Katalog Anna Robakiewicz - Chojnowska, 2010-05-07 Poznań Lekcja wychowawcza, Sprawozdania Sprawozdanie z działalności wychowawczej.SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI WYCHOWAWCZEJ w I semestrze. Klasa liczy 15 uczniów w tym 7 chłopców i 8 dziewczynek. Uczniowie klasy VI osiągnęli w tym semestrze bardzo dobre wyniki w nauce, gdyż średnia ocen wynosi 4,0. Na tak dobre wyniki ma oczywiście wpływ dobra frekwencja, która wyniosła 94,9%. Znaczna większość uczniów tej klasy jest ambitna i chętnie uczestniczy w życiu klasy. Praca wychowawcza w tym półroczu nadal skierowana została na integrację, współpracę w grupie, komunikację werbalną i niewerbalną rówieśników. Przeprowadzono rozmowy z dziećmi i rodzicami, a także włączono ich do współpracy ze szkołą w celu tworzenia wspólnej linii wychowawczej. Zaangażowano rodziców m.in. do prac nad zmianami w regulaminie oceniania zachowania uczniów poprzez sporządzenie listy propozycji rodziców i zaproszono ich na spotkanie z Dyrektorem szkoły. Proponowano także sporządzenie notatek z rozmów rodziców z dziećmi na niektóre tematy, kontynuowanie integracyjnych spotkań pozalekcyjnych i sporządzenie przez rodziców krótkiej charakterystyki ich przebiegu, a także organizację imprez klasowych. Jednak nie wszyscy rodzice podejmowali trud włączania się do współpracy ze szkołą i wychowawcą. Podjęte działania miały na celu kształcenie umiejętności komunikowania się, poprawę relacji wśród uczniów, zwrócenie uwagi rodziców i dzieci na zagrożenia wynikające z niewłaściwej zabawy. A co za tym idzie, zwracano uwagę na zasady społecznego funkcjonowania, na wzajemność oczekiwań i wymagań. Zaproszono na lekcję wychowawczą prawnika i pedagoga szkolnego w celu omówienia pewnych zagadnień Prawa Karnego, które mogą dotyczyć uczniów, a także by w formie warsztatów zrealizować temat: Jestem świadkiem w Sądzie. Zaangażowano również dzieci do napisania referatów na wskazany temat z tego zakresu. Podjęte działania miały na celu uświadomienie uczniom konsekwencji niewłaściwych zachowań i nieprzestrzegania norm społecznych w świetle prawa. Dążąc dalej do osiągnięcia powyższych celów, wychowawca współpracował z pedagogiem szkolnym, który udzielał na bieżąco dzieciom wiele cennych wskazówek, jednak nie wszystkie dzieci skorzystały z nich. Dwóch chłopców ma obniżoną oceną zachowania w tej klasie do nieodpowiedniej. Nie przestrzegali oni norm społecznych, niewłaściwie zachowywali się wobec rówieśników, wykazywali lekceważący stosunek do nauczycieli, nie wykonywali poleceń, spóźniali się na lekcje, przeszkadzali w prowadzeniu zajęć, bardzo często nie byli przygotowani do zajęć lekcyjnych (co wpłynęło na najniższe średnie w klasie-poniżej 3,0). Mama chłopca nadpobudliwego kontaktuje się ze szkołą, ale nadal tak, jak w ubiegłym roku nie przestrzega wskazówek zawartych zarówno w opinii (ADHD), jak i w kontrakcie ze szkołą, który został podpisany na początku roku szkolnego. Rodzice ucznia z obniżoną oceną zacowania bezskutecznie próbowali wpłynąć na zmianę postępowania syna. Dopiero w grudniu chłopiec zaczął zauważać, że jego zachowanie nie jest akceptowane przez zespól klasowy. Odebrano mu funkcję przewodniczącego klasy, odbył indywidualne rozmowy z wychowawcą, pedagogiem i rodzicami. Chłopiec zaczął zdobywać pochwały, angażował się w organizację wigilii klasowej, jednak było już zbyt mało czasu do wystawienia ocen za I semestr, co uniemożliwiło mu uzyskanie wyższej oceny zachowania. W związku z powyższym podejmowanie działań mających na celu integrowanie zespołu klasowego to konieczny i ciągły proces, w który angażowani są również rodzice. Zrealizowano następujące przedsięwzięcia skupione w kręgach tematycznych: EDUKACJA EKOLOGICZNA Sprzątanie świata. ORGANIZACJA ZESPOŁU KLASOWEGO Zmiany w WSO. Wybór samorządu klasowego, przydział obowiązków. Ocenianie zachowania uczniów. EDUKACJA PROZDROWOTNA Kontynuacja programu „Klasa bez papierosa”- wypełnianie ankiety dotyczącej zachowań uczniów wobec palenia tytoniu. Pogadanka: Bezpieczna droga do i ze szkoły. Pogadanka: Niebezpieczne zabawy podczas przerw szkolnych. Pogadanka: "Bezpieczne ferie". Profilaktyka: Pierwsza pomoc. Jak efektywnie korzystać ze swego umysłu? Pamięć czyli skarbiec człowieka. Jak się uczyć? Mechanizmy myślenia. ŻYCIE KLASY I SZKOŁY Przygotowania do uroczystości szkolnych. Spotkanie integracyjne z myśliwymi – powitanie jesieni. Dyskoteka z okazji "Dnia Chłopca". Dwie dyskoteki samorządowe. Klasowe mikołajki. Klasowe andrzejki. Akademia z okazji Dnia Edukacji Narodowej. Próbny sprawdzian szóstoklasisty. EDUKACJA PATRIOTYCZNA Apel z okazji Święta Niepodległości. EDUKACJA REGIONALNA Apel Bożonarodzeniowy. Wigilia klasowa. EDUKACJA CZYTELNICZA I MEDIALNA Wyjazd do teatru muzycznego. PRZYGOTOWANIE DO ŻYCIA W SPOŁECZEŃSTWIE Jestem świadkiem w Sądzie- spotkanie z prawnikiem. Jak się dogadać? Komunikacja między ludźmi. Szkoła jako teatr – pełnimy społeczne role. Kultura dyskusji, czyli szanujemy poglądy innych. Anna Robakiewicz- Chojnowska Wyświetleń: 62122
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |