Cel hospitacji: Sprawdzenie umiejętności zapisywania wzorów i reakcji chemicznych.
Standard: Uczeń posługuje się językiem symboli i zapisuje związki za pomocą równań.
Wskaźniki:
- Czy uczeń zna symbole chemiczne?
- Czy potrafi zapisać wzory soli?
- Czy zna wzory kwasów i zasad?
- Czy ustala wzory związków na podstawie wartościowości?
- Czy zapisuje reakcje chemiczne przy pomocy równania?
- Czy bilansuje równania reakcji?
- Czy potrafi formułować wnioski?
Temat lekcji: Reakcje zobojętniania jako jeden ze sposobów otrzymywania soli.
Cel ogólny: Uczeń zapisuje równania reakcji zobojętniania.
Cele operacyjne:
- uczeń zna symbole chemiczne
- zna wzory kwasów i zasad
- określa wartościowość metalu na podstawie wzoru zasady lub położenia w układzie okresowym
- określa wartościowość reszty kwasowej na podstawie wzoru kwasu i tabeli rozpuszczalności
- zapisuje reakcje kwasów z zasadami za pomocą równań
- bilansuje równania
- definiuje reakcję zobojętniania
- nazywa otrzymane sole
- uzasadnia nazwę reakcji zobojętniania
- formułuje spostrzeżenia i wnioski
Metody pracy, formy, techniki:
- praca w grupach
- praca indywidualna
- burza mózgów
- praca pod kierunkiem nauczyciela
- praktyczna
Środki dydaktyczne:
- odczynniki chemiczne: HCL, NaOH, fenoloftaleina, woda, palnik spirytusowy, szkło laboratoryjne
- karty pracy zał.nr.1,zał.nr.2
- modele kulkowe atomów
- tablice graficzne
Ogniwa lekcji |
Przebieg lekcji |
Kształcone umiejętności |
Wskaźnik |
I. Wprowadzenie |
1. Lekcja rozpoczyna się od przypomnienia wiadomości o kwasach i wodorotlenkach
2. Uczniwie otrzymują karty pracy indywidualnej zał.nr.1(praca indywidualna)
- podpisują wzory kwasów, zasad i soli
- dopasowują wzory do nazw soli
Uczniowie, którzy najszybciej wykonają zadanie otrzymują oceny - burza mózgów
3. Zapisanie tematu lekcji.
Reakcja zobojętniania jako jeden ze sposobów otrzymywania soli.
|
Umiejętność posługiwania się nazewnictwem i wzorami chemicznymi
Nazywanie soli
|
Czy uczeń zna symbole chemiczne?(1)
Czy uczeń zna wzory kwasów i zasad?(3)
Czy uczeń potrafi zapisać wzory soli?(2)
|
II. Część główna |
1. Pokaz doświadczenia; Reakcja kwasu chlorowodorowego z zasadą sodową w obecności fenoloftaleiny. Odparowanie produktu reakcji. (Praca pod kierunkiem nauczyciela)
2. Pytania pomocnicze:
- Dlaczego pod wpływem kwasu nastąpiło odbarwienie roztworu?
- Jaka substancja uległa odparowaniu?
- Jaka substancja mogła powstać?
3. Zapisanie równania reakcji na tablicy w formie cząsteczkowej i jonowej. Wyjaśnienie zasad bilansowania.
4. Omówienie schematu innej reakcji zobojętniania na tablicy graficznej i jej interpretacja.
5. Podanie przykładów kilku reakcji kwasów z zasadami
6. Praca w grupach - każda grupa otrzymuje karty pracy z trzema poleceniami dotyczącymi innych związkó (zał.nr.2)
- Z podanych wzorów kwasów i zasad otrzymaj sole w reakcji zobojętniania
- Zbilansuj otrzymane równania pamiętając o uzgodnieniu wzoru soli na podstawie wartościowości
- Nazwij substancje biorące udział w reakcji
- Wykonaj model kulkowy otrzymanej soli
|
Formułowanie spostrzeżeń i wniosków.
Definiowanie i uzasadnianie reakcji zobojętniania
Interpretacja równań reakcji
Umiejętność określania wartościowości metalu na podstawie wzoru zasady i układu okresowego.
Umiejętność określania wartościowości reszty kwasowej na podstawie wzoru kwasu, tablicy rozpuszczalności.
Zapisywania reakcji kwasów z zasadami za pomocą równań.
Bilansowania równań
|
Czy potrafi formułować wnioski?(7)
Czy zna symbole?(1)
Czy zna wzory kwasów zasad i soli(2,3)
Czy uczeń zna wzory kwasów i zasad?(3)
Czy zapisuje reakcje chemiczne przy pomocy równań? (5)
Czy bilansuje równania reakcji?(6)
Czy ustala wzory związków na podstawie wartościowości?(4)
|
III.Część końcowa |
1. Podsumowanie.
Ewaluacja pracy w grupach. Wystawienie ocen.
2. Zadanie domowe.
Uzupełnij reakcje chemiczne. W miejsce liter wstaw odpowiednie wzory związków chemicznych.
A + B -> CuSO4 + H2O
NaOH+ H3PO4 -> C + D
Mg(OH)2 + H2S -> E + F
X + Y -> CaCO3 + 2Z
|
Definiowanie reakcji zobojętniania |
|
Załączniki nr 1 i nr 2
Opracowanie: mgr inż. Ewa Matys