Katalog Agnieszka Knysak, 2010-04-01 Radom Różne, Scenariusze Wielkanocny quizScenariusz lekcji otwartej Nauczyciel –Agnieszka Knysak Przedmiot: Funkcjonowanie w środowisku Czas zajęć: 45minut Ośrodek tematyczny: Maluję pisanki, zajączki i kurczaczki. Temat lekcji: Wielkanocny quiz. Cel ogólny: Rozwijanie umiejętności zgodnego rozwiązywania podstawowych zadań do wykonania. Uczeń: • wspólnie z rówieśnikami rozwiązuje postawione zadania do wykonania, rozumie polecenia • potrafi wymienić niektóre zwyczaje i obrzędy wielkanocne na podstawie wiadomości zdobytych na wcześniejszych zajęciach oraz własnychdoświadczeń • współdziała w grupie • dzieli wyrazy na sylaby • przelicza w zakresie 10 Metody pracy czynne: zadań stawianych dziecku, zabawowa słowne: zadania, zagadki Formy pracy: indywidualna, grupowa, praktycznego działania. Pomoce: obrazki symbolizujące Święta Wielkanocne, papier brystol, pytania i zagadki do quizu, nagranie utworu „Dla Elizy” Beethoven, puzzle, dyplomy, (1)konturowy mini plakat, (2)karta pracy z zadaniem domowym. Przebieg zajęć: 1.Przywitanie dzieci i krótkie nawiązanie do tematu lekcji. 2.Omówienie zasad pierwszej części lekcji. Uczniowie wyszukują w sali 9 obrazków symbolizujących święta wielkanocne, spośród 13 różnych, wcześniej umieszczonych przez nauczyciela w różnych miejscach sali (baranek, palma, pisanki, zajączek,koszyczek, Niedziela Palmowa, Wielka Sobota, Śmigus-Dyngus, wiosna,zima, Mikołaj, choinka, Wieczerza Wigilijna) przestrzegając zasad, aby każdy znalazł przynajmniej jeden element symbolizujący Wielkanoc podczas trwania utworu „Dla Elizy” Beethovena ( 3 minuty). 3.Wykonanie plakatu. Uczniowie siadają na dywanie w kole. Na wcześniej przygotowanym arkuszu papieru kolejno nazywają obrazki, dzielą na sylaby poprzez wyklaskiwanie, a następnie doczepiają znalezione przez siebie symbole. Na koniec nadają tytuł całości - Święta Wielkanocne. Plakat zostaje umieszczony w wyznaczonym miejscu. 4.Omówienie zasad i punktacji drugiej części lekcji. 5.Quiz Wielkanocny. A)„Zgaduj - zgadula”. Nauczyciel czyta pytania, uczniowie odpowiadają, która z podanych odpowiedzi jest prawidłowa. Za każdą poprawną odpowiedź dziecko otrzymuje świąteczną naklejkę. Jak nazywają się nadchodzące święta?( które są symbolem zmartwychwstania Jezusa?) a)Święta Wielkanocne b)Święta Bożego Narodzenia Jak nazywa się dzień, kiedy idziemy z palmą do kościoła a)poniedziałek palmowy b)niedziela palmowa Co wkładamy do koszyczka wielkanocnego? a)baranka b)rybę (dodatkowe pytanie-uczniowie wymieniają pozostałe podstawowe pokarmy-jajko, kiełbasę, chleb, sól, chrzan, ) W jakim dniu tygodnia idziemy z koszyczkiem do kościoła?(święcimy pokarmy) a)w sobotę b)we wtorek Jakie potrawy powinny znaleźć się na wielkanocnym stole? a)zupa grzybowa, karp b)jajka i barszcz biały (uczniowie wymieniają pozostałe pokarmy- pasztet, szynka, baby wielkanocne, mazurek, makowiec, za każdą poprawną również otrzymują punkt ) Jak nazywają się malowane jajka? a)pisanki b)malowanki Jak inaczej mówimy na gałązki wierzbowe? a)bazie kotki b)bazie krówki Jak nazywa się drugi dzień świąt wielkanocnych? a)deszczowa sobota b)lany poniedziałek c)mokry wtorek (dodatkowe pytanie: jak inaczej nazywany jestlanyponiedziałek?.................... (śmigus-dyngus) B) „Zagadki” Odgadywanie zagadek czytanych przez nauczyciela. Stoi bielutki obok pisanek Nasz wielkanocny…………………………………………………..........…(baranek) Leży w koszyczku obok baranka Malowana we wzorki świąteczna…………….………………..…….(pisanka) Idą dzieci z kościoła przez wąskie uliczki, Niosą ze święconką wielkanocne……………………….…………..(koszyczki) Nie miauczą, lecz kwitną, białe albo szare. Znajdziesz je na wierzbie Gdy kończy się marzec………………………………..……..(bazie) Wysyłamy je tym, z którymi nie możemy być w święta razem, a których darzymy szczególną miłością i sympatią, życząc zdrowych i pogodnych świąt……………………………………………………………(kartki) Może być migdałowa, luksusowa, lukrowana, z rodzynkami, a każda zapachem kusi.……………………………………………………………………….(baba) Święcimy je na tydzień przed Wielkanocą. Są barwne, kolorowe, zrobione z żywych kwiatów, gałązek wierzby, bazi, lub sztucznych kwiatów…….....................(palma) Sypka jak piasek, jak śnieżek biała, smaku dodaje już szczypta mała………....................................(sól) 6.Uczniowie z pomocą nauczyciela zliczają zdobyte naklejki za poprawną odpowiedź, następnie losują koperty z puzzlami i układają je. Nauczyciel w tym czasie wypisuje dyplomy. 7.Praca domowa. Rozdanie kart pracy z mini plakatem do klejenia do zeszytu oraz z zadaniem do rozwiązania i do pokolorowania. 8.Ocena pracy uczniów na zajęciach, nauczyciel chwali uczniów za aktywność na zajęciach, gratuluje i wręcza dyplomy. 9.Pożegnanie. karty pracy dostępne, proszę podać maila np. w komentarzu-chętnie prześlę. Wyświetleń: 7767
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |