Katalog Aneta Biernacka-Szczesna, 2010-04-09 Piła Druga Różne, Scenariusze Rozwijanie myślenia twórczego Scenariusz zajęć socjoterapeutycznych ROZWIJANIE MYŚLENIA TWÓRCZEGO CELE: rozwijanie wyobraźni i myślenia twórczego kształtowanie umiejętności współpracy w grupie rozwijanie ekspresji literackiej i plastycznej rozpoznawanie własnych predyspozycji i możliwości twórczych KOREKTA ZABURZONEGO ZACHOWANIA: obszar ja – zadania UMIEJĘTNOŚCI, OSIĄGNIĘCIA: Uczestnik zajęć potrafi: wytwarzać nowe, ciekawe pomysły współpracować w grupie rozwijać własną wyobraźnię oraz twórcze myślenie przełamywać stereotypy w postrzeganiu rzeczywistości POMOCE I ŚRODKI DYDAKTYCZNE: kartki, mazaki, kredki, atrament lub farby plakatowe, długopisy METODY: krąg, rundka, zabawa, burza mózgów, prace plastyczne, opowiadanie, pantomima LITERATURA: M. Chomczyńska, D. Pankowska „Polubić szkołę. Ćwiczenia grupowe do pracy wychowawczej”. Warszawa 1995r J. Rojewska „Grupa bawi się i pracuje. Zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych cz. I i II”. Wrocław 2000r. Materiały szkoleniowe – trening twórczości 2003 r. K. Sawicka „Socjoterapia”. Warszawa 1999r. PRZEBIEG ZAJĘĆ: 1.Krąg rozpoczynający zajęcia. Przywitanie się, podanie informacji dotyczących tematu oraz przebiegu zajęć. Omówienie bieżących spraw. 2.Rundka „ Oczekuję, że dzisiaj na zajęciach...” 3.Czym jest myślenie i postawa twórcza? Na zasadzie burzy mózgu uczniowie wraz z prowadzącym określają czym jest myślenie i postawa twórcza. Definiują pojęcia tj. twórczość, kreatywność, oryginalność. 4.Łańcuch skojarzeń. Prowadzący wymienia jakieś słowo, a uczestnicy kolejno, w szybkim tempie, podają pierwsze słowo, które skojarzyło im się ze słowem wypowiedzianym przez poprzednika. 5.Co by było gdyby.... Uczniowie dzielą się na dwie grupy. Jedna z grup pisze wszelkie (pozytywne i negatywne) następstwa następujących sytuacji: a)co by było gdyby człowiek nie musiał jeść? b)co by było gdyby uczniowie przez tydzień zarządzali szkołą? Uczniowie prezentują swoje pomysły. 6.Tocząca się opowieść. Każdy z uczestników podaje jeden wyraz, tak aby utworzyć sensowne zdanie. Uczestnicy w ten sposób kreują jakąś opowieść dbając o to, żeby zachować główny wątek opowieści. 7.Kreatywne pisanie. Uczestnicy zajęć otrzymują kartki. Każdy zapisuje w jednym rogu kartki dowolne słowo, zagina róg kartki i odkłada na środek sali. Następnie losuje kolejną kartkę, pisze słowo w wolnym rogu. Po odłożeniu zapisanych wszystkich rogów uczestnicy zajęć dzielą się na dwie grupy. Każda z grup losuje jedną kartkę i pisze opowiadanie składające się z czterech zdań. W każdym zdaniu powinno być jedno słowo z rogu kartki w niezmienionej formie gramatycznej. Następnie grupa pantomimicznie przedstawia cztery słowa kluczowe, na koniec odczytuje treść opowiadania. 8.Do czego służy butelka i stół? Uczestnicy zajęć dzielą się na dwie drużyny. Każda z nich zapisuje jak najwięcej pomysłów na wykorzystanie butelki bądź stołu. Po wykonaniu zadania następuje prezentacja kreatywnych ustaleń grup. 9. Recepta na szczęście i młodość. Uczestnicy dzielą się na dwie grupy. Uczniowie grupy pierwszej tworzą przepis kulinarny – receptę na młodość, uczestnicy drugiej grupy- receptę na szczęście. Zadaniem grup jest napisanie zarówno poszczególnych składników jak i sposobu wykonania. Grupy posługują się zwrotami ilościowymi typu: pół kilograma, trzy łyżeczki, 1 szklanka, szczypta itp. 10. Kleksy. Uczniowie składają kartki na pół i w wewnętrzne zgięcie wpuszczają odrobinę atramentu lub farby. Przeciągając palcami po zewnętrznej części kartki, tworząc kleksa. Następnie domalowują do kleksa rysunek w taki sposób, że kleks jest jego częścią. Zadaniem pozostałych jest odgadnięcie co autor miał na myśli. Na koniec autorzy nadają tytuł swoim pracom. Jego zapis ma być twórczy i oryginalny. 11. Podsumowanie i omówienie zajęć. Rundka: „Dzisiejsze zajęcia uświadomiły mi, że ...” opracowanie: Aneta Biernacka - Szczesna Wyświetleń: 5701
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |