Katalog Iwona Krzywonos-Suter, 2010-04-12 Chrzanów Matematyka, Scenariusze Scenariusz lekcji matematyki: "Podział trójkątów ze względu na boki i kąty"Iwona Krzywonos-Suter Scenariusz lekcji matematyki w klasie V Temat: Podział trójkątów ze względu na boki i kąty. Cel ogólny: Umiejętność klasyfikowania trójkątów ze względu na kąty i boki. Znajomość własności tych trójkątów. Oczekiwane osiągnięcia uczniów: Uczeń : - Utrwala klasyfikację trójkątów ze względu na boki. - Poznaje klasyfikację ze względu na kąty. - Klasyfikuje trójkąty ze względu na kąty albo boki, oraz dokonuje podwójnej klasyfikacji. - Rozwiązuje zadania problemowe dotyczące trójkątów. - Wie i stosuje twierdzenie, że suma kątów trójkąta wynosi 1800. Realizacja podstawy programowej: Treści nauczania Punkt 7. Figury płaskie: 4) Kąt; porównywanie kątów; mierzenie kątów, 6) trójkąt; (…), 7) (…) klasyfikacja trójkątów, 8) Suma kątów w trójkącie, Metody pracy: Pokaz, obserwacja, rozmowa z uczniami, ćwiczenia, praca indywidualna i w grupie Środki dydaktyczne: Tablica i trójkąty do lekcji: klasyfikacja trójkątów, dla każdego ucznia kartka z podwójną klasyfikacją trójkątów, zeszyty ćw. „ Matematyka 2001 ”, karta pracy „Trójkąty” – pochodząca z materiałów dla nauczyciela pakietu Matematyka 2001. Organizacja: Początkowo uczniowie siedzą na swoich miejscach, w trakcie obserwacji trójkątów przemieszczają się po klasie wg wskazówek nauczyciela – na zasadzie „śnieżnej kuli”. Potrzebne umiejętności: Wskazywanie wierzchołków, boków i kątów trójkąta; wykonywanie rysunków zgodnie z podanym przepisem (algorytmem); szacowanie rozwartości kątów, mierzenie kątów; nazywanie kątów w zależności od ich rozwartości; podział trójkątów ze względu na boki. Przebieg lekcji: 1. Powitanie. 2. Sprawdzenie zadania domowego – ilościowo. 3. Przypomnienie przy pomocy instrumentu muzycznego „trójkąt” wielkości takich jak bok, wierzchołek i kąt wewnętrzny trójkąta. Przypomnienie klasyfikacji trójkątów ze względu na boki – poparcie rysunkiem, lub innym obiektem istniejącym w klasie. 4. Wprowadzenie tematu lekcji – Podział trójkątów ze względu na boki i kąty. 5. Przypomnienie nazewnictwa i miar kątów do 1800. 6. Rozdanie trzem grupom modeli trójkątów. Analiza kątów wewnętrznych – pogrupowanie trójkątów na te, które posiadają 3 kąty ostre, 1 kąt prosty, 1 rozwarty. Nazwanie trójkątów odpowiednio: trójkąty ostrokątne, prostokątne, rozwartokątne. Wykonanie notatki do zeszytu. 7. Opisanie szczegółowo trójkąta prostokątnego, notatka do zeszytu. 8. Przypięcie na tablicy modeli danych trójkątów – jako pomoc w wykonaniu zadań z zeszytu ćwiczeń. 9. Rozwiązywanie zadań z zeszytu ćwiczeń Zadanie A6 – nawiązanie do podwójnej klasyfikacji 10. Zabawa w odgadywanie – jaki to trójkąt (podwójna klasyfikacja)? Uczniowie zadają pytania typu: „ Czy ma różne boki? ”, „ Czy mam różne kąty? ”, „Czy ma wszystkie kąty ostre?”, „ Czy ma jeden kąt rozwarty? ”, itp. Osoba pytana (posiadająca wgląd w rysunek trójkąta) Odpowiada tylko TAK lub NIE. Przy pomocy tego ćwiczenia uzupełnienie tablicy: klasyfikacja trójkątów – podwójna klasyfikacja 11. Rozdanie uczniom kopii tej klasyfikacji, wklejenie do zeszytu. 12. Podsumowanie lekcji: Wykonanie zadań z Karty pracy „Trójkąty”. Najtrudniejszymi zadaniami są zadanie 6, 7 i 8. To od nich rozpoczynamy rozwiązanie zadań z karty. Zadania od 1 do 5 pozostają jako uzupełnienie, które pojawi się jeśli pozostanie na lekcji czas. 13. Podanie zadania domowego ZĆ str. 73 zad. B4, B5, B6 14. Pożegnanie. Wyświetleń: 5560
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |