Cele
Po zajęciach uczeń potrafi:
- sformułować słowa kluczowe związane z tematem pracy, do której przygotowuje materiały
- potrafi korzystać z komputerowego systemu wyszukiwawczego
- wyszukać książkę w katalogu alfabetycznym, tytułowym, przedmiotowym, systematycznym
- sprawdzić jakie wydania tej książki znajdują się w bibliotece
- sprawdzić stan swojego konta
- wykonać zestawienie wybranych książek
- uzyskać informacje w kartotece
Czas trwania
2 godziny zegarowe
Metody pracy
- Praca przy 4 komputerach - w grupach 3 osobowych.
- Wykład
- Ćwiczenia
Pomoce dydaktyczne
- 4 komputery z zainstalowaną opcją KATALOG programu komputerowego MOL, drukarki.
Uwagi o realizacji
W szkole istnieje pracownia komputerowa, w której odbywają się lekcje informatyki. W związku z tym uczniowie, przychodząc na zajęcia w bibliotece, znają już podstawy obsługi komputera.
Przebieg zajęć
1. Podanie tematu spotkania.
2. Przypomnienie - z jakich katalogów i w jaki sposób korzystali uczniowie do tej pory.
Podkreślenie, że korzystanie ze wszystkich typów katalogów polega na sformułowaniu instrukcji wyszukiwawczej, czyli hasła, umożliwiającego odnalezienie potrzebnego dokumentu.
3. Podanie zasad korzystania z systemu MOL.
a) Zapoznanie z układem "menu"
- KATALOGI
ALFABETYCZNY
TYTUŁOWY
UKD
PRZEDMIOTOWY
- KARTOTEKA
- WYSZUKIWANIE
KSIĘGOZBIÓR
KARTOTEKA
- ZESTAWIENIE
KSIĘGOZBIÓR
ZAPREZENTUJ
DRUKUJ
KASUJ
KARTOTEKA
ZAPREZENTUJ
DRUKUJ
KASUJ
- DRUKARKA
- KONIEC
b) Zapoznanie z dostępnymi sposobami wyszukiwania pozycji książkowych
- według hasła głównego - przeszukiwanie w katalogu alfabetycznym
- według tytułu - przeszukiwania w katalogu tytułowym
- według słów kluczowych - przeszukiwania katalogu przedmiotowego
- według symbolu UKD - przeszukiwanie katalogu systematycznego UKD
- według dowolnego fragmentu elementów opisu bibliograficznego
c) Zapoznanie z funkcjami klawiszy w katalogu:
Kiedy wybierzesz dowolny katalog, wtedy na ekranie pojawi się lista haseł. W katalogu alfabetycznym, tytułowym i przedmiotowym lista haseł jest ułożona alfabetycznie, a w katalogu systematycznym wg kolejności działów UKD. Po liście możesz przemierzać się kilkoma sposobami:
- klawisz Home przenosi kursor do pierwszego hasła widocznego na ekranie
- klawisz End przenosi kursor do ostatniego hasła widocznego na ekranie
- kombinacja klawiszy Ctrl + Home przenosi kursor do pierwszego hasła na liście
- kombinacja klawiszy Ctrl + End przenosi kursor do ostatniego hasła na liście
- wpisana litera (lub cyfra) przenosi kursor do pierwszego hasła rozpoczynającego się od wpisanego znaku
- Hasło do przeglądania (wejście do opisu hasła) wybierasz klawiszem Enter, a wycofujesz się klawiszem Esc.
- Cyfry obok hasła oznaczają liczbę książek o danym opisie, znajdujących się w bibliotece.
- Pełny opis wybierasz klawiszem Enter.
4. Podanie polecenia do ćwiczenia:
- Wypisz jakie wydania "Pana Tadeusza" Adama Mickiewicza znajdują się w naszej bibliotece.
- Sporządź bibliograficzne zestawienie tematyczne zawierające opisy książek, ich fragmentów, jak i artykułów z czasopism na temat: Zagrożenia cywilizacyjne w funkcjonowaniu rodziny w dzisiejszych czasach (zestawienie powinno zawierać przynajmniej 15 opisów).
- Sprawdź czy nie masz zaległości w bibliotece.
Podsumowanie
Porównanie wyników poszukiwań poszczególnych grup. Wybranie najciekawszego zestawienia.
Opracowanie: mgr Żanetta Śledzińska
nauczyciel bibliotekarz
Zespołu Szkół Ekonomiczno-Usługowych w Żychlinie
w oparciu o:
- "Bibliotekę szkolną MOL: podręcznik użytkownika"
- "Edukację czytelniczą i informacyjną" Elżbiety Zeman