![]() |
![]() |
Katalog BEATA KOŁODZIEJCZYK, 2010-05-06 ŻARNÓW Awans zawodowy, Różne OPIS I ANALIZA PRZYPADKU WYCHOWAWCZEGO.OPIS I ANALIZA PRZYPADKU WYCHOWAWCZEGO Dziecko sprawiające na zajęciach różnorodne problemy wychowawcze. 1. Identyfikacja problemu: W klasie I pojawił się uczeń powtarzający klasę i sprawiający kłopoty wychowawcze. Zostałam jego wychowawczynią. Już od pierwszych dni nauki zaczęły do mnie docierać sygnały od nauczycieli, że Adam bardzo swobodnie zachowuje się na zajęciach, wychodzi z klasy bez pozwolenia, rozmawia z kolegami, komentuje wypowiedzi nauczycieli, korzysta z telefonu komórkowego, przeklina. Konsekwencją niewłaściwego zachowania Adama są jego słabe wyniki w nauce. Zaobserwowałam również jego agresywne zachowanie w stosunku do innych dzieci. Używa przemocy fizycznej prowokując bójki. 2. Geneza i dynamika zjawiska: Z wywiadu środowiskowego oraz z opowiadań nauczycieli Szkoły Podstawowej dowiedziałam się, że Adam jest szóstym najmłodszym synem w rodzinie. Ojciec nadużywa alkoholu, a matka niezbyt chętnie kontaktuje się ze szkołą. Starsi bracia, podobnie jak Adam, sprawiali wiele kłopotów wychowawczych. Dwóch z nich ukończyło klasę specjalną. Adam wraz z trzema innymi uczniami powtarza klasę pierwszą, choć jest dosyć inteligentnym dzieckiem. Drugoroczność spowodowana jest zatem niechęcią do nauki. W nowej sytuacji czuje się pewnie ponieważ objął przywództwo nad młodszymi kolegami. Pragnie zwrócić na siebie uwagę, zaimponować innym. 3. Znaczenie problemu: Postawa chłopca jest nie do przyjęcia zarówno w środowisku szkolnym, jak i społecznym. Jeżeli jego zachowanie nie zmieni się prawdopodobnie będzie kolejny raz powtarzał klasę I, nie ukończy gimnazjum, nie zdobędzie wykształcenia i zawodu. Osoby, które nie chcą lub nie potrafią przystosować się do życia w grupie zepchnięte zostają na margines społeczny. 4. Prognoza: a) negatywna: W przypadku zaniechania oddziaływań sytuacja Adama diametralnie pogorszy się. Uczeń straci kontrolę nad swoim zachowaniem, wejdzie w konflikt z prawem, stoczy się na margines społeczny. b) pozytywna: Uczeń otrzymawszy wsparcie zapanuje nad swoimi emocjami, ukończy gimnazjum, poczuje, że może decydować o swoim życiu. 5. Propozycje rozwiązania: Cel: - wyeliminowanie nieodpowiednich i agresywnych zachowań chłopca. Plan oddziaływań: - rozmowa z pedagogiem szkolnym oraz pedagogiem z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej na temat zachowania Adama i podjęcia środków zaradczych, - współpraca z matką ucznia w celu wyeliminowania agresywnych zachowań chłopca, - rozmowa z Adamem uświadamiająca mu konieczność zmiany postępowania. 6. Wdrażanie oddziaływań: Przeprowadziłam rozmowę z pedagogiem szkolnym na temat zachowania Adama. W listopadzie i grudniu 2007r. w naszej szkole mieścił się punkt konsultacyjny Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. Zwróciłam się o pomoc do jednego z pedagogów przyjeżdżających do szkoły. Uzyskałam wiele cennych wskazówek co do metod pracy z uczniem trudnym wychowawczo. Ponadto pani pedagog przeprowadziła rozmowę z Adamem na temat jego zachowania, a także poprosiła matkę chłopca o spotkanie. Matka mimo niechęci do nauczycieli i szkoły przyszła, co uważam za duży sukces. Sama wielokrotnie przy najróżniejszych okazjach prowokowałam rozmowy z Adamem starając się wzmacniać jego zachowania pozytywne. 7. Efekty oddziaływań: Wdrożone oddziaływania zaczęły przynosić pożądane efekty. Uważam nawet, że był to punkt zwrotny w szkolnej karierze Adama. Na koniec roku szkolnego liczba punktów ujemnych z zachowania zmniejszyła się trzykrotnie. Nauczyciele uczący Adama wielokrotnie zwracali uwagę na zmiany, które zaszły w zachowaniu chłopca. Wyciszył się, uspokoił, skupił się na zaliczaniu materiału z przedmiotów zagrożonych oceną niedostateczną. W efekcie Adam otrzymał promocję do następnej klasy, a drugie półrocze zakończył z dużo korzystniejszym wynikiem punktowym z zachowania. Opracowała: Beata Kołodziejczyk Wyświetleń: 9734
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |