Katalog

Agnieszka Kukiełka, 2010-04-29
Goraj

Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Scenariusz zajęc zintegrowanych w klasie III: Czym jest przyjaźń?

- n +

Scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie III prowadzonych przez
Agnieszkę Kukiełka dnia 25.02.2009r.

Temat ośrodka: Kto się lubi, ten się czubi.
Temat dnia: Czym jest przyjaźń?
Cel główny: uświadomienie dzieciom potrzeby przyjaźni, bezinteresownej chęci pomagania, budowanie zaufania, lojalności, stymulacja współczucia (empatii), wyodrębnienie zachowań zasługujących na pochwałę

Cele operacyjne:
Uczeń:
- wypisuje skojarzenia ze słowem przyjaźń,
-wie, jak zachowuje się przyjaciel
-poprawnie wykonuje polecenia,
-kształtuje wyobraźnię i koncentrację,
-zgodnie pracuje w grupie,
-dba o stworzenie miłej i życzliwej atmosfery w grupie,
-uważnie słucha czytanego przez nauczyciela tekstu,
-odpowiada na polecenia dotyczące tekstu,
-układa przepis na najlepszego przyjaciela,
-potrafi wczuć się w odpowiednie role,
-układa krzyżówkę,
Metody:
Burza mózgów, drama, słowne ( rozmowa, praca z tekstem), działań praktycznych, ćwiczeniowa, aktywizujące, ekspresja muzyczno- ruchowa,

Formy pracy:
- zbiorowa
- grupowa jednolita i zróżnicowana,
- indywidualna


Środki dydaktyczne:
Bajka „O dwóch ołówkach” Marii Molickiej gazeta, słoneczko przyjaźni wraz z promykami, karty pracy z zadaniami, karteczki z napisanymi scenkami, krzyżówka, certyfikat dla przyjaciela, schemat pięciopłatkowego kwiatka,

Przebieg zajęć:
1. Zabawa integracyjna „Kładka”.

Przebieg zabawy :
Na środku sali rozłożona jest gazeta kładka. Dzieci mają tak przejść, aby nikt nie wpadł do rzeki. Po pewnym czasie papier składamy na połowę, potem znów na połowę. Dzieci powinny sobie pomagać, aby nikt nie wpadł do rzeki.
Wniosek : Musimy sobie wzajemnie pomagać, dbać nie tylko o siebie. Jak nazywa się osoba, która tak postępuje ? To PRZYJACIEL.

2. Słoneczko definicyjne, próba definicji słowa „przyjaźń”
Na paskach papieru każdy wypisuje skojarzenia ze słowem przyjaźń, jeżeli słowa powtarzają się, dokładamy je do siebie, najdłuższe paski wskazują słowa kluczowe.
3. Układanie przepisu na najlepszego przyjaciela: Praca w grupach.
Uczniowie otrzymują kartki z rozpoczętymi zdaniami. Ich zadnie będzie ułożenie przepisu na najlepszego przyjaciela.

Odrobina…………….
Szczypta……………….
Troszkę………………..
Ciepły…………….
Szczere………………..
Na okrasę……………………
I to jest mój najlepszy przyjaciel!

4. Czytanie bajki psychoedukacyjnej:

"Chciałabym wam przeczytać pewne opowiadanie, o którym potem porozmawiamy. Posłuchajcie"

W pewnym piórniku leżały równo ułożone ołówki. Były kolorowe, tylko jeden był zwykły szary. Tuż obok niego znajdował się wspaniały ołówek dwukolorowy: czerwono-niebieski. Ołówki zawsze przebywały razem, czy to leząc obok siebie w piórniku, czy ścigając się i kreśląc wzory na papierze. Szary rysował kontury, a dwukolorowy wypełniał je barwami. Bardzo lubiły się tak razem bawić. Inne kolorowe chciały przyjaźnić się z dwukolorowym, ale on wolał szary. Co to za zwyczaje - szeptały oburzone - że dwukolorowy przyjaźni się z takim zwyczajnym! To nie wypada, nie wypada - powtarzały.
Ale dwukolorowy nie słuchał tego gadania, szarak zresztą też. Obydwa przecież bardzo się lubiły. Aż pewnego razu wydarzyło się nieszczęście, straszne!; dwukolorowemu złamały się grafity. Będzie do wyrzucenia - szeptały ołówki, z satysfakcją przekazując sobie tę wieść. Dwukolorowy bardzo się zasmucił, szarak jeszcze bardziej. Jak mu pomóc, co zrobić? - pytał sam siebie. - nie pozwolę, by taki wspaniały ołówek został wyrzucony.
Wziął przyjaciela na plecy i pomaszerował szukać lekarza ołówków. Długo szukali pomocy. Szary ołówek był bardzo zmęczony, co chwilę odpoczywał. Nareszcie znalazł bardzo starą Temperówkę. Spróbuję wam pomóc - rzekła i bardzo ostrożnie zabrała się do pracy.
- Uf, już po zabiegu - powiedziała. Udało się, jesteś wprawdzie krótszy, ale nadal pięknie możesz rysować, co tylko zechcesz. Naprawdę? - spytał z niedowierzaniem dwukolorowy.
- Pomogłam tobie, ale największą przysługę oddał ci twój przyjaciel - Szary Ołówek .
- E tam - powiedział Szarak zawstydzony tą pochwałą. - My jesteśmy prawdziwi przyjaciele, on nie zdradził naszej przyjaźni dla innych, kolorowych, więc ja ... - Tutaj zaczął się jąkać bardzo wzruszony. Dwukolorowy nic nie powiedział, tylko przytulił się do niego. Wróciły razem do piórnika.

5. Rozmowa na temat bohaterów bajki, odpowiadanie między innymi na pytania nauczyciela:
- Kto to jest przyjaciel?
- Po czym poznać prawdziwą przyjaźń?
- Co jest najważniejsze w przyjaźni?,
- Czym kierujemy się przy wyborze przyjaciela?,
- Kto zasługuje na naszą przyjaźń? itp.

6. Scenki dramowe:
-Twój przyjaciel jest smutny, postaraj się go pocieszyć.
-Twojemu przyjacielowi zginął piesek. Postaraj się mu pomóc.
-Twój przyjaciel zachorował. Jak się zachowasz.
-Twój najlepszy przyjaciel właśnie wyprowadza się do innego miasta. Co ty na to?
7. Wspólne tworzenie krzyżówki do hasła "przyjaciel", wyszukiwanie wyrazów (przymiotników) określających dobrego przyjaciela.
8. Kwiatek podobieństw- szukam przyjaciela
Dzieci otrzymują schemat kwiatka, w każdy płatek wpisują cechę, którą cenią u przyjaciela najbardziej. Kolejno potem każdy odczytuje swoje preferencje, pozostali uważnie słuchają. Przy każdym płatku zapisują kto ceni takie same wartości, jak on. Osoba, z którą mamy najwięcej podobieństw ma szanse zostać naszym przyjacielem.
9. Układanie przysłów z rozsypanek wyrazowych. Próba wyjaśnienia znaczenia tych przysłów. Praca w grupach.
Prawdziwych przyjaciół poznajemy w biedzie.
Kto przyjaciela znalazł, skarb znalazł.
Umiej być przyjacielem, znajdziesz przyjaciela.
10. Zabawa integracyjna „Nie chcę cię znać”.
11. Wręczenie certyfikatu dla najlepszego przyjaciela. Certyfikat ten następnie uczniowie mają z wręczyć swojemu najlepszemu przyjacielowi.
12. W domu: Napisz imię swojego przyjaciela i do każdej litery dopisz jego zalety:
Np.: M- mądrość
A- asertywność
R- radość
E- elegancja
K- kultura
Wyświetleń: 13590


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.