Cel:
- poznawczy - zapoznanie uczniów z okresem panowania Bolesława Chrobrego, w szczególności z ważnymi wydarzeniami i ich skutkami,
- kształcący - doskonalenie umiejętności pracy z mapą, źródłami historycznymi, podręcznikiem,
- wychowawczy - pogłębienie uczuć patriotycznych uczniów przez ukazanie bohaterskiej obrony kraju w czasie wojen z Niemcami, budzenie postawy podziwu do biskupa Wojciecha.
Metody:
wykład konwersacyjny, praca pod kierunkiem nauczyciela.
Środki dydaktyczne:
podręcznik i zeszyt ćwiczeń (wyd. Rożak), mapa ścienna: Polska od X - XII wieku, Atlas historyczny do gimnazjum dla klas I (str. 8), Teksty źródłowe do gimnazjum dla klas I (wyd. Rożak, str. 48), Artykuł: Czy Chrobry handlował niewolnikami w: Gazeta Zachodnia z 16 lutego 2000 roku.
Tok lekcji:
A: rekapitulacja wtórna:
1) Oceń znaczenie chrztu Polski w 966 roku,
2) Wymień plemiona słowiańskie, które zamieszkiwały ziemie, znajdujące się pod panowaniem Mieszka I, i pokaż je na mapie.
B: podanie tematu lekcji: Państwo Bolesława Chrobrego.
C: plan notatki i przebieg lekcji:
1) Cele nowego władcy - analiza testu z podręcznika (str. 96),
2)
- wykład nauczyciela na temat misji św. Wojciecha do Prus i jej znaczenia,
- refleksja na temat: Św. Wojciech patronem zjednoczonej Europy,
- analiza mapy ściennej - ukazanie przypuszczalnego miejsca śmierci biskupa Wojciecha,
3)
- analiza tekstu źródłowego w podręczniku - Gall Anonim o Zjeździe Gnieźnieńskim w 1000 roku,
- przytoczenie przez nauczyciela tezy profesora niemieckiego Johannesa Frieda na temat koronacji Chrobrego w 1000 roku,
- notatka w ćwiczeniach dotycząca skutków Zjazdu Gnieźnieńskiego (str. 52),
- Wskazanie Gniezna na mapie ściennej i w atlasie,
4) Przedstawienie przez nauczyciela uczniom artykułu na temat spotkania Chrobrego i Ottona III w miejscowości Iława pod Szprotawą - krótka notatka w zeszycie. Praca z mapą - poszukiwanie miasteczka Szprotawa,
5) Wojny z Niemcami:
- analiza tekstu źródłowego (str. 48),
- ćwiczenie 3, str. 52 (Zeszyt ćwiczeń)(chodzi o zamalowanie różnymi kolorami terenów przyłączonych do Polski przez Chrobrego w wyniku pokoju z Niemcami w 1018 roku),
6) Wyprawa na Ruś:
- praca z mapką w atlasie,
- samodzielna notatka na powyższy temat,
D. Rekapitulacja pierwotna:
- Jakie było znaczenie zjazdu w Gnieźnie w 1000 roku dla Polski?
- Jakie były skutki wojen z sąsiadami?
E. Zadanie domowe:
- Jakie było znaczenie misji biskupa Wojciecha dla państwa polskiego?
W trakcie lekcji wystąpiły elementy ścieżek:
- edukacja regionalna,
- edukacja europejska,
- edukacja czytelnicza i medialna.
Opracowanie: mgr Piotr Ernst