![]() |
![]() |
Katalog Marta Żukowska, 2010-04-22 Bialystok Różne, Scenariusze Poznaję siebie - zajęcia z elementami metody W. SherborneScenariusz zajęć z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie w stopniu
umiarkowanym w ramach indywidualnych zajęć rewalidacyjnych. Temat: Poznaję siebie – zajęcia z elementami metody W. Sherborne Cele: • Poznawanie własnego ciała i odkrywanie własnych możliwości. • Nauka nawiązywania kontaktu i współpracy z drugą osobą. • Kształtowanie więzi z rodzicami. • Kształtowanie wyczucia własnego ciała. • Rozwijanie poczucia bezpieczeństwa, akceptacji samego siebie, swojego ciała. • Rozwijanie umiejętności naśladowania. Metody: • elementy metody Ruchu Rozwijającego • metoda praktycznego działania Pomoce: koc, pacynki, obrazki Przebieg zajęcia: I. Część wstępna. 1. Przywitanie piosenką: Witaj Krzysiu, witaj Krzysiu Jak się masz, jak się masz? Wszyscy Cię witamy, wszyscy pozdrawiamy Zacząć czas, zacząć czas. 2. Przywitanie się w parach: witają się nasze dłonie, łokcie, głowy, stopy, kolana, plecy. II. Cześć właściwa. 1. Ćwiczenia „z” w parach: • „Lustro” – naśladowanie gestów, mimiki, ruchów dziecka; zamiana ról. • „Naleśnik” – zawijanie w koc, oklepywanie, masowanie (smarowanie dżemem, krojenie itp.) • Przepychanie się plecami. • „Wóz” – ciągnięcie leżącego dziecka za kostki. • „Tunel” – przechodzenie pod opiekunem ustawionym w klęku podpartym • „Krokodyl” – wożenie dziecka leżącego na plecach rodzica po pokoju. 2. Ćwiczenia „przeciwko” w parach: • Dziecko zwija się w kłębek, nauczyciel lub rodzic próbuje go „rozwinąć”, przy czym dziecko powinno stawiać opór; zamiana ról. • Dziecko siedzi mocno podparte na podłodze, nauczyciel lub rodzic próbuje go przesunąć; zamiana ról. 3. Ćwiczenia „razem” w parach: • Siedząc przodem do siebie i trzymając się mocno za ręce, dziecko kładzie się na plecach, nauczyciel przyciąga je do siebie. • Stojąc przodem do siebie i trzymając się mocno za ręce, palce stóp ćwiczących złączone, dziecko odchyla się od rodzica / nauczyciela. 4. Zabawa pacynkami – odgrywanie scenki robienia zakupów. Zachęcanie do powtarzania zwrotów, prowokowanie do dialogu. 5. Zabawa „Zgadnij czego potrzebuję” – odgrywanie sytuacji, odgadywanie przez dziecko czego w danej sytuacji potrzebuję i pokazywanie na obrazku: • zimno mi – sweter • boli głowa – tabletka • mam katar – chusteczki higieniczne • skaleczyłam palec – plaster • boli ząb – dentysta • jestem śpiąca – łóżko • pada deszcz (nagranie) – parasol 6. Zabawa ze śpiewem, zachęcanie do naśladownictwa: Jestem muzykantem konszabelantem. I my muzykanci konszabelanci Ja umiem grać I my umiemy grać A na czym? Na trąbce – trata tata trata tata bęc Na pianinie – piano ino piano ino bęc Na bębnie – bum tarara, bum tarara bęc Na puzonie – puza taka puza taka bęc Na flecie – fiju fiju fiju fiju bęc III. Część końcowa. 1. Wykonanie dziecku masażyku przy muzyce relaksacyjnej. Tu płynie rzeczka” Tu płynie rzeczka, Tędy przeszła pani na szpileczkach. Tu stąpały słonie I biegały konie. Wtem przemknęła szczypaweczka, Zaświeciły dwa słoneczka, Spadł drobniutki deszczyk. Czy Cię przeszedł dreszczyk? 2. Pożegnanie piosenką: Żegnaj Krzysiu… Wyświetleń: 1766
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |