Katalog Andrzej Saferna, 2010-03-12 wieprz Wychowanie fizyczne, WSO Przedmiotowy system oceniania z wychowania fizycznegoPRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO Ocena osiągnięć edukacyjnych ucznia na zajęciach wychowania fizycznego - tematyka, sposoby, formy. Wiadomości: - Przepisy gier zespołowych oraz zasad innych form ruchowych i ich zastosowanie w sytuacjach praktycznych - rola uczestnika, organizatora, sędziego(obserwacja, test) - Rola i wpływ aktywności ruchowej na organizm człowieka, jego zdrowie, samokontrola, samoocena, zasady funkcjonowania organizmu, regeneracji sił i czynnego odpoczynku, zapobieganie chorobom i uzależnieniom - wiadomości teoretyczne i ich zastosowanie praktyczne ( obserwacja, rozmowa z uczniem) - Prowadzenie przez ucznia krótkich form ruchowych np. rozgrzewki (obserwacja) - Wiadomości z zakresu kultury fizycznej i sportu i różne formy dzielenia się nimi i ich promocji np. wykonanie gazetki, referat. Umiejętności: - Sprawdzian praktyczny umiejętności technicznych ucznia w formie ćwiczeń oraz innych zadań ruchowych (obserwacja) - poprawność wykonywania elementu technicznego, płynność przebiegu ćwiczeń, stopień trudności, indywidualny postęp w opanowaniu danego elementu, - Umiejętność zastosowania poznanych elementów technicznych i taktycznych w praktyce np. grze (obserwacja) - Umiejętność dokonania przez ucznia diagnozy własnych umiejętności ruchowych (obserwacja, rozmowa z uczniem) Poziom sprawności fizycznej i jej postęp: - Indeks sprawności fizycznej – siła ramion, gibkość, wytrzymałość, siła mięśni brzucha, skoczność, szybkość (obserwacja, ocena punktowa, analiza wyników, rozmowa z uczniem-diagnoza własna ucznia) - Sprawdzian praktyczny z zakresu lekkiej atletyki -bieg, rzut, skok (obserwacja, analiza wyników, rozmowa z uczniem- diagnoza własna ucznia) - Inne formy oceny- np. wyniki w startach w zawodach sportowych Zachowania i postawy: - aktywność, sumienność, systematyczność, przestrzeganie zasad fair play, współpraca z grupą, dyscyplina podczas zajęć, przestrzeganie zasad bezpieczeństwa, przygotowanie do zajęć (obserwacja)- postawa wobec siebie i innych - udział w zajęciach lekcyjnych, pozalekcyjnych i szkolnym życiu sportowym, zawodach sportowych, aktywność sportowa i turystyczna ( obserwacja , rozmowa z uczniem) - postawa wobec wychowania fizycznego Wymagania edukacyjne niezbędne do uzyskania poszczególnych ocen. Ocena celująca; 1. Bardzo dobra frekwencja i wysoka kultura osobista na zajęciach.. 2. Celująca aktywność w życiu sportowym na terenie szkoły, lub w innych formach działalności związanych z kulturą fizyczną (kluby sportowe). Uczestnictwo i zajmowanie punktowanych miejsc na zawodach międzyszkolnych. 3. Spełnienie wszystkich kryteriów na ocenę bdb. Ocena bardzo dobra; 1. Dobra frekwencja na zajęciach. Wysoka kultura osobista. 2. Aktywność, zaangażowanie i stosunek do wychowania fizycznego nie budzą zastrzeżeń. Aktywny udział w zajęciach sportowych, zawodach- odpowiedni do swojego wieku i poziomu sprawności. Bardzo dobra sprawność fizyczna i systematyczne jej doskonalenie. Posiadanie dużych wiadomości na temat przepisów i dyscyplin sportowych, oraz umiejętne ich wykorzystanie. 3. Bardzo dobre i dobre oceny ze sprawdzianów umiejętności i motoryczności oraz zaliczenie ich w terminie. Ocena dobra: 1. Uczeń opanował materiał programowy. 2. Dysponuje dobrą sprawnością motoryczną, ćwiczenia wykonuje prawidłowo, lecz z małymi błędami technicznymi. 3. Posiadane wiadomości potrafi wykorzystać w praktyce przy pomocy nauczyciela. 4. Postawa społeczna i stosunek do kultury fizycznej nie budzi większych zastrzeżeń. Ocena dostateczna: 1. Uczeń opanował materiał programowy na przeciętnym poziomie. 2. Dysponuje przeciętną sprawnością fizyczną, ćwiczenia wykonuje niepewnie oraz z błędami technicznymi. 3. Wykazuje małe postępy w motoryce, umiejętnościach i wiadomościach. 4. Przejawia braki w zakresie wychowania społecznego, w postawie i stosunku do kultury fizycznej Ocena dopuszczająca: 1. Uczeń opanował materiał programowy w stopniu minimalnym i ma duże zaległości. 2. Ćwiczenia wykonuje niechętnie z dużymi błędami technicznymi. 3. Posiada małe wiadomości, nie jest pilny i wykazuje małe postępy w usprawnianiu. Uczeń nie wypełniający wymagań na ocenę dopuszczającą otrzymuje ocenę niedostateczną. Zasady ogólne 1. Dłuższe zwolnienie z ćwiczeń na zajęciach wymaga udokumentowania zaświadczeniem lekarskim. W wypadku krótkotrwałej niedyspozycji zwolnienia dokonuje się na wniosek rodzica. 2. Uczeń odmawiający reprezentowania szkoły w zawodach nie może mimo wysokich ocen otrzymać oceny końcowej wyższej niż bardzo dobra. 3. Za 100% przygotowanie do każdej lekcji przy ustalaniu oceny śródrocznej i końcoworocznej uczeń otrzymuje dodatkową, bieżącą ocenę celującą. 4. W celu podniesienia kultury języka i walki z agresją słowną wprowadza się obowiązującą zasadę na zajęciach: w przypadku używania wulgarnych i obraźliwych słów przez ucznia, pomimo upomnień nauczyciela, uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną za aktywność na lekcji i niesportowe zachowanie. W stosunku do uczniów nie przestrzegających powyższego punktu nauczyciel wychowania fizycznego będzie wnioskować do wychowawców o obniżenie oceny z zachowania. 5. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego w szczególności bierze się pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć. 6. W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas określony z zajęć wychowania fizycznego. Decyzję o zwolnieniu ucznia z zajęć z wychowania fizycznego podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza specjalistę na pisemny wniosek rodzica. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "zwolniony”. Tryb i forma uzyskania wyższej niż proponowana oceny końcoworocznej W terminie przewidzianym w Statucie Szkoły nauczyciel ustala proponowaną ocenę końcoworoczną. Informację o ocenie przedstawia uczniowi oraz jego rodzicowi. Sposobem uzyskania wyższej niż proponowana przez nauczyciela oceny końcoworocznej jest komisyjny egzamin sprawdzający, o który uczeń lub jego rodzic pisemnie występuje do dyrektora szkoły w terminie ustalonym w Statucie Szkoły. Zapoznałem się z systemem oceniania z wychowania fizycznego Podpis ucznia : Podpis rodzica: Wyświetleń: 2056
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |