|
|
Katalog Katarzyna Zielke, 2010-05-06 Konin Język polski, Scenariusze O najsłynniejszym rycerzu średniowiecza - Zawiszy Czarnym z Garbowa. Scenariusz zajęć z języka polskiego w klasie piątej szkoły podstawowej.O najsłynniejszym rycerzu średniowiecza - Zawiszy Czarnym z Garbowa. Scenariusz zajęć z języka polskiego w klasie piątej szkoły podstawowej. Hasła w podstawie programowej - kształtowanie refleksyjnej postawy wobec człowieka, jego natury, powinności moralnych oraz wobec różnych sytuacji życiowych - przygotowanie do rozpoznawania podstawowych wartości i dokonywania właściwej ich hierarchizacji Cel ogólny - rozwijanie umiejętności odbioru dzieł literackich, a poprzez nie przybliżenie rozumienia człowieka i świata - kształtowanie sprawności mówienia, słuchania, czytania i pisania oraz rozbudzanie twórczej postawy wobec siebie oraz świata Cele szczegółowe Uczeń - ocenia postawę i postępowanie ludzi zgodnie z przyjętymi zasadami i hierarchią wartości - wzbogaca słownictwo w związku z tematyką omawianego tekstu - zajmuje stanowisko w sprawie - doskonali umiejętność wyodrębniania wydarzeń - uczy się harmonijnej współpracy w grupie - słucha wzorcowego czytania - określa tematykę wiersza - wymienia i zapisuje cechy charakteru oraz umiejętności Zawiszy Czarnego - wyjaśnia, dlaczego postać rycerza przeszła do legendy - wyjaśnia znaczenie powiedzenia "Polegać na kimś jak na Zawiszy" - opowiada o pasowaniu Zawiszy na rycerza Metody pracy podające - pogadanka - objaśnienie - opowiadanie problemowe - aktywizujące - dyskusja dydaktyczna - burza mózgów praktyczne - metoda przewodniego tekstu Formy pracy - indywidualna - zbiorowa - grupowa Środki dydaktyczne - karty pracy - zeszyt, podręcznik - plakaty - plansze - herby - reprodukcje Diagnozowanie osiągnięć uczniów Obserwacja uczniów w toku zajęć - wkład pracy - gotowość do podejmowania stawianych zadań - umiejętność pracy grupowej i samodzielnej - jakość odpowiedzi - postawa, zachowanie, wzajemne relacje Czas trwania lekcji: 45 minut Przebieg lekcji: 1.Rozmowa wprowadzająca. 2.Poznanie sylwetki Zawiszy Czarnego. Przedstawienie notki biograficznej oraz wizerunku rycerza. 3.Zapisanie tematu lekcji i notatki biograficznej o rycerzu. 4.Czytanie utworu literackiego pt. „Zawisza Czarny” autorstwa Juliana Ursyna Niemcewicza. 5.Opowiadanie o pasowaniu Zawiszy Czarnego na rycerza. Nawiązanie do współczesnych zwyczajów wzorujących się na tej tradycji. - pasowanie na ucznia, czytelnika, przysięga wojskowa - logo firmy (odpowiednik herbu) - wstąpienie do harcerstwa - okrzyki zagrzewające do walki, np. na zawodach sportowych (odpowiednik zawołania rycerskiego) - usługiwanie przy stole jest nadal mile widziane - honorowe zachowania sportowe-zasada fair play - żołnierz posłuszny swemu dowódcy - okrągły stół w polityce - bractwa rycerskie, turnieje rycerskie Praca w grupach 6.Dopasuj związki frazeologiczne dotyczące rycerstwa do ich znaczeń. puścić płazem - potraktować kogoś ulgowo, darować mu coś, okazać pobłażliwość, zachować się po rycersku - szlachetnie, mężnie, elegancko być pasowanym na... - być uznanym za kogoś, sprawdzić się być czyimś rycerzem - bronić i chronić kogoś, zazwyczaj mężczyzna kobietę błędny rycerz - rycerz z romansów średniowiecznych, wędrujący w poszukiwaniu przygód i w celu udowodnienia swej rycerskości walka z wiatrakami - walka z czymś urojonym, nierealnym, skazana z góry na przegraną 7.Prezentacja pracy grup. 8.Refleksja i posumowanie. Prezentacja zdjęć bohaterów filmów, książek, życia codziennego. Wskazywanie, która z postaci jest najbardziej podobna do rycerza i dlaczego. Uczniowie próbują udowodnić swoje wybory. Zorro, Batman, Shrek, Janosik, Robin Hood 9.Wręczenie dyplomów dla walecznych rycerzy i szlachetnych dam za aktywną pracę na lekcji. 10.Samoocena uczniów. Uczniowie podkreślają odpowiednie zdanie. Na lekcji pracowałem jak mrówka. Na lekcji pracowałem jak żółw. 11.Praca domowa Napisz, w jaki sposób we współczesnym świecie można być naśladowcą ideałów rycerskich. Oceń, czy jest to łatwe zadanie. Scenariusz oparty na podręczniku do języka polskiego „Jutro pójdę w świat” autorstwa Hanny Dobrowolskiej, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne Wyświetleń: 4413
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |