![]() |
![]() |
Katalog Mirosława Czyż, 2010-03-19 Września Zajęcia zintegrowane, Projekty edukacyjne Projekt " Z ekologią na ty"Autor: Mirosława Czyż Inspiracją do napisania przeze mnie projektu « Z ekologią na ty» było kształtowanie postaw proekologicznych u dzieci. Edukacja ekologiczna powinna być świadomą i zamierzoną działalnością nauczycieli i rodziców. Wiem, że działania nauczycieli są niepowtarzalną szansą kształtowania przyjaznych naturze postaw. Ważne jest, aby w ten proces angażować także rodziców, którzy są niepodważalnym autorytetem dla dziecka w młodszym wieku szkolnym. Projekt « Z ekologią na ty» realizowany był poprzez różne formy ( wycieczki, wystawki, inscenizacje, konkursy, zajęcia plastyczne i techniczne, muzyczne itp.) SSP Kaczanowo, Rok szkolny 2008/2009, Termin realizacji: marzec-kwiecień 2009r. Wstęp Edukacja ekologiczna dzieci jest niezwykle ważna w uświadomieniu potrzeby i konieczności ochrony środowiska. Uwrażliwiając je od samego początku ich edukacji na potrzeby środowiska, bogacenie ich wiedzy o zależnościach zachodzących, wskazywanie piękna i różnorodności przyrody ma uzmysłowić małym obywatelom jak wiele zależy od człowieka, od nich samych. Świat ludzi to przede wszystkim ich środowisko przyrodnicze. Jest ono bezpośrednio odpowiedzialne za prawidłowe funkcjonowanie organizmów i ich rozwój. Początkowo człowiek żył i działał w harmonii z przyrodą, ale z biegiem czasu jego wymagania rosły i coraz bardziej zaspokajając swoje potrzeby, człowiek doprowadził do degradacji środowiska przyrodniczego. Korzystanie z darów natury jest dla człowieka koniecznością. Właściwie nie ma on wyboru. Jest zmuszony oddychać powietrzem, które go otacza, pić wodę, która jest mu dostępna i żyć w krajobrazie, jaki roztacza się wokół niego. Edukacja ekologiczna jest poważnym zadaniem, gdyż dziecko z jednej strony jest narażone na oddziaływanie zanieczyszczeń środowiska, a z drugiej strony jest świadkiem i obserwatorem zmian, jakie w tym środowisku zachodzą. Dlatego już od najmłodszych lat należy prowadzić działania edukacyjne zmierzając do kształtowania odpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego, tworzenia gotowości działania w celu ochrony środowiska i powstawania więzi z przyrodą. Gdy człowiek już jako dziecko pozna problematykę gospodarki odpadami oraz jej znaczenie dla ekosystemu, to wówczas kształtuje się zupełnie inny stosunek do środowiska. Dla nauczycieli nauczania zintegrowanego należy zasianie ekologicznego ziarenka, które przy odpowiedniej pielęgnacji zaowocuje u dorosłego człowieka odpowiedzialnością za losy naszego środowiska. Projekt edukacyjny„Z ekologią na ty” jest adresowany dla uczniów klas I- III. Daje on możliwość zaangażowania się większej liczbie uczniów oraz pokazuje na zewnątrz ich inicjatywę. Ma on charakter zespołowy, realizowany jest przez uczniów i nauczycieli. Ma na celu ożywienie życia szkoły, uświadomienie potrzeby i konieczności ochrony środowiska, wytworzenie mody na ekologiczny styl życia, uwrażliwienie na piękno przyrody poprzez bezpośredni z nią kontakt. Każdej klasie przydzielone są zadania do realizacji. Oprócz wszystkich zadań przygotowana zostanie inscenizacja:„ XXI wiek- w Stumilowym lesie”. Projekt trwa 6 tygodni: od początku marca do 22 kwietnia. Podsumowanie jego odbędzie się 22 kwietnia, kiedy to przypada Światowy Dzień Ziemi. Wtedy odbędzie się prezentacja osiągnięć wszystkich uczestników. Ideą projektu jest wpojenie dzieciom pewnych zasad dotyczących ochrony środowiska. Uczniowie będą mogli zaprezentować przygotowane wiersze, piosenki, inscenizacje i prace plastyczne. W tym dniu dzieci przejdą„zielonym korowodem” po ulicach Kaczanowa, przy dźwiękach eko- instrumentów. zaprezentują także modę ekologiczną. Stroje zostaną wykonane z elementów odpadowych. Cele główne w realizacji projektu to: kształtowanie właściwych postaw człowieka wobec przyrody poznawanie podstawowych pojęć ekologicznych poszerzenie wiedzy uczniów na temat stanu naszego środowiska i zagrożeń jakie niesie ze sobą cywilizacja uczenie się mądrego korzystania z zasobów natury rozbudzanie i podnoszenie świadomości ekologicznej czynna ochrona przyrody wytworzenie mody na ekologiczny styl życia wyrabianie nawyku porządku i oszczędnego korzystania z materiałów uświadomienie potrzeby ochrony środowiska poznanie metod walki ze śmieciami oraz kształtowanie nawyku segregowania odpadów rozwijanie sprawności ruchowej poprzez gry, zabawy ruchowe i ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem plastikowych butelek i opakowaniach po jogurcie rozwijanie kreatywności dzieci wiejskich Umiejętności kluczowe, które przeświecały realizacji projektu to: obserwowanie pozytywnych i negatywnych zmian zachodzących w przyrodzie w przyrodzie w wyniku ingerencji człowieka umiejętne przekazywanie pozytywnych, ekologicznych wartości ludziom z najbliższego otoczenia umiejętne słuchanie i wyciąganie wniosków wykorzystywanie znajomości form ochrony przyrody występujących w okolicy umiejętne prezentowanie własnych osiągnięć rozwijanie problemów w sposób twórczy Metody, które zastosowane zostały w realizacji projektu: podająca, dyskusja, pogadanka,„ burza mózgów”, przygotowanie inscenizacji, zbieranie informacji, słuchanie piosenek i tekstów o tematyce ekologicznej, zastosowanie różnych technik plastycznych, praca w grupach, ankieta do dzieci, ankieta do rodziców. Środki dydaktyczne i środki realizacji: duże arkusze papieru, markery, albumy, materiały odpadowe ( puszki, butelki plastikowe, opakowania po jogurtach itp), płytoteka, sprzęt audio- video, kserokopiarka, czasopisma ( AURA EKOŚWIAT itp., teksty o tematyce ekologicznej, plakaty na temat„Posłuchaj dobrej rady — segreguj odpady”), Internet. Zadania jakie były do wykonania: Wycieczka do oczyszczalni ścieków we Wrześni Wycieczka na wysypisko komunalne w Bardzie Wycieczka do punktu skupu puszek Projektowanie znaczków ekologicznych ( odznaki ekologicznej) Wykonanie eko- instrumentów na powitanie wiosny Wykonanie plakatów:„ Posłuchaj dobrej rady- segreguj odpady” Wykonanie przez dzieci prac plastycznych:„ Ziemia nasz wspólny dom” Projektowanie pojemników do segregacji odpadów Konkurs- zbieranie puszek aluminiowych Wykonanie ozdób wielkanocnych z materiałów odpadowych Prezentacja multimedialna„ Kompostownik”,„Segregacja odpadów”. Nauka piosenek o tematyce ekologicznej pt.„ Cuda natury”,„ Moje miasto”, „ Pytam”. Czytanie w klasach przez nauczycieli czytanek o tematyce ekologicznej Wykonanie w klasie doświadczenia:„ Badamy szkodliwości śmieci” Przygotowanie inscenizacji Rozwiązywanie krzyżówek, rebusów Moda ekologiczna- projektowanie Konkurs wiedzy ekologicznej Wspólne wymyślanie haseł propagujących właściwe postępowanie z odpadami Ankieta do rodziców Ankieta do dzieci Będąc na wycieczce w oczyszczalni ścieków we Wrześni dzieci miały możliwość zobaczenia jak wygląda oczyszczalnia i do czego służy. Poznały kolejne etapy oczyszczania ścieków i urządzenia do tego służące. Obserwowały, że komputerowo obsługiwane są urządzenia. Człowiek siedząc w pomieszczeniu może zawiadywać wieloma urządzeniami przy pomocy komputera. Podczas wycieczki na wysypisko w Bardzie miały możliwość po raz pierwszy w życiu zobaczyć jak funkcjonuje wysypisko. Z wielkim zdziwieniem zwróciły uwagę na olbrzymi kompaktor, który zgniatał śmieci. Zobaczyły, że plastikowe butelki są zgniatane w kilkudziesięciokilowe baloty a później po odpowiedniej przeróbce znowu robione są butelki do napojów. Widząc pracowników pracujących na wysypisku wśród nieprzyjemnych zapachów stwierdziły, że jest to ciężka praca. Będąc na wycieczce w punkcie skupu puszek u p. Nowaków w Bierzglinku„ Recykling i kasacja samochodów” zobaczyły i poszerzyły swoją wiedzę dotyczącą recyklingu. Na pierwszy dzień wiosny klasy przygotowywały eko- instrumenty ( np. puszki z grochem, bębenki z opakowań od jogurtów itp.) Z tymi instrumentami szły w barwnym korowodzie ulicami Kaczanowa. Niosły transparenty a na nich hasła np.:„ Ziemia to nasz wspólny dom”,„ Wszędzie wesoło, gdy zielono wkoło”,„ Posłuchaj dobrej rady- segreguj odpady” itp. Miały na sobie zaprojektowane przy pomocy rodziców i nauczycieli stroje ekologiczne. Później po powrocie do szkoły odbył się pokaz mody ekologicznej przy muzyce. Nagrody i dyplomy przydzielane były za I, II i III miejsce w kategorii klas I- III. Stroje były bardzo pomysłowe. Wykorzystano do wykonania ich: worki foliowe, kartony, kubeczki po jogurtach, papier szary, gazety, puszki, butelki plastikowe. Było bardzo kolorowo i śmiechu przy tym co niemiara. Na zajęciach uczniowie projektowali pojemniki do segregacji odpadów. Wykorzystali do tego celu kartony, które pomalowali na odpowiednie kolory: na niebiesko- do papieru, na żółto- do plastiku, na zielono- do szkła, oraz pojemnik do puszek. Poznały zasady segregacji śmieci. Kartony znajdowały się na korytarzu, gdzie można było wrzucać odpady. W klasie ustawiłam specjalny karton do baterii. Dzieci zapoznały się ze szkodliwością baterii dla środowiska. W szkole wykonywaliśmy doświadczenie, aby stwierdzić co najdłużej a co najkrócej rozkłada się w ziemi. Do trzech słoików nasypaliśmy ziemi. Do jednego włożyliśmy ogryzek od jabłka, do drugiego puszkę od coca-coli, do trzeciego zgniecioną butelkę plastikową. Po trzech tygodniach sprawdziliśmy: uczniowie zauważyli, że najszybciej rozkłada się ogryzek, natomiast wygląd butelki i puszki nie zmienił się. Na innych zajęciach miały możliwość poznania oznakowanie towarów: Opakowanie nadające się do recyklingu Opakowanie przyjazne dla środowiska Opakowanie wyprodukowane z papieru makulaturowego Symbole oznaczające, że produkt nie zawiera freonów Oznaczenia opakowań z tworzyw sztucznych Oznaczenia kosmetyków nie testowanych na zwierzętach. Zadaniem każdego dziecka było przyniesienie na zajęcia opakowania. Dzieci sprawdzały później oznakowania i porównywały z nazwami i symbolami znajdującymi się na tablicach w klasie Aby uzyskać informacje dotyczące oceny projektu opracowałam i przeprowadziłam dla nauczycieli ankietę ewaluacyjną. Ewaluacja tego przedsięwzięcia pozwoliła mi na stwierdzenie dobrze przygotowanego projektu, który stał się przydatny do kształtowania postaw pro- ekologicznych. Opracowałam również ankietę do rodziców dzieci, którą wypełnili w domu. Ankieta była anonimowa. Poniżej przedstawię pytania ankiety skierowanej do rodziców: 1. Czy Pan/ Pani segreguje odpady w swoim gospodarstwie domowym? tak nie 2. Czy wie Pan/ Pani gdzie na osiedlu znajdują się pojemniki do segregacji odpadów? tak nie 3. Czy odpady niebezpieczne (zużyte baterie, opakowania po farbach, rozpuszczalnikach, akumulatory, przeterminowane leki) wyrzucają państwo: podczas objazdowej zbiórki odpadów niebezpiecznych dzieci wynoszą baterie do specjalnych pojemników w szkole przeterminowane leki wynosicie do apteki do śmietnika 4. Czy zetknęli się państwo z zagadnieniami edukacji ekologicznej prowadzonej w środkach masowego przekazu? tak nie 5. Robiąc zakupy jakiej torby używa Pan/ Pani najczęściej? torby tekstylnej mocnej siatki plastikowej siateczek jednorazowych koszyka Ankietę dotyczącą postępowania z odpadami wypełniali również uczniowie. Poniżej przedstawię pytania ankiety, którą opracowałam: 1. Co robi się z puszkami aluminiowymi w twoim domu? wyrzuca się do specjalnych pojemników spala się wywozi się do lasu lub w inne miejsce puszki są oddawane do punktu skupu aluminium wyrzuca się do zwykłych koszy 2. Co się dzieje z gazetami w waszym domu? są palone są wyrzucane do zwykłych koszy są wyrzucane do lasu lub w inne miejsca są wrzucane do specjalnych pojemników są oddawane do punktu skupu makulatury 3. Jak postępuje się w twoim domu z plastikowymi butelkami? są wywożone do lasu są palone są wyrzucane do specjalnych pojemników na PET są wyrzucane do zwykłego kosza 4. Czy butelki plastikowe w waszych domach są zgniatane? tak nie 5. Czy wy lub rodzice kupujecie napoje w szklanych butelkach? tak nie 6. Czy do waszych domów przyjeżdża samochód, który zabiera śmieci? tak nie 7. Jak często zdarza ci się wyrzucić śmieci na pobocze drogi? kilka razy w tygodniu raz w tygodniu bardzo rzadko nigdy nie wyrzucam śmieci na pobocze drogi 8. Czy przechodząc obok wyrzuconego śmiecia podnosisz go i wrzucasz do kosza? zawsze czasami nigdy (nie ja go wyrzuciłem i dlatego go nie podniosę) 9. Czy uważasz, że palenie wszystkich śmieci jest dobre? tak nie 10. Czy wrzucasz śmieci do specjalnych pojemników (pojemniki na papier, pojemniki na szkło, pojemniki na tworzywa sztuczne) tak nie 11. Który rodzaj butelek jest według Ciebie najlepszy? szklane plastikowe 12. Czy widziałeś wysypiska śmieci w lesie, w pobliżu swojego miejsca zamieszkania? tak nie 13. Co zrobisz z plastikową butelką? spalę wyrzucę gdziekolwiek wyrzucę do pojemnika PET wyrzucę do kosza 14. Czy przed wyrzuceniem plastikowej butelki, odkręcasz jej zakrętkę? tak nie 15. Który napój kupisz najchętniej? w kartoniku w plastikowej butelce w szklanej butelce 16. Czy przed wyrzuceniem kartonu zgniatasz go? tak nie 17. Czy zwracasz uwagę na oznaczenia na opakowaniach produktów i czy ma to wpływ na decyzję o zakupie danego produktu ( np. znaczek oznaczający nietestowanie produktu na zwierzętach, znaczek oznaczający, że opakowanie nadaje się do recyklingu) tak nie 18. Recykling oznacza, że śmieci można: palić wyrzucać do każdego pojemnika poddać odzyskowi w procesie produkcyjnym 19. Segregacja odpadów to: rozdzielanie odpadów na papier, szkło, plastik, puszki aluminiowe wyrzucanie do kosza zgniatanie i wyrzucanie do specjalnych pojemników 20. Czy segregacja odpadów ( śmieci) jest według Ciebie potrzebna: tak nie Podczas omawiania ankiet dyskutowałam z dziećmi na temat pytań i starałam się znaleźć wspólną ich zdaniem właściwą odpowiedź. Wszystkie wspólne odpowiedzi ustalone przez uczniów zapisałam na tablicy. Następnie omawialiśmy każdą z nich i weryfikowałam ewentualne błędy. Podsumowaniem wiadomości był konkurs. Oto pytania konkursowe: 1. Co to jest ekologia? 2. Co wrzucamy do pojemnika na papier, co do pojemnika na plastik, co do pojemnika na metal? 3. Jaki kolor jest znakiem rozpoznawczym przyjaciół Ziemi? 4 .Kiedy obchodzony jest Światowy Dzień Ziemi? 5. Jak postępuje w lesie przyjaciel Ziemi? 6. Które z opakowań są najmniej szkodliwe dla środowiska: papierowe, metalowe czy szklane? 7. Co oznacza słowo recykling? 8. Jaką siatkę najlepiej zabrać idąc na zakupy: koszyk, torbę plastikową czy torbę z materiału? 9. Jakie odpadki najdłużej zalegają w ziemi: plastikowa butelka, papier, skórka od banana? 10. Które z odpadów należą do niebezpiecznych: stare gazety, resztki żywności, resztki farb, popiół? Za I, II i III miejsce były dyplomy i nagrody rzeczowe. Opracowała: Mirosława Czyż Wyświetleń: 2502
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |