Katalog Edyta Skoczek, 2010-04-22 Puławy Matematyka, Scenariusze SCENARIUSZ LEKCJI HOLISTYCZNEJ – matematyki z informatyką dla klasy trzeciej gimnazjum napisany w oparciu o podręcznik „Matematyka wokół nas”Opracowanie: mgr Justyna Cieśla i mgr Edyta Skoczek Publiczne Gimnazjum w Gołębiu SCENARIUSZ LEKCJI HOLISTYCZNEJ – matematyki z informatyką dla klasy trzeciej gimnazjum napisany w oparciu o podręcznik „Matematyka wokół nas” Temat: Charakterystyki liczbowe danych statystycznych – utrwalenie wiadomości. Cele operacyjne: Uczeń: zbiera dane statystyczne i opracowuje je zapisuje wyniki przeprowadzonych doświadczeń w tabeli oraz przedstawia je na wykresach za pomocą programu EXCEL oblicza średnią arytmetyczną, częstość wartości zmiennej, rozstęp, modę i medianę przewiduje wyniki doświadczeń losowych Metody i formy pracy: indywidualna praca w parach praca nauczyciela z całym zespołem klasowym Środki dydaktyczne: komputery, program EXCEL, karty pracy, sześcienna kostka do gry, tablica Czas: 45 min Przebieg lekcji: nauczyciel matematyki rozwiązuje zadania z uczniami, natomiast nauczyciel informatyki jest odpowiedzialny za wykonanie wykresów za pomocą programu EXCEL. Uczniowie otrzymują karty pracy z zadaniem 1 i zadaniem 2 (kartę pracy wklejają do zeszytu z wydrukowanymi wykresami po zakończeniu lekcji). KARTA PRACY Zad.1 Rzuć 30 razy sześcienną kostką do gry. Zapisz wyniki. ……………………………………………………………………… a) Przedstaw w tabeli liczebności poszczególnych wyników. Liczba oczek Liczebność Częstość 1 2 3 4 5 6 b) Sporządź tabelę częstości. c) Oblicz medianę. …………………………………………………………… d)Oblicz modę e)Sporządź wykres słupkowy( kolumnowy) i kołowy dla powyższych wyników. Zad.2 Średnie ocen dwóch równoległych klas trzecich gimnazjum z wybranych przedmiotów przedstawiono w tabeli: Przedmiot Klasa III A Klasa III B Religia 4,31 4,35 Język polski 2,94 3,12 Matematyka 2,81 3,05 Biologia 2,81 3,76 Geografia 2,56 2,71 Informatyka 3,94 4,00 Wychowanie fizyczne 4,87 4,70 Przedstaw te dane w postaci złożonego diagramu słupkowego . Zad.3 Informacja do zadania – uczniowie w parach (trzyosobowych grupach) zbierają informacje na poniższe zadania kilka dni wcześniej przed planowaną lekcją. Polecenie do zadania 3: oblicz średnią arytmetyczną, modę, medianę, rozstęp i wykonaj wykres inny niż do tej pory podczas lekcji. Zad.1 Zanotuj wzrost uczniów z twojej klasy. Wyniki pomiaru (w cm) zapisz w tabelce, oddzielnie dla dziewcząt i oddzielnie dla chłopców. Wzrost uczniów: Dziewczęta:…………………………………………………Chłopcy:……………………………………… Wzrost uczniów Liczba uczniów Dziewczęta Chłopcy Zad.2 Zanotuj numery butów uczniów z twojej klasy. Wyniki przedstaw w tabeli , oddzielnie dla dziewcząt i oddzielnie dla chłopców. Numery butów: Dziewczęta:……………………………………Chłopcy:…………………………………………… Numery butów Liczba uczniów Dziewczęta Chłopcy Zad.3 Uczniom z twojej klasy zadaj pytanie: ”Ile czasu, każdego dnia poświęcasz na naukę?”. Wyniki przedstaw w tabelce: ……………………………………………………………… Czas w godz. Liczba uczniów Dziewczęta Chłopcy 0 - 1 1 - 2 2 - 3 3 -4 4 - 5 Zad.4 Sprawdź, ile osób w twojej klasie jest spod którego znaku zodiaku. Wyniki zanotuj. Wyniki:………………………………………………………………………… Znak zodiaku Liczba osób Baran Bliźnięta Byk Koziorożec Lew Panna Rak Ryby Skorpion Strzelec Waga Wodnik Zad.5 Przeprowadź ankietę w swojej klasie na temat: „Ile masz rodzeństwa?”. Zanotuj wyniki. Wyniki: ……………………………………………………. Liczba rodzeństwa Liczba uczniów Brak rodzeństwa Jedno rodzeństwo Dwoje rodzeństwa Troje i więcej rodzeństwa Zad.6. Zanotuj kolor bluzki swojej koleżanki i swojego kolegi z klasy, w którą byli ubrani we wtorek w szkole. Przedstaw wyniki w tabeli. Kolor bluzki: ……………………………………………………………… Kolor bluzki Liczba uczniów Zad.7. Sprawdź, jaki kolor oczu mają twoje koleżanki i koledzy z klasy. Przedstaw wyniki w tabeli. Kolor oczu: …………………………………………………………… Kolor oczu Liczba uczniów Wyświetleń: 1722
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |