Katalog

Agnieszka Knysak, 2010-04-01
Radom

Różne, Scenariusze

Wielkanocny quiz

- n +

Scenariusz lekcji otwartej

Nauczyciel –Agnieszka Knysak
Przedmiot: Funkcjonowanie w środowisku
Czas zajęć: 45minut
Ośrodek tematyczny: Maluję pisanki, zajączki i kurczaczki.
Temat lekcji: Wielkanocny quiz.

Cel ogólny:
Rozwijanie umiejętności zgodnego rozwiązywania podstawowych zadań do wykonania.
Uczeń:
• wspólnie z rówieśnikami rozwiązuje postawione
zadania do wykonania, rozumie polecenia
• potrafi wymienić niektóre zwyczaje i obrzędy
wielkanocne na podstawie wiadomości zdobytych na
wcześniejszych zajęciach oraz własnychdoświadczeń
• współdziała w grupie
• dzieli wyrazy na sylaby
• przelicza w zakresie 10

Metody pracy czynne: zadań stawianych dziecku, zabawowa
słowne: zadania, zagadki
Formy pracy: indywidualna, grupowa, praktycznego działania.

Pomoce: obrazki symbolizujące Święta Wielkanocne, papier brystol, pytania i zagadki do quizu, nagranie utworu „Dla Elizy” Beethoven, puzzle, dyplomy, (1)konturowy mini plakat, (2)karta pracy z zadaniem domowym.

Przebieg zajęć:
1.Przywitanie dzieci i krótkie nawiązanie do tematu lekcji.
2.Omówienie zasad pierwszej części lekcji.
Uczniowie wyszukują w sali 9 obrazków symbolizujących święta wielkanocne, spośród 13 różnych, wcześniej umieszczonych przez nauczyciela w różnych miejscach sali
(baranek, palma, pisanki, zajączek,koszyczek, Niedziela Palmowa, Wielka Sobota, Śmigus-Dyngus, wiosna,zima, Mikołaj, choinka, Wieczerza Wigilijna) przestrzegając zasad, aby każdy znalazł przynajmniej jeden element symbolizujący Wielkanoc podczas trwania utworu „Dla Elizy” Beethovena ( 3 minuty).
3.Wykonanie plakatu. Uczniowie siadają na dywanie w kole. Na wcześniej przygotowanym arkuszu papieru kolejno nazywają obrazki, dzielą na sylaby poprzez wyklaskiwanie, a następnie doczepiają znalezione przez siebie symbole. Na koniec nadają tytuł całości - Święta Wielkanocne. Plakat zostaje umieszczony w wyznaczonym miejscu.
4.Omówienie zasad i punktacji drugiej części lekcji.
5.Quiz Wielkanocny.

A)„Zgaduj - zgadula”. Nauczyciel czyta pytania, uczniowie odpowiadają, która z podanych odpowiedzi jest prawidłowa. Za każdą poprawną odpowiedź dziecko otrzymuje świąteczną naklejkę.

Jak nazywają się nadchodzące święta?( które są
symbolem zmartwychwstania Jezusa?)
a)Święta Wielkanocne
b)Święta Bożego Narodzenia

Jak nazywa się dzień, kiedy idziemy z palmą do
kościoła
a)poniedziałek palmowy
b)niedziela palmowa

Co wkładamy do koszyczka wielkanocnego?

a)baranka
b)rybę
(dodatkowe pytanie-uczniowie wymieniają pozostałe podstawowe pokarmy-jajko, kiełbasę, chleb, sól, chrzan, )

W jakim dniu tygodnia idziemy z koszyczkiem do
kościoła?(święcimy pokarmy)
a)w sobotę
b)we wtorek

Jakie potrawy powinny znaleźć się na
wielkanocnym stole?
a)zupa grzybowa, karp
b)jajka i barszcz biały

(uczniowie wymieniają pozostałe pokarmy- pasztet, szynka, baby wielkanocne, mazurek, makowiec, za każdą poprawną również otrzymują punkt )

Jak nazywają się malowane jajka?
a)pisanki
b)malowanki

Jak inaczej mówimy na gałązki wierzbowe?
a)bazie kotki
b)bazie krówki

Jak nazywa się drugi dzień świąt wielkanocnych?
a)deszczowa sobota
b)lany poniedziałek
c)mokry wtorek

(dodatkowe pytanie: jak inaczej nazywany jestlanyponiedziałek?....................
(śmigus-dyngus)

B) „Zagadki” Odgadywanie zagadek czytanych przez nauczyciela.
Stoi bielutki obok pisanek
Nasz wielkanocny…………………………………………………..........…(baranek)

Leży w koszyczku obok baranka
Malowana we wzorki świąteczna…………….………………..…….(pisanka)

Idą dzieci z kościoła przez wąskie uliczki,
Niosą ze święconką wielkanocne……………………….…………..(koszyczki)

Nie miauczą, lecz kwitną, białe albo szare. Znajdziesz je na wierzbie Gdy kończy się marzec………………………………..……..(bazie)

Wysyłamy je tym, z którymi nie możemy być w święta razem, a których darzymy szczególną miłością i sympatią, życząc zdrowych i pogodnych świąt……………………………………………………………(kartki)

Może być migdałowa, luksusowa, lukrowana, z rodzynkami,
a każda zapachem kusi.……………………………………………………………………….(baba)

Święcimy je na tydzień przed Wielkanocą. Są barwne, kolorowe, zrobione z żywych kwiatów, gałązek wierzby, bazi, lub sztucznych kwiatów…….....................(palma)

Sypka jak piasek, jak śnieżek biała, smaku dodaje już szczypta mała………....................................(sól)

6.Uczniowie z pomocą nauczyciela zliczają zdobyte naklejki
za poprawną odpowiedź, następnie losują koperty z
puzzlami i układają je. Nauczyciel w tym czasie wypisuje
dyplomy.
7.Praca domowa. Rozdanie kart pracy z mini plakatem do
klejenia do zeszytu oraz z zadaniem do rozwiązania i do
pokolorowania.
8.Ocena pracy uczniów na zajęciach, nauczyciel chwali
uczniów za aktywność na zajęciach, gratuluje i wręcza
dyplomy.
9.Pożegnanie.

karty pracy dostępne, proszę podać maila np. w komentarzu-chętnie prześlę.
Wyświetleń: 7767


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.