Katalog

Anna Robakiewicz - Chojnowska, 2010-05-07
Poznań

Lekcja wychowawcza, Sprawozdania

Sprawozdanie z działalności wychowawczej.

- n +



SPRAWOZDANIE
Z DZIAŁALNOŚCI WYCHOWAWCZEJ
w I semestrze.

Klasa liczy 15 uczniów w tym 7 chłopców i 8 dziewczynek. Uczniowie klasy VI osiągnęli w tym semestrze bardzo dobre wyniki w nauce, gdyż średnia ocen wynosi 4,0. Na tak dobre wyniki ma oczywiście wpływ dobra frekwencja, która wyniosła 94,9%. Znaczna większość uczniów tej klasy jest ambitna i chętnie uczestniczy w życiu klasy.
Praca wychowawcza w tym półroczu nadal skierowana została na integrację, współpracę w grupie, komunikację werbalną i niewerbalną rówieśników. Przeprowadzono rozmowy z dziećmi i rodzicami, a także włączono ich do współpracy ze szkołą w celu tworzenia wspólnej linii wychowawczej.
Zaangażowano rodziców m.in. do prac nad zmianami w regulaminie oceniania zachowania uczniów poprzez sporządzenie listy propozycji rodziców i zaproszono ich na spotkanie z Dyrektorem szkoły. Proponowano także sporządzenie notatek z rozmów rodziców z dziećmi na niektóre tematy, kontynuowanie integracyjnych spotkań pozalekcyjnych i sporządzenie przez rodziców krótkiej charakterystyki ich przebiegu, a także organizację imprez klasowych. Jednak nie wszyscy rodzice podejmowali trud włączania się do współpracy ze szkołą i wychowawcą. Podjęte działania miały na celu kształcenie umiejętności komunikowania się, poprawę relacji wśród uczniów, zwrócenie uwagi rodziców i dzieci na zagrożenia wynikające z niewłaściwej zabawy. A co za tym idzie, zwracano uwagę na zasady społecznego funkcjonowania, na wzajemność oczekiwań i wymagań. Zaproszono na lekcję wychowawczą prawnika i pedagoga szkolnego w celu omówienia pewnych zagadnień Prawa Karnego, które mogą dotyczyć uczniów, a także by w formie warsztatów zrealizować temat: Jestem świadkiem w Sądzie. Zaangażowano również dzieci do napisania referatów na wskazany temat z tego zakresu. Podjęte działania miały na celu uświadomienie uczniom konsekwencji niewłaściwych zachowań i nieprzestrzegania norm społecznych w świetle prawa. Dążąc dalej do osiągnięcia powyższych celów, wychowawca współpracował z pedagogiem szkolnym, który udzielał na bieżąco dzieciom wiele cennych wskazówek, jednak nie wszystkie dzieci skorzystały z nich. Dwóch chłopców ma obniżoną oceną zachowania w tej klasie do nieodpowiedniej. Nie przestrzegali oni norm społecznych, niewłaściwie zachowywali się wobec rówieśników, wykazywali lekceważący stosunek do nauczycieli, nie wykonywali poleceń, spóźniali się na lekcje, przeszkadzali w prowadzeniu zajęć, bardzo często nie byli przygotowani do zajęć lekcyjnych (co wpłynęło na najniższe średnie w klasie-poniżej 3,0). Mama chłopca nadpobudliwego kontaktuje się ze szkołą, ale nadal tak, jak w ubiegłym roku nie przestrzega wskazówek zawartych zarówno w opinii (ADHD), jak i w kontrakcie ze szkołą, który został podpisany na początku roku szkolnego. Rodzice ucznia z obniżoną oceną zacowania bezskutecznie próbowali wpłynąć na zmianę postępowania syna. Dopiero w grudniu chłopiec zaczął zauważać, że jego zachowanie nie jest akceptowane przez zespól klasowy. Odebrano mu funkcję przewodniczącego klasy, odbył indywidualne rozmowy z wychowawcą, pedagogiem i rodzicami. Chłopiec zaczął zdobywać pochwały, angażował się w organizację wigilii klasowej, jednak było już zbyt mało czasu do wystawienia ocen za I semestr, co uniemożliwiło mu uzyskanie wyższej oceny zachowania.
W związku z powyższym podejmowanie działań mających na celu integrowanie zespołu klasowego to konieczny i ciągły proces, w który angażowani są również rodzice.

Zrealizowano następujące przedsięwzięcia skupione w kręgach tematycznych:

EDUKACJA EKOLOGICZNA
Sprzątanie świata.
ORGANIZACJA ZESPOŁU KLASOWEGO
Zmiany w WSO.
Wybór samorządu klasowego, przydział obowiązków.
Ocenianie zachowania uczniów.
EDUKACJA PROZDROWOTNA
Kontynuacja programu „Klasa bez papierosa”- wypełnianie ankiety dotyczącej zachowań uczniów wobec palenia tytoniu.
Pogadanka: Bezpieczna droga do i ze szkoły.
Pogadanka: Niebezpieczne zabawy podczas przerw szkolnych.
Pogadanka: "Bezpieczne ferie".
Profilaktyka: Pierwsza pomoc.
Jak efektywnie korzystać ze swego umysłu?
Pamięć czyli skarbiec człowieka.
Jak się uczyć?
Mechanizmy myślenia.
ŻYCIE KLASY I SZKOŁY
Przygotowania do uroczystości szkolnych.
Spotkanie integracyjne z myśliwymi – powitanie jesieni.
Dyskoteka z okazji "Dnia Chłopca".
Dwie dyskoteki samorządowe.
Klasowe mikołajki.
Klasowe andrzejki.
Akademia z okazji Dnia Edukacji Narodowej.
Próbny sprawdzian szóstoklasisty.
EDUKACJA PATRIOTYCZNA
Apel z okazji Święta Niepodległości.
EDUKACJA REGIONALNA
Apel Bożonarodzeniowy.
Wigilia klasowa.
EDUKACJA CZYTELNICZA I MEDIALNA
Wyjazd do teatru muzycznego.
PRZYGOTOWANIE DO ŻYCIA W SPOŁECZEŃSTWIE
Jestem świadkiem w Sądzie- spotkanie z prawnikiem.
Jak się dogadać? Komunikacja między ludźmi.
Szkoła jako teatr – pełnimy społeczne role.
Kultura dyskusji, czyli szanujemy poglądy innych.

Anna Robakiewicz- Chojnowska

Wyświetleń: 62122


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.