Katalog Arleta Flitta, 2010-03-23 chodzież Chemia, Scenariusze Jakie właściwości mają białka?Temat : Jakie właściwości mają białka ? Cele ogólne : poznanie struktury i właściwości białek rozwijanie prawidłowej obserwacji oraz umiejętności wyciągania wniosków. Cele szczegółowe : Po lekcji uczeń powinien : zdefiniować pojęcia : struktura pierwszorzędowa i drugorzędowa polipeptydów, wyjaśnić strukturę trzeciorzędową i czwartorzędową białek, opisać właściwości roztworów białek, zbadać wpływ różnych czynników na białko, wyjaśnić pojęcia : wysalanie, peptyzacja, denaturacja, koagulacja, zrozumieć zmiany struktury białka zachodzące podczas koagulacji, zastosować poznaną wiedzę w życiu codziennym, posługiwać się bezpiecznie sprzętem i substancjami chemicznymi, postępować zgodnie z zasadami dbałości o zdrowie własne, kolegów i ochronę środowiska. Metody nauczania : elementy metody problemowej, ćwiczenia laboratoryjne Środki dydaktyczne : sprzęt laboratoryjny : probówki, zlewki, cylindry miarowe, bagietki, palniki spirytusowe, latarki i przesłony z papieru, odczynniki : białko jaja kurzego, chlorek sodu, kwas solny, wodorotlenek sodu, azotan(V) ołowiu(II), woda destylowana, karty pracy ucznia, plansze. Ogólny plan lekcji z bilansem czasu : Część nawiązująca 5 minut Część właściwa 35 minut Część podsumowująca 5 minut Przebieg lekcji : I. Przypomnienie wiadomości na temat : występowania białek, podziału białek, składu pierwiastkowego białek. II. Struktura i właściwości białek Omówienie roli kolejności reszt aminokwasowych w cząsteczkach białek. Definiowanie struktury pierwszorzędowej białek. Przypomnienie wiadomości na temat wiązania wodorowego. Rola wiązania wodorowego w budowie cząsteczek białek. Podanie definicji struktury drugorzędowej białek. Wyjaśnienie struktury trzeciorzędowej i czwartorzędowej białek. C z ę ś ć d o ś w i a d c z a l n a l e k c j i Problem : Jaki rodzaj roztworu tworzą białka w wodzie ? Doświadczenie 1. Badanie rozpuszczalności białka w wodzie i ustalenie charakteru tego roztworu. Wykonanie : Białko jednego jaja kurzego rozpuść w 100 cm³ wody destylowanej. Otrzymany roztwór umieść w zlewce i oświetl go z boku żarówką, umieszczając pomiędzy zlewkę a żarówkę przesłonę z czarnego papieru z wyciętym małym otworkiem. Zapisz obserwacje i wniosek w karcie pracy ucznia. Obserwacje: Białko jaja kurzego rozpuszcza się w wodzie, tworząc opalizujący roztwór. Światło przechodząc przez badany roztwór rozprasza się i powstaje stożek Tyndalla. Wniosek : Białko rozpuszcza się w wodzie z utworzeniem roztworu koloidalnego. Problem : Jak zachowują się roztwory białka po dodaniu do nich chlorku sodu ? Doświadczenie 2. Badanie zjawiska wysalania białka. Wykonanie : Do probówki wlej 2 cm³ roztworu białka w wodzie. Dodaj szczyptę soli kuchennej i wymieszaj. Zapisz obserwacje. Następnie do probówki dodaj 10 cm³ wody destylowanej i wstrząsaj przez chwilę. Zapisz obserwacje i wniosek w karcie pracy ucznia. Obserwacje : Po wsypaniu do roztworu białka soli kuchennej wytrąca się biały osad. Gdy dodamy wody destylowanej i wstrząśniemy osad rozpuszcza się. Wnioski : Białko pod wpływem soli kuchennej wytrąca się z roztworu. Proces ten nazywamy wysalaniem. Wytrącone białko można ponownie rozpuścić w wodzie. Jest to proces peptyzacji. Problem : Jak zachowują się roztwory białka, gdy działamy na nie roztworami : kwasu solnego, wodorotlenku sodu, azotanu(V) ołowiu(II) lub wysoką temperaturą ? Doświadczenie 3. Badanie działania różnych substancji i podwyższonej temperatury na roztwór białka. Wykonanie : Do czterech probówek wlej po 2 cm³ roztworu białka, a następnie do każdej dodaj odpowiedni odczynnik (według tabeli w karcie pracy).Wstrząśnij zawartość probówek. Zapisz wyniki obserwacji zjawisk zachodzących w poszczególnych probówkach w tabeli. Następnie do każdej probówki dodaj po 10 cm³ wody destylowanej i obserwuj zachodzące zmiany. Wyniki obserwacji wpisz do tabeli. Zapisz wniosek w karcie pracy ucznia. Wnioski : Pod wpływem stężonych roztworów kwasów, zasad, soli metali ciężkich oraz wysokiej temperatury białka strącają się z roztworów w sposób nieodwracalny. Zjawisko to nosi nazwę denaturacji białka. - Wyjaśnienie zmiany struktury białka zachodzącej podczas denaturacji. - Definiowanie zjawiska koagulacji. III. Podsumowanie lekcji Rozwiązanie zadań ( ustnie ) : Scharakteryzuj strukturę białka. Świeże śledzie konserwuje się zalewając je stężonym roztworem soli kuchennej, w wyniku czego stają się twarde i sztywne. Po wymoczeniu ich w wodzie ponownie stają się miękkie. Wyjaśnij przyczyny tych zjawisk. Wyjaśnij, jakie zjawisko zachodzi podczas smażenia jajecznicy. - Ocena pracy uczniów. Praca domowa 1. Oblicz : zawartość procentową białka w swoim organizmie, w którym stanowi ono około 15% masy ciała, zapotrzebowanie dzienne Twojego organizmu na białko, które wynosi 2g białka w ciągu doby na 1kg masy ciała. Dla chętnych : 2. Hemoglobina o masie cząsteczkowej 68000u zawiera 0,3295% masowych żelaza i 0,3765 % siarki. Ustal liczbę atomów żelaza i siarki w tym związku. Wyświetleń: 7143
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |