![]() |
![]() |
Katalog Renata Malec, 2010-03-29 Lubin Technika, Program nauczania Program indywidualnej pracy z zakresu techniki1. Nazwa programu: Program indywidualnej pracy z uczniem dla Marioli K z zakresu techniki 2. Autor programu: mgr Renata Malec Charakterystyka nauczyciela: Nauczyciel realizujący program posiada kwalifikacje do prowadzenia zajęć z techniki (studia pedagogiczne o kierunku wychowanie techniczne) oraz studia podyplomowe z zakresu oligofrenopedagogiki, uprawniające do pracy z dzieckiem upośledzonym umysłowo. Jest osobą poszukującą efektywnych rozwiązań w celu najlepszego służenia uczniom w charakterze przewodnika i dobrego opiekuna. Jako nauczyciel koordynator posiada predyspozycje i inwencję w stosowaniu właściwych metod pracy i umiejętność współpracy z zespołem nauczycielskim, rodzicami-opiekunami w celu aktywnej realizacji treści programowych. 3. Numer dopuszczenia: ……………………………………………………………………………………………… 4. Przeznaczenie programu: Program jest przeznaczony dla uczennicy upośledzonej umysłowo w stopniu znacznym oraz Zespołem Downa. Realizowany będzie na zajęciach z techniki w wymiarze 9 godzin tygodniowo. 5. Cele edukacyjne • usprawnianie manualne • pobudzanie rozwoju ucznia poprzez rozbudzanie jego twórczości artystycznej • kształcenie umiejętności poprawnego posługiwania się przyborami i narzędziami technicznymi • wyrabianie płynności i szybkości ruchów z uwzględnieniem spostrzegania wzrokowego • ćwiczenie wytrwałości i dokładności w pracy • nauka prostych prac porządkowych • bogacenie słownika dziecka • usprawnianie odbioru mowy oraz spełniania poleceń słownych • integracja z grupą 6. Diagnoza Funkcjonalna- charakterystyka ucznia: Imię i nazwisko ucznia: Mariola K Data urodzenia: 14.08.1991r. 1. Diagnoza a. analiza dokumentacji Dziewczynka upośledzona umysłowo w stopniu znacznym, ma zespół Downa. Funkcją najbardziej upośledzoną jest mowa, bardzo niewyraźna artykulacja. Rozumie kierowane do niej polecenia nie zawsze je wykonując. Porusza się samodzielnie. W ograniczonym stopniu wykonuje czynności samoobsługowe, czasami sygnalizuje potrzeby fizjologiczne. Wymaga ciągłej opieki i pomocy osoby dorosłej. b .diagnoza środowiskowa Mariola wychowuje się w pełnej rodzinie. Jest najmłodsza z dziewięciorga rodzeństwa, z ciąży bliźniaczej. Zawodowo nie pracuje żadne z rodziców, warunki materialne rodziny są bardzo ciężkie. Emocjonalnie jest związana z rodzicami i akceptowana w domu. Rodzice w miarę możliwości finansowych dbają o potrzeby córki. b. diagnoza funkcjonalna - motoryka duża- mała aktywność ruchowa, powolność, porusza się samodzielnie; - motoryka mała- mało sprawna manualnie, palce sprawne chwytne, potrafi posługiwać się sztućcami w ograniczonym zakresie. Sprawnie trzyma długopis, kredkę; - mowa i komunikacja- brak mowy czynnej, rozumie proste polecenia, nie zna pojęcia czasu, niewyraźna artykulacja pojedynczych słów; -aktywność własna- uczennica nie interesuje się otaczającą rzeczywistością, lubi wykonywać prace plastyczne, jest wytrwała - aktywność poznawcza- słaba koncentracja uwagi, bardzo słabo różnicuje i pokazuje kolor, nie jest zainteresowana nauką, naśladownictwem; - emocje i zaburzenia zachowania- spokojna nie przejawia zachowań agresywnych, uparta sporadycznie wykonuje polecenia nauczyciela- choć je rozumie, wycofuje się z podjętych działań - samodzielność i socjalizacja- bezkonfliktowa, wykazuje małą samodzielność i inicjatywę w kontaktach z rówieśnikami. Lubi być otaczana opieką i zainteresowaniem, klasa akceptuje Mariolę; 2.Główne obszary zaburzeń - samoobsługi - komunikacji - uspołecznienia - psychomotoryki - polisensoryki 7. Procedury osiągania celów Metody Do realizacji programu zaleca się: 1. Metody służące rozwijaniu poszczególnych funkcji, sprawności i umiejętności motorycznych: - m. usprawniania ruchowego (gimnastyka poranna) - m. stymulowania poszczególnych zmysłów i doskonalenia ich koordynacji ( m. Affolter, m. Dennisona, zabawy paluszkowe), - m. rozwijające aktywność własną (m. działań praktycznych, m. malowania dziesięcioma palcami), - m. dydaktyczne (oglądowe - obserwacja uczestnicząca, pokaz, praktycznego działania), - m. relaksacyjne (muzykoterapia, masaże ciała), 2. Metody postępowania wychowawczego: - m. behawioralne (wzmocnień pozytywnych), - m. wpływu osobistego Formy pracy Dla potrzeb programu stosuje się głównie indywidualną formę pracy w ramach grupy, ale również formę zbiorową - najczęściej są to zabawy ruchowe z innymi dziećmi, zabawy muzyczno- ruchowe z piosenką w kole. Środki dydaktyczne Do prawidłowej realizacji przedstawionego programu przydatne będą następujące środki dydaktyczne: - różnorodne materiały i narzędzia do działalności technicznej, - - magnetofon, kasety z muzyką relaksacyjną, - różnego rodzaju układanki, domina, klocki - rysunki, ilustracje, - pomoce służące do manipulacji, Poza tym, część pomocy nauczyciel wykonuje samodzielnie w zależności od potrzeb. Przy doborze pomocy dydaktycznych uwzględniam przede wszystkim: - możliwości i potrzeby dziecka, - warunki środowiskowe, - treści programowe, - bazę dydaktyczną placówki 7. Przewidywane osiągnięcia • prawidłowe posługiwanie się przyborami szkolnymi i narzędziami technicznymi • rozwinięcie twórczości artystycznej • rozwinięcie umiejętności słuchania i wykonywania prostych poleceń • częstsze przekazywanie komunikatów drogą werbalną i niewerbalną • podniesienie poziomu estetyki wykonywanych prac ręcznych • wykonywanie prostych prac porządkowych po zakończonych zajęciach 8. Sposoby ewaluacji: Przedmiotem ewaluacji są wyniki końcowe, jakie dziecko osiągnie w wyniku realizacji programu. Dokonana ona zostanie na początku czerwca 2008r. Oceniając poziom rozwoju Marioli będę korzystała z różnych narzędzi diagnostycznych: - Inwentarza Gunzburga - do oceny postępów w rozwoju społecznym (PPAC-1), - Karty osiągnięć ucznia z techniki - Obserwacja Uzupełnieniem obrazu rozwoju dziecka będą również wytwory jego działalności artystyczno- technicznej oraz zadania wykonane w Kartach Pracy. Na podstawie tych zapisów oraz innych dokumentów (wyników badań psychologicznych, wywiadów środowiskowych) dokonam oceny postępów dziecka w formie opisowej. Dokonując ewaluacji należy zdawać sobie sprawę, że efekty pracy z dzieckiem upośledzonym umysłowo w stopniu znacznym pojawiają się często po wielu miesiącach, a nawet latach. Wyniki ewaluacji uzasadniają potrzebę określonych zmian w programie i wytyczenia kierunków jego modernizacji. 9. Zgoda rodziców: ……………………………………………………………………………………………….. 10. Data i podpis nauczyciela: …………………………………………………………………………………………………. Wyświetleń: 3174
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |