|
| ||||||||||||||||||||||||
Katalog Marta Kokot Zajęcia zintegrowane, Scenariusze "Najlepszy komputer nie zastąpi kolegi. Pierwsze kroki z komputerem" - scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie I.
Scenariusz opracowany w oparciu o IV część podręcznika "Wesoła Szkoła" S. Łukasik, H. Petkowicz, E. Witkowskiej. Ośrodek tematyczny: Nasi koledzy, nasze koleżanki. Temat dnia: Najlepszy komputer nie zastąpi kolegi. Pierwsze kroki z komputerem. Cele edukacyjne: Cele lekcji: Uświadomienie potrzeby więzi z kolegami. Wskazanie konieczności rozsądnego korzystania z komputera. Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania czytanego tekstu, redagowania poprawnej stylistycznie wypowiedzi na określony temat. Przygotowanie do posługiwania się komputerem i technologią informacyjną. Doskonalenie umiejętności pracy w zespole. Wpływ dyscypliny na efektywność pracy i poszanowanie sprzętu. Treści nauczania: Sposoby oznaczania spółgłosek miękkich. Dopełnianie do dwudziestu. Sposoby komunikowania się z komputerem (np. oferta lub menu, ikona, przycisk, wybór opcji, zatwierdzenie wyboru, rezygnacja z wyboru). Odczytywanie i prawidłowe interpretowanie znaczenia komunikatów oprogramowania (słownych, obrazkowych i innych). Praca w zespole, porozumiewanie się z innymi osobami podczas realizacji zadań. Posługiwanie się podstawowym słownictwem kompu-terowym i TI, np. korzystanie z pomocy w programach. Bezpieczeństwo i higiena pracy przy komputerze. Komputer jako narzędzie wspomagające uczenie się. Działania podejmowane przez uczniów i nauczyciela: Uczeń słucha uważnie utworu czytanego przez nauczyciela, układa odpowiedzi (w formie pełnego zdania) na zadane pytania. Utrwala umiejętność oznaczania spółgłosek miękkich. Dokonuje poprawnych obliczeń matematycznych - dopełnia do dwudziestu. Doskonali umiejętność pracy z wykorzystaniem obu półkul mózgowych (ćwiczenie równoważenia lateralnego). Nauczyciel zapoznaje uczniów z bezpieczeństwem i higieną pracy przy komputerze, w tym z regulaminem pracy w pracowni komputerowej, kontroluje poprawność wykonywanych zadań, mobilizuje do wykazywania inicjatywy i podejmowania działań. Uczniowie korzystają z oprogramowania TI 99. Zapoznają się z nowymi pojęciami: komputer, monitor, dyskietka, mysz, wskaźnik myszy, kliknięcie, klawiatura, polskie litery, kursor, pulpit, ikona, okno, suwak, pasek narzędzi, program, wybór, uruchomienie programu, identyfikator. Metody: elementy wykładu, prezentacja, ćwiczenia. Formy pracy: pracownia informatyczna, praca indywidualna oraz w zespołach dwuosobowych. Środki dydaktyczne: kolorowe kartki A4, dowolne nagranie instrumentalne w rytmie na trzy (tu: "Paddy The Dancer" i "Sean Mhici&Padraig O Caoimhy" z płyty "Irish Dreams" zespołu Carrantuohill), puzzle matematyczne, zdjęcia przedstawiające komputery różnych generacji, zestaw 24 wyrazów ze spółgłoskami miękkimi, wydarte z kartek A4 spirale, tekst piosenki "Mój kolega komputer", karty pracy 1,2,3 z czwartej części podręcznika, komputerowy wydruk tekstu z lukami (praca domowa), komputery, dyskietki, płyta z oprogramowaniem TI 99. Przewidywane osiągnięcia uczniów: Potrafi wypowiedzieć się w rozwiniętej formie na temat wysłuchanego utworu. Układa odpowiedzi na pytania. Zna sposoby oznaczania spółgłosek miękkich. Prawidłowo wykonuje zadania dotyczące dopełniania do dwudziestu. Bezpiecznie posługuje się komputerem w środow. TI. Stosuje komputer do wspomagania uczenia się. Sprawnie posługuje się myszą:.
I. Ćwiczenie równoważenia lateralnego: Uczniowie zajmują miejsca w ławkach. Każdy ma przed sobą przyklejoną taśmą klejącą kolorową kartkę A4, z niewielkim nacięciem na środku. Pod kartkami ukryte są puzzle matematyczne i plansza do ich naklejania. Wsłuchują się w muzykę. Na znak nauczyciela rozpoczynają, zgodnie z rytmem, wydzierać spiralnie w kartce dziurę, rozpoczynając od nacięcia na środku. Wydzierają raz prawą, raz lewą ręką, starając się otrzymać jak najdłuższy pasek bez przerwania go. W trakcie pracy odsłaniają ukryty pod kartką materiał dydaktyczny. Ćwiczenie kończy się wraz z końcem nagrania. Spirale odkładają, będą wykorzystane w następnych zajęciach. Ćwiczenie oparte na pomyśle Doroty Dziamskiej, prezesa PCO. II. Układanie puzzli matematycznych: Pod odsłoniętą powierzchnią uczniowie znajdują przygotowane przez nauczyciela puzzle matematyczne: w kopercie pocięty na kwadraty obrazek. Z tyłu, na każdym segmencie napisane jest działanie matematyczne z luką np.: 13+__=20, 12+__=20 itd. Na osobnej kartce zaznaczono segmenty, na których napisane są cyfry, będące rozwiązaniem działania. Zadaniem uczniów jest dokonanie obliczeń, odszukanie odpowiadających rozwiązaniu cyfr i złożenie puzzli tak, oby otrzymać obrazek przedstawiający komputer. Uczniowie sprawdzają sobie wzajemnie poprawność wykonania zadania. Ważne jest, aby pocięte segmenty miały taki sam kształt: pozwoli to na uniknięcie układania bez wykonywania obliczeń. III. Wypowiedzi na temat roli komputera w życiu człowieka. Do czego służy komputer? Czy komputer jest potrzebny człowiekowi? Kto, w swojej pracy, korzysta z pomocy komputera? Czy komputer może szkodzić człowiekowi? Co jest niebezpieczne? Podczas rozmowy można zaprezentować uczniom zdjęcia przedstawiające komputery najstarsze i najnowocześniejsze, oraz omówić różnice w ich wyglądzie. IV. Podział uczniów na zespoły. Uczniowie odczytują polecenie (karta 2, ćw. 1). Nauczyciel wyjaśnia pojęcia "wirus" i "wirus komputerowy". Uczniowie próbują znaleźć wspólne znaczenie dla obu pojęć ("wirus" niszczy żywe organizmy, "wirus komputerowy" pamięć komputera, w jednym i drugim przypadku powoduje uniemożliwienie normalnego funkcjonowania). Przypominają zasadę pisowni wyrazów ze spółgłoskami miękkimi, wspólnie wykonują ćwiczenie. Następnie losują kartki z wyrazami z lukami, które należy uzupełnić odpowiednią spółgłoską miękką. Sprawdzają poprawność wykonania zadania poprzez głośne odczytanie swojego wyrazu i określenie, jak zapisali spółgłoskę miękką. Uczniowie, którzy wylosowali wyrazy zmiękczone przez "i" stanowić będą np.: 1 grupę, pozostali 2 grupę. V. Zajęcia w pracowni komputerowej. 1) Podanie tematu - "Pierwsze kroki z komputerem" 2) Wprowadzenie do tematu lekcji. Podanie najważniejszych zagadnień związanych z realizacją zajęć, przykładowe prezentacje.
4) Podanie tematu zadania praktycznego i ogólnego sposobu jego wykonania:
7) Ocena pracy zespołów - obserwując uczniów podczas wykonywania ćwiczeń nauczyciel może poprosić niektórych o słowne opisanie wykonywanych czynności. Uczniowie mogą odpowiadać na pytania typu: Jak wstawisz brakującą w tekście literkę? Co zrobisz, aby napisać literkę: ą, ł, ź? Jak piszemy duże litery? Jak możesz sobie pomóc przy układaniu puzzli? Oceniając ich wypowiedzi nauczyciel zwraca uwagę na to, czy uczniowie rozumieją czynności, czy potrafią posłużyć się pojęciami wprowadzony-mi na lekcji. 8) Podsumowanie zajęć - co uczniowie poznali na lekcji, czego się nowego nauczyli. 9) Zakończenie zajęć:
Do jej przeprowadzenia potrzebne będą wydarte wcześniej spirale. Każde z dzieci przymocowuje je (np.: zakładając za pasek) z tyłu, tak jak ogonek myszy komputerowej (kabel, którym połączona jest z komputerem). Zadaniem ich jest chroniąc jednocześnie przed utratą swojego "ogonka" zebrać jak największą ilość "ogonków" kolegów. Zabawa kończy się z chwilą, w której żadne dziecko nie ma "ogonka". Kolorowe spirale odłożone zostają do pojemnika z makulaturą, która wykorzystana zostanie do zajęć plastycznych (np.: wykonanie tła do pracy plastycznej). VII. Praca z tekstem piosenki "Mój kolega komputer". Słuchanie czytanego przez nauczyciela tekstu "Mój kolega komputer". Wypowiedzi na temat:
Wypowiedzi na temat składu zestawu komputerowego: komputer, monitor, klawiatura, mysz. Porównanie urządzeń przedstawionych na ilustracjach z urządzeniami z pracowni. Dorysowanie brakujących elementów: karta 1-komputer, puzzle matematyczne - mysz. Przypomnienie zasad bezpiecznego i rozsądnego korzystania z komputera. X. Omówienie pracy domowej. Uczniowie otrzymują wydruk z komputeratekst z lukami. W miejsce luk muszą wpisać spółgłoskę miękką, zgodnie z przypomnianą wcześniej zasadą ortograficzną. Wydruk wklejają do zeszytu. Zestaw wyrazów do punktu nr IV
Opracowanie: Marta Kokot Wyświetleń: 4868
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |