deszczu.
Opracowanie: mgr inż. Teresa Lechocińska - Ciupa