Katalog

Henryk Szumiński, 2010-03-23
Debrzno

Awans zawodowy, Artykuły

OPIS I ANALIZA PRZYPADKU EDUKACYJNEGO - PRACA Z UCZNIEM SŁABYM

- n +

OPIS I ANALIZA PRZYPADKU EDUKACYJNEGO



Analiza przedstawionego przypadku
dotyczy pracy z uczniem słabym
( słaba klasa )


1. IDENTYFIKACJA PROBLEMU
Rozpoczynając rok szkolny 2008/2009 otrzymałem funkcję wychowawcy jednej z klas pierwszych gimnazjum. Klasa była niezbyt liczna – 17 uczniów. Jednak większość z tych uczniów posiadała opinie z poradni psychologiczno – pedagogicznej o dostosowaniu wymagań. Ponadto dwie uczennice posiadały orzeczenia o upośledzeniu w stopniu lekkim. Już wtedy zdałem sobie sprawę, że czeka mnie (i innych nauczycieli) wyjątkowo trudne i odpowiedzialne zadanie.

2. GENEZA I DYNAMIKA ZJAWISKA
Uczniowie tej klasy to w większości dzieci dojeżdżające. Pochodzą z różnych środowisk. Są wśród nich tacy, którzy pochodzą z pełnych rodzin, ale są także z rodzin rozbitych i takich, gdzie oboje rodzice są bez pracy. Należy podkreślić, że w miarę systematycznie uczęszczają na zajęcia, co nie pogłębia jeszcze bardziej ich zaległości.
Na pierwszym spotkaniu z rodzicami poinformowałem ich o występującej sytuacji. Zaakcentowałem, że tylko nasze wspólne działanie (nauczycieli i rodziców) może przynieść spodziewany efekt, jakim będzie to, że wszyscy otrzymają promocję do następnej klasy. W miarę możliwości rodzice na bieżąco kontaktowali się ze mną osobiście lub telefonicznie i dowiadywali się o postępach swoich dzieci.
Niektórych uczniów skierowałem na badania do poradni, na które rodzice chętnie się zgodzili. Wyniki tych badań pokazały, jakie deficyty występują u poszczególnych uczniów.
Na początku wszystko szło bardzo ciężko i bardzo wolno. Uwidoczniły się bardzo duże braki i zaległości ze szkoły podstawowej. Niektórym uczniom trudno było przyzwyczaić się do nowej klasy i nowego środowiska. W miarę upływu czasu zaczęło to coraz lepiej funkcjonować.
Obecnie 12 uczniów posiada opinie o dostosowaniu wymagań, jedna uczennica posiada orzeczenie o upośledzeniu w stopniu lekkim, a inna w stopniu umiarkowanym.

3. ZNACZENIE PROBLEMU
Praca z uczniem słabym jest coraz częściej występującym zjawiskiem we współczesnej szkole. Staje się ono jeszcze trudniejsze, jeśli ma się dużą liczbę uczniów słabych w jednej grupie.

4. PROGNOZA
a)negatywna
- zbagatelizowanie problemu przez nauczyciela,
- pogłębienie zaległości w nauce słabych uczniów,
- utrata wiary we własne możliwości,
- brak chęci do nauki,
- większa absencja na zajęciach,
- zahamowanie własnego rozwoju,
- brak promocji do następnej klasy przez najsłabszych uczniów,
- podziały w klasie na uczniów „lepszych” i „gorszych”,
- pogorszenie warunków nauki (uczniowie trafiliby do klas o wiele bardziej licznych),

b) pozytywna
- dostrzeżenie problemu przez nauczyciela i podjęcie środków zaradczych,
- stworzenie pomocy koleżeńskiej w zespole klasowym,
- zorganizowanie zajęć wyrównawczych,
- zmniejszenie zaległości w nauce najsłabszych uczniów,
- podbudowanie wiary we własne możliwości,
- pozytywne wsparcie, więc niezrażanie się niepowodzeniami,
- promocja wszystkich uczniów do następnej klasy.

5. PROPOZYCJE ROZWIĄZAŃ
- Wzajemna współpraca jako warunek pomocy słabym uczniom i osiągnięcia oczekiwanych rezultatów.
- Skierowanie niektórych uczniów na badania do poradni psychologiczno-pedagogicznej w celu odnowienia badań i głębszego zdiagnozowania deficytów.
- Zorganizowanie zajęć wyrównawczych klasie pierwszej i drugiej, na które uczęszcza 100% uczniów.
- Zdobycie dodatkowych kwalifikacji do pracy z uczniem słabym.
- Uczestnictwo w kursach i warsztatach dla nauczycieli, poświęconych pracy z uczniem mającym trudności w nauce.
- Stopniowanie pod względem trudności prac domowych (dużo zadań najprostszych).
- Ścisła współpraca z rodzicami w celu ciągłego monitorowania postępów uczniów w nauce.
- Zachęcanie do jeszcze większej aktywizacji uczniów na zajęciach.

6. EFEKTY ODDZIAŁYWAŃ
Podjęte przeze mnie i innych nauczycieli działania doprowadziły do oczekiwanych rezultatów. Za najważniejszy efekt wzajemnej współpracy uczniów, rodziców i nauczycieli uważam to, że wszyscy uczniowie uzyskali promocję i są obecnie uczniami klasy drugiej. Warto zaznaczyć, iż wspomniana klasa była jedyną, która w komplecie jest w klasie programowo wyższej. Nauczyciele podkreślają, iż w przypadku niepowodzenia na sprawdzianach, uczniowie pytają o możliwości poprawy oceny. Zależy im na wynikach. Lepsi
w nauce motywują do pracy słabszych.
Podjęte przeze mnie formy pomocy słabym uczniom przyniosły efekty. Klasa niejednokrotnie udowodniła, że choć jest powszechnie uważana za najsłabszą, potrafi pracować na miarę swoich możliwości, rozwijać się i nadrabiać zaległości. Nauczyciele uczący w tej klasie zaznaczają, że uczniowie są chętni do współpracy. Odnoszą też sukcesy w szkole jako zespół klasowy. Świadczą o tym m.in. zwycięstwa w konkursach szkolnych. Pierwsze miejsce
w Otrzęsinach klas pierwszych, a ostatnio na przykład - zajęcie III miejsca w szkolnym konkursie kolęd.
Jako wychowawcę i nauczyciela cieszą mnie ich sukcesy, chociaż praca z taką grupą nie jest łatwa. Brakuje niekiedy pomysłów na to, jak wytłumaczyć im najprostsze pojęcia z matematyki i fizyki, ale można zauważyć, iż uczniowie chętnie liczą zadania przy tablicy i aktywnie uczestniczą w zajęciach. Mam nadzieję, że za rok wszyscy ukończą gimnazjum i dostaną się do wybranych przez siebie szkół.

Henryk Szumiński

Wyświetleń: 9436


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.