Katalog

Anna Karska, 2010-03-23
Białystok

Pedagogika, Różne

Opis i analiza przypadku rozpoznania i rozwiązania problemu wychowawczego i edukacyjnego ucznia

- n +

Opis i analiza przypadku rozpoznania i rozwiązania
problemu wychowawczego i edukacyjnego ucznia

I.Identyfikacja problemu

Problem, którym się zajęłam dotyczy trudności wychowawczych i edukacyjnych Tomka, ucznia klasy drugiej gimnazjum.

1.Podstawowe informacje o uczniu, którego dotyczy analiza:

Tomek pozostawał pod moją opieką od klasy pierwszej. Był jedynakiem wychowującym się pod opieką obojga rodziców, którzy nadużywali alkoholu. Cała rodzina pozostawała pod nadzorem kuratora sądowego. Z racji na ciągłe problemy finansowe, wynikające z braku stałej pracy, chłopiec często zmieniał miejsca zamieszkania. Na szczęście ciągłe przeprowadzki nie powodowały zmian szkoły. Jednakże brak właściwego nadzoru ze strony rodziców spowodował pogłębiające się problemy z nauką i zachowaniem.

2.Główne przejawy wskazujące na istnienie problemu:

Problem dotyczy dużej absencji ucznia oraz jego niewłaściwego stosunku do nauki.

II.Geneza i identyfikacja zjawiska

1.Historia powstania zjawiska

W czasie pierwszego roku nauki w gimnazjum nic nie wskazywało na to, iż w przyszłości Tomek będzie miał takie problemy z nauką. Nie opuszczał zajęć szkolnych. Jego wyniki w nauce nie były rewelacyjne, ale zdał do klasy drugiej bez większego problemu. Trudności zaczęły się pojawiać już na samym początku drugiej klasy. Tomek zaczął wagarować, oraz przestał przygotowywać się do lekcji.

2.Rozwój zjawiska w czasie:

Wielokrotnie rozmawiałam z Tomkiem na temat jego nieobecności w szkole, jego problemów z nauką i niewłaściwym zachowaniem. Chłopiec nie umiał racjonalnie wyjaśnić swojego zachowania. Na większość pytań odpowiadał wzruszaniem ramion lub stałym dla niego hasłem „NIE WIEM”. Liczne rozmowy z rodzicami nie przynosiły zamierzonych efektów. Zajęci sobą zupełnie nie zwracali uwagi na problemy syna oraz jego potrzeby. Dopiero obecność kuratora sądowego trochę zmieniła podejście rodziców Tomka. On sam jednak nie widział potrzeby zmiany swojego zachowania. Brakowało mu pozytywnej motywacji. W dalszym ciągu przychodził do szkoły nie przygotowany, bez podstawowych pomocy dydaktycznych, bez odrobionych prac domowych. Na lekcjach siedział i zajmował się wszystkim dookoła tylko nie trwającą właśnie lekcją. Cała ta sytuacja zakończyła się otrzymaniem trzech ocen niedostatecznych na półrocze.



III.Znaczenie problemu

Świat dorosłych bardzo często wpływa negatywnie na rozwój dziecka. Uczeń w okresie dojrzewania jest szczególnie wrażliwy na wszelkie zmiany następujące w jego najbliższym otoczeniu. Nasilenie nałogu rodziców oraz zupełny brak zainteresowania z ich strony powoduje znaczne obniżenie poczucia bezpieczeństwa i własnej wartości. W związku z tym młody człowiek próbuje w jedyny znany mu sposób zwrócić na siebie uwagę najbliższego otoczenia.

IV.Prognoza

Naprawa trudnej sytuacji wymaga uwzględnienia wielu czynników i trudnej sytuacji rodzinnej. Tomek emocjonalnie bardzo związany z rodzicami, jednocześnie nie dostaje od nich należytego wsparcia i opieki. Brak poczucia bezpieczeństwa powoduje duże rozchwianie emocjonalne i podatność na wpływy otoczenia.

1.Prognoza negatywna

Uniemożliwienie zaspokojenia potrzeb bezpieczeństwa będzie miało negatywny wpływ na samoocenę dziecka i jego poczucie własnej wartości. Tomek bardzo się zmienił. Jeżeli będzie w dalszym ciągu tak samo się zachowywał, powiększą się jego zaległości w nauce, co może grozić pozostaniem na drugi rok w tej samej klasie. Ponadto niewłaściwe kontakty z grupą rówieśniczą i duża podatność na wpływy może doprowadzić do konfliktu z prawem.

2.Prognoza pozytywna

Należy wytworzyć taką sytuację wokół Tomka, która pozytywnie wpłynie na jego postawę. Trzeba zadbać o to, aby zaspokojenie podstawowych potrzeb psychicznych chłopca zaowocowało wzrostem poczucia własnej wartości, oraz spowodowało zmianę zachowania oraz sposobu myślenia o sobie samym. Należy podjąć działania, które choć trochę zmienią sytuację rodzinną chłopca, przekonując dorosłych, iż nie sprawując należytej opieki nad synem, wyrządzają mu krzywdę psychiczną. Zmiana w postępowaniu dorosłych spowoduje przewartościowanie systemu wartości jakie wyznaje chłopiec i spowoduje zmianę jego stosunku do nauki.

V.Propozycje rozwiązania

1.Cele:

Celem głównym było nakłonienie ucznia do ponownego zaangażowania się w życie szkolne, tak, aby systematycznie uczęszczał do szkoły, odrabiał lekcje, oraz przygotowywał się do zajęć.
Pomocne mogły okazać się:

Wizyta wychowawcy wraz z pedagogiem szkolnym w domu rodzinnym ucznia;
Ułożenie przez pedagoga szkolnego i wychowawcę klasy kontraktu określającego właściwe zachowania Tomka oraz jego obowiązki;
Nakłonienie, aby uczeń uczęszczał na indywidualne konsultacje z nauczycielami poszczególnych przedmiotów;
Stały kontakt z kuratorem sadowym.
2.Zadania naprawcze

Otoczenie Tomka opieką pedagogiczną;
Otoczenie szczególną opieką przez wychowawcę i innych nauczycieli;
Zwiększenie poczucia akceptacji Tomka w klasie;
Włączenie ucznia na zajęcia świetlicy środowiskowej;
Stała kontrola frekwencji i ocen chłopca.

3.Zadania profilaktyczne:

Zachęcać Tomka do korzystania z pomocy koleżeńskiej;
Włączyć go aktywnie w życie klasy i szkoły;

4.Plan działań

Pedagog:
Wizyta w domu rodzinnym ucznia;
Rozmowa z rodzicami i uświadomienie im jak ich sposób życia wpływa na zachowanie Tomka;
Wywiad środowiskowy pozwalający ocenić aktualną sytuację rodzinną dziecka;
Indywidualne rozmowy z chłopcem skierowane na podniesienie poczucia własnej wartości oraz sensu dbania o własną przyszłość;
Rozmowy z poszczególnymi nauczycielami na temat podarowania kolejnej szansy na poprawę sytuacji dydaktycznej Tomka.

Wychowawca:
Wizyta w domu rodzinnym ucznia;
Rozmowa z rodzicami i uświadomienie im jak ich sposób życia wpływa na zachowanie Tomka;
Zorganizowanie pomocy koleżeńskiej w nauce;
Indywidualna praca z chłopcem na dodatkowych zajęciach.

VI.Efekty oddziaływań

Wspólna praca wychowawcy, pedagoga szkolnego a także w końcu samego Tomka pozwoliła uzyskać zamierzony efekt. W wyniku pozytywnego wzmocnienia z mojej strony i innych nauczycieli wzrosło u chłopca poczucie własnej wartości, zwiększyły się aspiracje i chęć do nauki. Tomek zaczął systematycznie uczęszczać na zajęcia, co zaowocowało lepszymi wynikami w nauce i zachowaniu, a co za tym idzie promocją do klasy trzeciej gimnazjum.
Wyświetleń: 6495


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.