Katalog

Małgorzata Biernat-Osowska, 2010-03-19
Chełm

Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Ja i moja rodzina - teraźniejszość i przyszłość. Scenariusz lekcji wychowawczej.

- n +

Cele:
• zdefiniowanie terminu ‘rodzina’

Cele operacyjne:
• uczeń uświadamia sobie, że prawie każda rodzina odbiega od definicji idealnej rodziny;
• poznaje błędy wychowawcze i ich przyczyny;
• układa katalog zasad, które powinny obowiązywać w rodzinie.

Metody i formy pracy z uczniami:
• Pogadanka
• Dyskusja
• Burza mózgów
• Wykład
• Praca w grupach
• Autoprezentacja

Środki dydaktyczne:
• Tablica
• Szary papier
• Pisaki


Scenariusz ten przeznaczony jest do realizacji w pierwszej klasie szkoły ponadgimnazjalnej. Porusza trudny, niemniej jednak bardzo ważny temat dla każdego młodego człowieka – rodzinę. Wychowawca razem z młodzieżą próbuje zrozumieć zasady funkcjonowania w rodzinie, relacje między poszczególnymi osobami, błędy powielane z pokolenia na pokolenie oraz sposoby uniknięcia ich w przyszłości. Ze względu na złożoność i delikatność problemu może się okazać, ze uczniowie niezbyt chętnie będą się otwierać i dyskutować na ten temat, jednak na pewno będą słuchać i na tyle, na ile mogą sobie pozwolić, będą brać udział w dyskusji.


Przebieg lekcji:
1. Powitanie i zapoznanie z tematem i celami lekcji.
2. Nauczyciel prosi uczniów, żeby zaprezentowali siebie i swoją rodzinę. W celu dodania odwagi może jako pierwszy przedstawić siebie. Niektórzy uczniowie mogą niechętnie mówić o swojej rodzinie. Nauczyciel daje uczniom swobodę: mówisz tyle, ile chcesz.
3. Burza mózgów – na środku tablicy nauczyciel zapisuje słowo RODZINA. Następnie uczniowie mówią te wyrazy, które kojarzą im się z rodziną: wspólnota, zaufanie miłość, zrozumienie, troska itp. Zapisujemy te skojarzenia z jednej strony tablicy, druga połowa na razie zostaje pusta. (Być może któryś z uczniów wymieni jakąś cechę negatywną, np. kłótnie, na razie na tablicy zapisujemy tylko cechy pozytywne, mówimy uczniom, że do tego wrócimy.)
4. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, każda grupa na kartonie próbuje stworzyć słownikową definicję rodziny. Grupy odczytują swoje definicje.
5. Teraz nauczyciel zwraca uwagę, że nasze propozycje wypisane na tablicy i definicje stworzone w grupach to jest ideał, który jednak w rzeczywistości rzadko występuje. Prosi uczniów, by podali negatywne skojarzenia z rodziną, np. kłótnie, patologia, przemoc, nienawiść, toksyczność, zazdrość, itp. i zapisuje na tablicy po drugiej stronie.
6. Nauczyciel przeprowadza kilkuminutową pogadankę na temat trudnych sytuacji w rodzinie, znacznie odbiegających od ideału. Stara się zwrócić uwagę na powtarzalność negatywnych zjawisk (z pokolenia na pokolenie), mówi, że trzeba być tego świadomym i starać się nie popełniać tych samych błędów w przyszłości.
7. Praca w grupach: uczniowie próbują ułożyć dekalog dotyczący życia w rodzinie.
8. Prezentacja dialogów z omówieniem poszczególnych punktów.
9. Podsumowanie i wnioski.
10. Pożegnanie.

Wyświetleń: 4748


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.