Katalog

Lucyna Mijal
Różne, Scenariusze

"Jaka to książka, jaki to obyczaj" (konkurs z nagrodami pod choinką).

- n +

Scenariusz szkolnego spotkania opłatkowego, które odbyło się w Szkole Podstawowej Nr 34 w Lublinie dnia 21.12.2000r.

Komentarz wstępny

Niniejszy scenariusz skonstruowany jest na zasadzie konkursu. Pomysł narodził się z wielu przesłanek, min.:
  • zastosowanie nowej formuły szkolnego spotkania opłatkowego
  • współuczestnictwo w realizacji ścieżki czytelniczej SP 34
Dyscypliny konkursowe są dwie: prezentacja obyczajów świąt Bożego Narodzenia poprzez scenki pantomimiczne oraz fragmenty literackie czytane przez lektorów. Dalej w scenariuszu będą nazywane odpowiednio:
  • scenka
  • literatura
Po każdej prezentacji nagrodę otrzymuje osoba, która trafnie rozpozna i nazwie prezentowany obyczaj świąteczny lub poda poprawnie tytuł i autora książki, z której pochodzić będzie dany fragment. Kolejne etapy spotkania - konkursu zamykać będą kolędy w wykonaniu chóru szkolnego.

Jednak w dobrej atmosferze miło jest zaprosić do kolędowania wszystkich obecnych; nauczycieli, uczniów, innych pracowników szkoły.

Cele:
  • ukazanie bogactwa i piękna polskich obyczajów wigilijnych
  • wykazanie korzyści płynących ze znajomości literatury
  • kształtowanie postawy współuczestnictwa w tworzeniu atmosfery spotkania społeczności szkolnej
Scenografia:

Horyzont w ciemnym kolorze (granat, bordo, ciemna zieleń), na nim symboliczna dekoracja z gwiazdą betlejemską, napis związany ze świętami Bożego Narodzenia wykonane tylko białym kolorem. Z prawej strony sceny możliwie duża, ładnie ubrana choinka z lampkami i atrapami podarków. Z lewej strony stół wigilijny z opłatkiem, świecą ze stroikiem oraz kilkoma naczyniami z nagrodami, kilka krzeseł dla aktorów, w głębi sceny jest miejsce dla chóru.

Rekwizyty:
  • kępka siana
  • nakrycia stołowe
  • dwa plakaty - menu; a) coca - cola, hamburger Big Mac z podwójnymi frytkami, lody z polewą czekoladową, b) barszcz czerwony, pierogi z grzybami, ryba w galarecie, kluski z makiem, kompot z suszonych owoców
  • dwie duże maski osła i barana wykonane z brystolu
  • śpiewniki z kolędami
  • atrapy podarków pod choinkę (około pięć sztuk) , starannie zapakowane
  • nagranie dzwonów kościelnych, wzywających na pasterkę
  • miski wypełnione jabłkami, cukierkami, piernikami, rodzynkami, orzechami.
Udział biorą:
  1. dwie osoby prowadzące program i konkurs (np..Iza i Ela)
  2. w zależności od koncepcji, odpowiednia ilość aktorów przedstawiających scenki
  3. dwie osoby do rozmowy osła i barana, te same osoby mogą zaprezentować plakaty z menu (np. Janek i Jurek)
  4. lektorzy - pięć osób (lektor A, B, C, D, E)
  5. chór
IZA:
"Święta, święta, dobry wspólny czas,
wielka radość niech połączy nas.
Już się gwiazdy pozapalały,
Będzie szczęście z nami rok cały."

(W.Chotomska: Kolęda domowa, fragm.)

ELA: Witamy serdecznie Dyrekcję, nauczycieli, wszystkich pracowników naszej szkoły oraz Was koleżanki i koledzy na naszym tradycyjnym spotkaniu przedświątecznym. Pragniemy i życzymy tego wszystkim by spotkanie to przebiegło w miłej i serdecznej atmosferze.

IZA: Oderwijmy się na chwilę od kłopotów dnia codziennego, posłuchajmy fragmentów pięknej literatury, pośpiewajmy wspólnie kolędy, przypomnijmy niektóre zwyczaje, tak bardzo charakterystyczne dla polskiego Bożego Narodzenia.

CHÓR: Wśród nocnej ciszy

ELA: Dziękujemy chórowi i publiczności. Teraz zobaczycie trzy scenki, w których ukryte są świąteczne obyczaje, kto odgadnie trafnie będzie mógł poczęstować się przy wigilijnym stole. Zapraszamy aktorów!
  1. scenka pt. "pierwsza gwiazda"
  2. scenka pt. "siano pod obrusem"
  3. scenka pt. "miejsce dla gościa"
CHÓR: Z narodzenia Pana

IZA: (udziela głosu zgłaszającym się, wskazuje zwycięzców, zaprasza na poczęstunek do stołu)
Gratulujemy wygranym i zapraszamy do następnej konkurencji. Oto dwa fragmenty tekstów, należy podać tytuł oraz nazwisko i imię autora.

Lektor A: "I oto siedziała pod najpiękniejszą choinką; była ona jeszcze wspanialsza i piękniej ubrana niż choinka u bogatego kupca, którą ujrzała przez szklane drzwi podczas ostatnich świąt; tysiące świeczek płonęło na zielonych gałęziach, a kolorowe obrazki, takie jakie zdobiły okna sklepów, spozierały ku niej.....wyciągnęła do nich obie rączki .....mnóstwo światełek choinki wzniosło się ku górze, coraz wyżej i wyżej i oto ujrzała ona, że były to tylko jasne gwiazdy, a jedna z nich spadła właśnie i zakreśliła na niebie długi błyszczący ślad."

(J.Ch. Andersen, Dziewczynka z zapałkami)

Lektor B: "Najpierw był buraczany kwas gotowany na grzybach z ziemniakami całymi, a potem przyszły śledzie w mące obtaczane i smażone w oleju konopnym, później zaś pszenne kluski z makiem, a potem szła kapusta z grzybami, olejem również omaszczona, a na ostatek podała ..... przysmak prawdziwy, bo racuszki z gryczanej mąki z miodem zatarte i makowym oleju upróżone, a przegryzali to wszystko prostym chlebem, bo placka ni strucli, że z mlekiem i masłem były, nie godziło się jeść dnia tego."

(w. Reymont, Chłopi)

CHÓR: Dzisiaj w Betlejem

ELA: (wskazuje zwycięzców, zaprasza po nagrody)
Znowu zapraszamy do obejrzenia trzech scenek w wykonaniu naszych aktorów pontomimistów; zastanówcie się dobrze co one przedstawiają.
  1. tradycyjne potrawy (chłopcy prezentują dwa plakaty z menu, należ wskazać menu świąteczne)
  2. dzielenie się opłatkiem
  3. ludzka mowa zwierząt w noc wigilijną (Janek i Jurek w maskach zwierząt przeprowadzają rozmowę o życiu w szkole)
CHÓR: Gdy śliczna Panna

IZA: (wskazuje dobre odpowiedzi, zaprasza ich autorów do stołu z nagrodami) Prosimy teraz o wysłuchanie następnych fragmentów literackich oraz podanie tytułu i autora.

Lektor C: "Ruszyli pięknym korowodem i by nie zniknąć za prędko, trzy razy okrążyli maleńką scenę.
Przez ten czas widzowie przechylali się na tę stronę i na tę, aby jedni przez drugich oglądać swoje dzieci.
- Patrzcie, patrzcie - mówili - Wicek!
- Tam w tej czapie - kto to? To Władzio?
- Widzisz Nacię?
- A ten czarny taki?
- To król murzyński.
- Przecież to Leon. Rany Boskie! Żeby się tak odmienić!
- Tam idzie Felek. Widzę go.
- A gwiazdę to niesie mój Stefan. Od razu mówił, że najpierw będzie trąbić, a potem, że ma nieść gwiazdę......
Korowód znikł z hałasem za drzwiami. Tam wszyscy runęli na łeb, na szyję do szatni, żeby się poprzebierać na drugą część.
- Uważaj - krzyczał anioł - bo mi złamałeś skrzydło!
- Przedziurawiłeś gwiazdę! Kto ją będzie zlepiał?
- Ady, ady! - anielski płaszcz się drze!...
- Prędzej, prędzej, prędzej! - nagliła pani."
(M. Dąbrowska, Marcin Kozera)

Lektor D: "- Tyś gospodynią, ....., to prawo twoje rozdzielić między wszystkie. Darzyć ci się będą lepiej i nie chorować......, połamała opłatek na pięć części i przychylając się nad każdą krową, czyniła krzyż święty między rogami, a wtykała po kawałku w gembule, na szerokie, ostre ozory."

(W. Reymont, Chłopi)

CHÓR: Gdy się Chrystus rodzi

ELA: (wskazuje autorów poprawnych odpowiedzi, zaprasza po nagrodę)
Zobaczymy teraz ostatnie trzy scenki prezentujące nasze wigilijne zwyczaje, pamiętajcie, że pantomima nie jest łatwą sztuką. Myślę, że potraficie docenić trud naszych aktorów.
  1. kolędowanie po wieczerzy
  2. upominki pod choinką
  3. pasterka
CHÓR; Cicha noc

IZA; (wskazuje zwycięzców, zaprasza do przyjęcia nagród)
Pozostał nam do wysłuchania ostatni fragment literacki. Myślę, że poradzicie sobie z nim równie dobrze jak do tej pory.

Lektor E: "- Chyba tylko to święto uroczyste mogło cię skłonić do wzniesienie toastu za człowieka tak odrażającego, jak pan ..... . Wiesz przecież, Robercie, że on jest taki. Ty sam wiesz o tym najlepiej.
- Kochanie - powtórzył Bob łagodnie - przecież mamy dziś Boże Narodzenie.
- Wypiję jego zdrowie tylko przez wzgląd na ciebie i na to nasze święto radosne - odparła pani Cratchit. - Niech więc żyje długie lata. Życzę mu Wesołych Świąt i Szczęśliwego Nowego Roku. Wyobrażam
sobie jaki jest wesoły i jaki szczęśliwy!
Za przykładem matki dzieci wypiły zdrowie pana ....."

(K. Dckens, Opowieść wigilijna)

ELA: (wskazuje pierwszą osobę, która podała poprawną odpowiedź, zaprasza do stołu po nagrodę)

CHÓR: Hej w dzień narodzenia

IZA: Gratulujemy wszystkim zwycięzcom naszych konkursów, chylimy czoła przed waszym zmysłem obserwacji oraz znajomością literatury klasycznej. Dziękujemy koleżankom i kolegom, którzy z takim oddaniem zaprezentowali treść konkurencji.

ELA: Mamy nadzieję, że czas spędzony z nami wydał się wam dobry, pogodny i pożyteczny.
Niewiele dzisiaj zachowało się z prastarych obyczajów, ale ubierzmy w ten wieczór choinkę, zapalmy świece, przykryjmy stół świeżym obrusem, wybaczmy nieprzyjaciołom.

IZA: Bądźmy sercem i myślą z bliskimi i pomimo zmęczenia bądźmy w tym dniu dla siebie mili i uśmiechnięci.
Kontynuowanie tych tradycji jest największą potrzebą ludzką.
ELA i IZA razem: WESOŁYCH ŚWIĄT !

CHÓR: Choć tyle żalu w nas (podczas wykonywania pieśni, chór formuje jeden wielki krąg z całą publicznością).
Wyświetleń: 1255


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.